Jump to content

Beretta 87-Target VS 89 22-kaliber


Luft

Recommended Posts

God Morgen!

 

Jeg ser flere lurer på "forskjeller" mellom Beretta 87-target og Beretta 89 - 22kaliber, men ingen utfyllende svar.

 

Jeg er på nybegynner-stadiet, og har bestemt meg for å kjøpe en Beretta - av den gode grunn at jeg rett og slett må bestemme meg for noe, for så å finne ut om det var et godt valg. :roll:

Jeg håper derfor denne tråden ikke vil dreie seg om alle mulige andre valg av pistoltyper.

 

Jeg er medlem av en liten pistolklubb, med få erfarne skyttere, så muligheten å prøve diverse pistoler er relativt snever..

Når jeg Googler disse 2 pistolene, dukker de opp om hverandre, og jeg får da et problem med å skille de fra hverandre.

 

Noen som har positive/negative opplevelser med disse?

vesentlige forskjeller?

 

tusen takk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha gjort det unna først, personlig ville jeg nok ha gått for en helt annen italiensk sak, en Paradilldalli med pneumatisk buffersystem, tungsten kontravekter, ortopedisk RTF grep(nesten som på Glock gen. 4) og strekklimte såler….

 

Så vidt jeg vet så er 87 Target den modellen som produseres og selges nå, mens 89 Standard, og Gold Standard er modeller som ble produsert på 70 tallet frem til midten av 80 tallet.

Begge har vel like solid rykte for god funksjonering og lite feil.

 

Begge er pistolene er likt bygd opp og mange deler går om hverandre.

 

Her er tegning av 87 target:

87_00_01_esploso.jpg

Her er 89 Gold Standard:

89GS_00_01_esploso.jpg

Går man enda litt leger tilbake i modell rekken så har man modell 76 som neppe står tilbake for noen av de nyere utgavene:

10_-1718691145.jpg

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21205410

 

Hadde det ikke vært for at jeg hadde en slik overnevnt Paradilldalli men mye fancy stæsj(særlig de strekklimte sålene) så hadde nok en Beretta stått høyt på lista.

 

Her ligger det en artikkel fra Guns Magazine av Massad Ayoob om 87 target:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0BQY/is_11_51/ai_n15402278/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Berretta 89 Standard som jeg kjøpte ny på begynnelsen av 90 tallet, og det er vel den mest stabile pistolen jeg har.

 

Det er selvfølgelig de som sier at man ikke kan komme så langt opp på resultat listene med denne som med et mere reindyrket konkuranse våpen, men jeg tror det viktigste når man er nybegynner er å skyte mye slik at man får inn teknikken. Samtidig er dette et våpen du kan bruke i mange konkuranse former. (Felt, Praktisk sivilpistol, Presisjon, Duell osv) Dermed kan du prøve litt forskjellig og på den måten vinne litt mere erfaring før du kjøper et mer skreddersydd spesialvåpen til den konkurranse formen du liker.

 

(også tror jeg du lærer mest skyting ved å kjøpe et våpen til 5.000,- + 30.000 skudd, kontra et kokuransevåpen til 15.000,-)

Link to comment
Share on other sites

Ahh..det var det jeg trodde..

Da blir det nok en 87 til å begynne med, siden den virker noe rimeligere på et par danske nettsider jeg har vært på. Stabilitet og pålitlighet er det viktigste for meg nå - men er absolutt klar for å bruke flere kroner på en skreddersydd konkuransepistol etterhvert.

 

Gleder meg til jeg lærer mer om alt (Para)dilldall`et du snakker om "Lærlingen" .

Takker for tegninger og veldig bra artikkel. :D

Link to comment
Share on other sites

Det eneste .22 våpent jeg eier som ikke er en ruger, er en beretta 74. Og series 70 (Som det kalles) Pistolene fra beretta er det eneste pistolen jeg selv mener Beretta har klart å lage ordenltig. Men (80 serien er også bra.)

