Jump to content

Tips for grunnarbeide på stokk.


Buster

Recommended Posts

Hei dere.

Mitt navn er.... "Buster". Jeg ble født i meget ung alder, og allerede som barn var jeg en liten gutt...... :wink:

Så en lang og tragisk historie, helt til jeg har endt opp med dette problemet;

 

Har satt sammen en stokk av limtre, som jeg skal gjøre grunnarbeidet på, før lakkering/maling.

Jeg må sparkle og pusse litt, i noen skjøter og litt, og har planer om å sprøytesparkle det hele før jeg lakkerer.

Men HVA er det lurest å bruke til sparkling. Jeg har epoxy, men innbiller meg at dette kan sprekke, eller slippe i og med at tre er lebende, og epoxy stivt og dødt. Er dette noe problem tro?

Eller bør jeg bruke vanlig sparkel (som brukes på lister og div i huset)??

 

Hadde vært artig om noen kunne fortelle meg om de hadde noen erfaringer rundt dette, slik at jeg kan leve livet videre til neste problem dukker opp... :lol:

 

A. (eller B)

Link to comment
Share on other sites

Har satt sammen en stokk av limtre

 

Hvis du kunne spesifisere limtre? Høres litt ut som om du har gnagd av en bit av taksperrene i vikingskipet. :mrgreen:

tresort? Har du laminert på egen hånd? Hvis alternativene kun er AellerB støtter jeg Fulmen gitt. Men det er mye forskjellig epoxy. Hvis det bare er snakk om sparkling kunne du jo spandert en boks bilsparkel, eller no tokomponent sparkel som egner seg litt bedre til å slipe. Å slipe en overflate på epoxy er ikke nødvendigvis gøy.

Åssen epoxy er det da? Også vil vi jo høre hele hemmeligheten om dette prosjektet..

 

Edit: PL400 er heller ikke gøy å slipe.

Link to comment
Share on other sites

Jo, nå skal du høre...... :lol:

 

Limtre, er tynn kryssfiner av bjørk som er limt sammen til en kloss, av undertegnede. Det er skåret ut et stykke av fortreet på min STR200 og limt inn denne klossen, og etterpå lasket ytterligere utenpå skjøten. Dette for å lage et bredere forskjefte på saueren. I overgangen her så vil jeg gjerne sparkle litt for å glatte ut overgangen, før lakkering (kanskje Duracoating).

Jeg har bilsparkel her. Er ikke det epoxy da? Det er i allefall to-komponent.

 

Mangler du mere da...... :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg du bør gå for 2 komponent "bilsparkel" Buster, bare pass på at stokken er så tørr som mulig før du sparkler så vil det sitte som banken.

Jeg har ikke prøvd det selv, men har forhørt meg med lakkteknikker i forbindelse med eventuell lakkering av en rufsete bobergstokk i laminat som det aldri ble noen handel av.

Epoxy er ikke gøy og slipe, og jeg tror ikke du vil få det resultatet du ønsker deg uten å sparkle over epoxyen.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bilsparkel her. Er ikke det epoxy da? Det er i allefall to-komponent.

 

Det er vel helst polyester-basert, lett å gjenkjenne da den inneholder styren som lukter ganske bra. Fungerer sikkert greit, men er langt mer sprø enn epoxy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte jo en ting, det hadde vært gøy å se bilder av prosjektet ditt også!

 

Nofish

 

Bilder? Hva er det? :lol:

 

Se for deg en SIG3000, bare med litt lenger og fetere fortre.....

 

Skal få se bilder, og antakelig rifla også når det er ferdig. Nå er picatinny-skinna med elevasjon montert og limt fast, så nå er det bare igjen å få kamra opp ei pipe eller to til 6,5-284. Kan hende det blir ei i 6,5-06 også, bare for å se hvem som leverer best. Og ei får nok lov til å forbli 6,5x55.

Sitter å setter sammen bestilling på ringer nå.

 

Du hadde rett Fulmen, det var polyesterbasert. Kommer sikkert til å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå har jeg vært gjennom samma jobben som du spurte om, jeg mettet et bjørklaminat med epoxy (West-system) og pusset ned i flere omganger. Etterpå sparklet jeg med "Plastic-padding" bodyfiller. Den herder raskt og er lett å pusse ned. Enkomponent-systemer tar for lang tid og blir ikke harde nok. Sprayet deretter grunning/filler i flere omganger og pusset mellom. Fikk råd hos en lokal lakkerer, han mente epoxy var bra underlag. Tilsist svart metallic og to-komponent klarlakk. Det ble fint.

 

 

Her er forresten en guide for dem i divisjonen over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...