Jump to content

Gaupejakta 2011 - region 7


bobbcat123

Recommended Posts

Ja da var tildelingen av kvote gjort i Nordland, hvis ikke jeg husker feil evt. regnet feil er det nedgang i kvoten dette året? 11 totalt på hele Nordland er vel ikke akkurat en stor kvote! Var det ikke 16 i fjor?

Hva syns dere om inndelingen av områdene? Nordland blir delt opp i 7 mindre områder som disse 11 gaupene fordeles på, personlig tror jeg det ikke blir så galt å gjøre det slik? Hva syns dere?

 

Er det noen som ser noe kattespor for tiden da? (Har faktisk sett mere spor i år enn i fjor på samme tid)

Link to comment
Share on other sites

Ja da var tildelingen av kvote gjort i Nordland, hvis ikke jeg husker feil evt. regnet feil er det nedgang i kvoten dette året? 11 totalt på hele Nordland er vel ikke akkurat en stor kvote! Var det ikke 16 i fjor?

Hva syns dere om inndelingen av områdene? Nordland blir delt opp i 7 mindre områder som disse 11 gaupene fordeles på, personlig tror jeg det ikke blir så galt å gjøre det slik? Hva syns dere?

 

Er det noen som ser noe kattespor for tiden da? (Har faktisk sett mere spor i år enn i fjor på samme tid)

 

*bump*

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja da var tildelingen av kvote gjort i Nordland, hvis ikke jeg husker feil evt. regnet feil er det nedgang i kvoten dette året? 11 totalt på hele Nordland er vel ikke akkurat en stor kvote! Var det ikke 16 i fjor?

Hva syns dere om inndelingen av områdene? Nordland blir delt opp i 7 mindre områder som disse 11 gaupene fordeles på, personlig tror jeg det ikke blir så galt å gjøre det slik? Hva syns dere?

 

Er det noen som ser noe kattespor for tiden da? (Har faktisk sett mere spor i år enn i fjor på samme tid)

 

det var bra med gaupspår i fjorvinter,men har sett veldig mye til nå i år.har sett nye spår ofte i samme område nå,så gleder meg til jakta :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Så da er det bare å skyte eller? visst man har tillatelse fra grunneier da ;)

 

Kvotejakt på gaupe krever tillatelse fra grunneier. På statsgrunn innebærer dette at man må ha et gyldig jaktkort for enten småviltjakt eller storviltjakt. Aldersgrensen for å drive jakt på gaupe er 18 år. Felling eller forsøk på felling skal meldes til fylkesmann eller andre slik det er beskrevet i vedtaket for den enkelte region. Jeger skal fremvise felt dyr for Statens naturoppsyn for kontroll, merking, og prøvetaking av biologisk materiale, og jeger skal kunne påvise fellingssted. Informasjon om dette kunngjøres av fylkesmennene i de fylker det er åpnet for kvotejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som vet om observasjonene av "Andøy-gaupa" faktisk er en gaupe, og ikke en forspist maincoon?

Vært endel snakk om gaupespor og observasjoner på Hinnøya og andøya di siste årene, men blir liksom ikke noe som er håndfast og som man kan være sikker på.

 

Må vel helst til Evenesområdet skal vi øyboere få muligheten til å se gaupe :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om observasjonene av "Andøy-gaupa" faktisk er en gaupe, og ikke en forspist maincoon?

Vært endel snakk om gaupespor og observasjoner på Hinnøya og andøya di siste årene, men blir liksom ikke noe som er håndfast og som man kan være sikker på.

 

Må vel helst til Evenesområdet skal vi øyboere få muligheten til å se gaupe :)

 

Jeg jakter en GOD del mer enn gjennomsnittet i Vesterålen , også på Andøy. Jeg har aldri personlig sett gaupespor i Vesterålen på minejaktturer....og ja jeg vet forskjellen på gaupe og revespor :wink: Det er ikke dermed sagt at det ikke kan være streifdyr her , men gaupa på Andøy ble vel observert for 2 uker siden og på den tiden kan nok et streifdyr gå LANGT :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om observasjonene av "Andøy-gaupa" faktisk er en gaupe, og ikke en forspist maincoon?

Vært endel snakk om gaupespor og observasjoner på Hinnøya og andøya di siste årene, men blir liksom ikke noe som er håndfast og som man kan være sikker på.