Det henger 2 stk m76 til en rimelig penge hos børselars as på dal i eidsvoll. Ikke det ypperste til baneskyting lengere, men burde duge mer en nok til flet. (Og la det bli igjen brukbart med penger til ammo og trening)

Link to comment
Share on other sites

Hva synes du om avtrekket på Berettaen din, Sverre?...og har egentlig dette noe å si, i lengden?

Jeg har relativt små lanker, og har et inntrykk av å måtte holde et ekstra solid grep om pistolene jeg låner i klubben. Dette er jo ikke bra for stabiliteten og energien jeg må bruke for å skyte.

 

Pistolen har en lett tendens å trekke til siden, og jeg får ikke den nødvendige "luftlomma" mellom skjeftet og hånd.

 

Jeg har da regnet ut at jeg ikke trenger en pistol med unormalt, tungt avtrekk..

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ein 87 Target for nokre år sidan som min første pistol. Eg hadde tafsa litt på ein 89 nokre år tidlegare og eg hugsa at eg hadde eit godt inntrykk av denne. Då 87en dukka opp ga denne alldeles ikkje det samme gode inntrykket.

 

Dei to største ankepunkta er grepet og avtrekket. Grepet er lite, både i omkrets og høgd. Dersom du har små hender er nødvendigvis ikkje so ille, men for mine lange, smale kleptomanklør funka det relativt dårleg. Grepet kom seg dog litt etter at eg spikka meg eit par nye grepsplater. Avtrekket var tåpeleg tungt og ufatteleg ureint frå fabrikk. Eg målte det aldri, men eg ville gjette på at det var 3-4 kg. Ein del omgangar med bryne og 15-20.000 skudd har gjort at avtrekket pr.d.d. er heilt akseptabelt. (Det nevnes at dette ikkje er det enklaste våpenet å demontere/montere for å pusse på avtrekket) Rørtangvennene mine grin dog fortsatt på nasen når dei kjenner på avtrekket.

 

To gode ting med pistolen er sikta og funksjoneringa. Sikta minner veldig om LPA og gir eit ryddig og fint siktebilde. Funksjoneringa er upåklageleg og pistolen et i seg alt den får servert.

 

Eg har liksom aldri blitt glad i 87en min og hadde bestemt meg for å selge den då eg begynte å skyte relativt bra med den, og det la ein liten demper på salgsplana. Eg rakk å fylle ei feltløype og å være nokre poeng unna ein del ganger før det dukka opp studier med tilhøyrende pistolpause.

 

Om eg skulle valgt pistol i .22 på nytt hadde eg nok valgt noko anna enn targetutgava av 87en. Det finnes mange gode argument for å heller kjøpe noko anna, men for min del er det tyngste argumentet at eg ikkje likar den so veldig godt. Dette er ikkje udelt kritikk av pistolen, eg skyt (skaut?) jo tross alt godt med den. Men for all del: Prøv ein før du kjøper! Om du ikkje får prøve i egen klubb, sjekk om det finnes slik i naboklubbane.

 

Lykke til med pistolkjøpet. :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skal absolutt ta dette i nærmere betraktning, Junell. Men..3-4kg på avtrekk, og i tillegg "ufattelig urent fra fabrikk".(?)

Det kan virke som du var veldig uheldig, med akkurat den pistolen de valgte å sende deg. Jeg er ihvertfall såpass sær av meg, at jeg ville returnert den øyeblikkelig etter ankomst.

Jeg skal se om jeg finner en side for "trykktesting av diverse avtrekk", og heller tenke meg om en gang til om Berettaen er uvanlig tung.

 

Det passer meg bra at skjeftet er lite, for selv om jeg har småstjukke hallikfingre, er ikke styrken i neven unormalt lav. :lol:

Dette kan veie noe opp for meg i forhold til de digre klubbpistolene jeg har prøvd hittils.

 

 

takk Junell

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket var perverst dårleg på den eg fekk, men eg burde vel kanskje nevnt at eg kjenner andre som ikkje har hatt det samme problemet med sine 87er, sjølv om deira avtrekk heller ikkje kan kallast direkte deilig. Vi er fleire som er sære, nettopp derfor valgte eg å ikkje sende den attende. Ei kvar anledning til å sette brynet i eit våpen er ei lita lykkestund - i alle fall til problema dukkar opp, eg ikkje skjønnar nokon ting, eg begynner å armast og får lyst til å kaste heile sjiten! :lol:

 

Grepet er òg relativt kort, so om du har ein brei neve kan det likevel bli litt problem. Men dette merkar du raskt sjølv når du tafsar litt på ein. Det kan jo hende at den passar som hand i hanske. Prøv!

 

også tror jeg du lærer mest skyting ved å kjøpe et våpen til 5.000,- + 30.000 skudd, kontra et kokuransevåpen til 15.000,-
Dette er eit godt poeng. Våpenet er jo relativt billig, og om du finn ein brukt vil du helt sikkert få igjen akkurat like mykje/lite som du ga for den om du velger å bytte den ut ein gong i framtida. (Om du kjøper brukt kan det jo tenkes at du finn ein der avtrekket har gått seg til òg, kven veit). :wink:

 

For å ikkje verke alt for negativ kan eg jo utbrodere litt om funksjoneringa. I klubben der eg er medlem har vi Ruger MkII som klubbvåpen, desse drar litt på åra og fleire av dei er plaga med mykje forkilingar. Som regel fører dette til at det skavas av litt bly på den eine sida av kula og/eller at kula presses litt skjeiv i hylsa, desse "skrotpatronene" er det som regel umulig å avfyre i klubbvåpena - so då bruker eg å samle dei opp og "destruere" dei i berettaen min etter endt trening, dei matar oftast greit frå magasinet og avfyras som regel heilt utan problem. (Eg anbefaler ikkje å gjere dette. Destruer all shady ammo på vanleg måte. Gjer som eg seier, ikkje som eg gjer).

Link to comment
Share on other sites

Jo takk avtrekket på 89en blir bedre og bedre. (det er verst de første 5000 skuddene)

 

Spøk til side, avtrekket på et våpen er mye en vane sak samtidig som det er en av faktorene ma må lære seg å beherske. Jeg har ikke reagert på at avtrekket på 89en er spesielt dårlig, men den er jo ikke et fintunet konkuranse våpen (ingen sportsbil, mere en pickup)

Link to comment
Share on other sites

Min første .22 var også en 87 Target. Brukte den i to år og var fornøyd helt til jeg fant ut att jeg tapte litt for mange poeng i felt løypa med den...

Det var avtrekket som var akilleshælen og i motsetning til Junell har jeg verken kunnskapen eller tolmodigheten til å sette i gang med brynet :oops:

Grepet er også som tidligere nevnt lite,jeg tror den må ha ett av de minste grep som er laget på en så (relativt) stor pistol... Jeg løste dette ved å kjøpe ett Houge Handall universal grip sleeve for Glock og med bittelitt modifisering med en saks og to dråper superlim ble det supernice(so mej sei her på sunnmøre) 8) Det skal sies att det ikke på noen måte kan sammenlignes med det NYDELIGE hjemme smidde grepet Junell har på sin,var det ett rosentre middagsbord ben du satte saga i Junell?

En annen ting jeg satte pris på var det utbyttbare framkornet som følger med,to bredder,ett smalt og ett bredt. Byttes på 1min med en liten umbrako nøkkel som følger med. Baksiktet er glimrende fullt justerbart av LPA typen.

Jeg har egentlig ingen problemer med å anbefale dette våpenet til førstegangskjøpere annet enn den latterlig høye nyprisen,6500++ for ett våpen som du mest sannsynelig må bruke en del tid og penger på å få til slik det burde være fra fabrikken er dårla bisniss (so mej sei her på sunnmøre :lol: )

Men finn du en brukt en til rundt 3-4 lappa så slå til å gjer dealen!

Kunne godt tenkt å hatt en slik igjen som reserve våpen,men da skulle den ha blitt "hora opp" med demper og rødpunktsikte,det er den perfekt til da den ble designet for mengde trening for IPSC skyttere i USA.

Link to comment
Share on other sites

Så-så.. Dei grepsplatene må du ikkje skryte av, om pistolen høyrer dette får den sikkert primadonnanykker og blir sær i matvegen. :lol: Det var forresten eit salongbordbein som ble offer for saga. Eg er usikker på kva tresort det er, men det emigrerte sikkert frå amazonas ein gang på søttitallet.

 

Om prisen har steget til over 6500,- begynner den å bevege seg inn i ein prisklasse der ein får veldig gode bruktvåpen. Eg betalte 5k då eg kjøpte min ny, og det er vel strengt tatt meir enn nok det òg.

Link to comment
Share on other sites

OK, for meg blir dilemmaet skjefte - avtrekk. Jeg velger og å tro at avtrekket blir en vane som Sverre sier, og OM avtrekket er hardt, vil jeg få en fordel med andre pistoler.

Et grep som passer små lanker går foran denne gangen.

 

I klubben har vi en dyktig metall-dreimaker, som muligens vil hjelpe meg å finpusse på avtrekket om det skulle bli et stort problem.(;

 

5750 NOK er den billigste jeg har funnet, ferdig omregnet fra danske kroner. eventuell tollavgift loves tilbakebetalt i etterkant.

 

Jeg har litt psykiske :mrgreen: problemer når det kommer til bruktkjøp, uansett hva det gjelder. Jeg bare MÅ sette mine egne spor og merker, enten det er en madrass eller pistol jeg skal kjøpe...og liker ikke helt tanken på at andre har fiklet med vitale deler.

Det blir dyrt, men affeksjonsverdi er viktig for meg.

 

Det blir nok div gadgets på meg etterhvert og, men jeg må bare spørre - i hvilke situasjoner bruker du rødpunksikte?..som avslutning etter trening for gøy, eller springer du alene rundt i skogen på nattestid i jakt på ekorn? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt og liknande, kan brukast på "Fjøre gønnara" (nok ett sunnmørsk uttrykk :wink: ). På ny norsk blir det vel plinker, eller den (i fylje enkelte sarte sjelar i NFS) "fryktelige jakta" på tomme 22lr bokser, papp, plastflasker, og anna moro (sjølvsagt med sikker bakgrunn og oppryddningsbart). Mykje moro og ei aveksling for meir seriøs trening, man må ikkje gløyme at skyting skal vere moro og. Til bruk i uhøgtidelige konkurransar, er vel eit meir politisk korrekt uttrykk. 8)

 

Dialekt modus av.

 

Så ja, heng opp noen balonger o.l. forran kulefanget (utrolig hvor godt man kan konsentrere seg om man henger opp noe lite som går i stykker om man treffer :oops: ). Og avslutt treningsøkta med en uhøytidelig konkuranse med det som er mest morro (kansje vanskeligst?) å skyte med av det som ligg i sekken. Jeg bruker å dra frem en Beretta 71 etter endt seriøs trening, og så gyver jeg løs (fin trening for spes felt, eller der omkring). :wink:

 

P.s. Jeg har match våpen, og reserveåpen til fin programmene (Hammerli sp20 og en Highstandard Victor). Reserve våpenet dublerer som plinker og reservevåpen (i tifelle Hammerlien må på sanatorie, og det har jo hendt). Og med to løp til Victoren, er det kjapt gjort (eller rettere blir det, den er ikke påbegynt ennå), å bytte mellom bruk som plinker og bane våpen på denne. Men min Beretta 71, er og blir en så saftig utfordring (og så moro å skyte med). At victoren lever ett foreløpig rolig liv som reserve våpen.

Link to comment
Share on other sites

OK, for meg blir dilemmaet skjefte - avtrekk. Jeg velger og å tro at avtrekket blir en vane som Sverre sier, og OM avtrekket er hardt, vil jeg få en fordel med andre pistoler.

 

Dette er ikke min erfaring. Jeg skyter bedre med et godt avtrekk enn et godt grep. S&W-revolvere har ofte godt SA-avtrekk rett ut av boksen, men håndtaket er en sånn gjennomsnittsgreie som egentlig ikke passer noen. Likevel skyter jeg mye bedre med den enn med en .22 med dårlig avtrekk.

 

Du kan ha ned til 1kgs avtrekksvekt på en .22, så et avtrekk på flere kilo og som kanskje i tillegg har slep, eller enda verre; ruglete slep, så kommer du til å hate det så ille at det tar skytegleden fra deg. Hvis du finner en pistol med godt avtrekk og grepet ikke passer helt, så blir du ikke den første som modder det med epoxykitt.

 

Berettaen har utsende med seg, men for en relativt billig penge kan du få en High Standard. Den har godt avtrekk, og minst like god ergonomi som Berettaen. Det finnes dessuten mange grep å få kjøpt siden det har vært en populær pistol i 50+ år i USA. Den kommer i flere utgaver, jeg liker modellen med hel sikteskinne ("Victor"):

V07_446.jpg

 

Er også svært enkel å ta fra hverandre for renhold. NB! Ligg unna kloner fra Mitchel Arms, de får gjennomgående dårlig kritikk på nettet. Stoeger laget en rustfri variant hvor delene passer HS og omvendt, men har aldri sett den i Norge, men den har fått relativt gode kritikker til å være klone.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jepp, er helt enig selfølgelig...eh..

Et "godt" avtrekk er viktig, men mine førsteinntrykk av pistolskyting er at avtrekket aldri blir godt nok om det ikke har et godt samspill med grepet. Dette blir en smule for relativt for meg.

For min del som nybegynner uten større mulighet å teste det ut selv = liten neve/relativt lite grep. Grepet må være såpass at jeg kan bruke skuldra for å heise siktet, og dermed ha mulighet å la håndleddet få schlappe av og henge ned. Ergo mer energi til pekefinærn uten å måtte ty til den berømte "skjelven."

det er tross alt disse småtinga som gjør dette interessant(;

 

Nå snakker jeg nok som en meget uerfaren gubbe her...men fikk endelig testet et par revolvere i klubben igår. og når vi først snakker om avtrekk, fikk jeg inntrykk av (med en Magnum)at den hadde et svaakt trinnvist avtrekk. 2 trinn (veldig udefinerbart), føltes veldig kontrollerbart i forhold til klubbpistolene.

 

skal forøvrig skaffe meg en skikkelig luftpistol nå, mens jeg venter på våpentillatelse...klarer ikke vente...vil bli god!

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker jeg nok som en meget uerfaren gubbe her...men fikk endelig testet et par revolvere i klubben igår. og når vi først snakker om avtrekk, fikk jeg inntrykk av (med en Magnum)at den hadde et svaakt trinnvist avtrekk. 2 trinn (veldig udefinerbart), føltes veldig kontrollerbart i forhold til klubbpistolene.

 

Revolverer har direkte avtrekk (når man skyter single action). Noe slep er det i alle avtrekkere, det er tross alt en bit metall som skal dras ut av et hakk i hanen, men Smith & Wesson har lykkes ganske bra med illusjonen om at det ikke er noe slep overhode. Noen pistoler har ettermontert en fjærende kule som lager et trykkpunktsavtrekk. Noen liker det når de skytter Double Action, da kan de velge en to-trinns double action-metode for potensielt mer presis DA-skyting. Det er ingen prinsippielle forskjeller på avtrekksdeler til magnumrevolvere og revolvere i ikkemagnumkalibre.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...