 

Må vel helst til Evenesområdet skal vi øyboere få muligheten til å se gaupe :)

 

Jeg jakter en GOD del mer enn gjennomsnittet i Vesterålen , også på Andøy. Jeg har aldri personlig sett gaupespor i Vesterålen på minejaktturer....og ja jeg vet forskjellen på gaupe og revespor :wink: Det er ikke dermed sagt at det ikke kan være streifdyr her , men gaupa på Andøy ble vel observert for 2 uker siden og på den tiden kan nok et streifdyr gå LANGT :wink:

 

Ja du har jo skutt "et par" rever, så revespor kjenner du vel igjen :D

Har du prøvd hundene dine på gaupespor noen gang?

 

Er jo lov å håpe at man en dag kommer over et eventuelt streifdyr, men tipper litt lotto i mellomtiden jeg :lol:

 

Og gratulere til Hattfjelldalingene :!:

Link to comment
Share on other sites

No går det fort her!! Grane og Vefsn Rovdyrlag felt ei hanngaupæ på 19 kg i går mens et a medlemman skaut ei hogaupæ på åtæ no i kvell.

Hattfjelldalingan felt ei hogaupæ i dag så då e det overskyting øst for E6 med ett dyr. rektn me det bi belastæ vestkvotn sånn at det e bære ei ijænn der no. å så begynn hodyrkvotn å bi fale full :evil: Å her sett man me feber å faenskap etter ein kald gaupepost tidliar i ukæ.

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å bli dobbelskyting på fredagen, vi hadde løs ei på levangsio og. Russer-støvern min fikk tap etter en drøy time los, da hadde gaupa brutt postrekka 2 ganger. (og med flaks at det ikke var hull i! En som drev og fresa snø med traktor som berget den!! Traktoren er en dårlig bakgrunn) Deretter over hovedveien og opp i "fjellet", mest sannsynlig i et tre først ca 1 km fra veien, hunden fant ikke ut av det og når bikkja var borte hoppa den ned og gikk i ei stor ur. Da jeg var på tur bort måtte vi avbryte fordi det tikka inn ei teksmelding, da datt den på andre sia av fjellet...

 

Grattulere så mye til "leirfjordindianeran" :-)

 

At det er mye gaupe i leirfjord er ingen overraskelse, der er det for mange grunneier som ikke vil at det skal drives gaupejakt slik at gaupa får fri tilgang til rådyr om vinteren og sau om sommeren. Det grunneierne ikke vet er at en, ei 1 stk gaupe tar i snitt ca 70 rådyr pr år når det er en god stamme med rådyr. (Leirfjord har/hadde en bra stamme med rådyr) Skal grunneierne selge jaktkort på rådyr fremover bør de tenke seg om både en og to ganger, spesielt når vi klarte å avdekke spor av 5 forskjellige gauper på noen dager. 2 gauper i austvika/omegn, en mor med 2 unger bekreftet av SNO rundt fagervika/leines området. En singel katt sporet i området toven/drevja...dette som sagt ble avdekket i løpet av 2 dager!

Min oppfordring til de som bor der ute og ønsker å berge rådyrstammen, få grunneierne med på gaupjakta før det er for sent!

Link to comment
Share on other sites

Det minste sporet er helt klart etter gaupe det også, men om det faktisk er to dyr skal man være veldig forsiktig å fastslå før man har sporet lenge nok til å se sporet dele seg. Sporstørrelsen etter samme gaupa varierer veldig mye, slik at om den spriker godt med framfoten, samt at pelsen på poten trykker ned snøen rundt, kan sporet se veldig stort ut. Når den så tråkker med bakfoten i samme sporet kan det under rette forholdene bli veldig mye mindre, da bæreenven i eksisterende avtrykk er bedre, og pelsen ikke tråkker ned på samme måte.

 

Jeg sier ikke at det er det som er tilfelle her, men ungene har tilnærmet like store poter som mora på denne tida, om ikke more er et skikkelig stort beist.

Link to comment
Share on other sites

Det sporet du har bilde av er bare av gaupe, ingen rev.

For å si om det er to dyr som har gått må du følge sporet og se om dyra har gått ut fra hverandre.

Det sporet du har bilde av kan være to dyr, det kan å være spor av bakfoten du ser som er mindre.

For meg kan det like gjerne være gammelspor med nye i samme sporet.

 

Ut fra ett eneste bilde er det ikke mulig for meg å si annet enn att det er gaupe som har gått her.

 

 

Når en går spor trekker man ikke konklusjon ut i fra ett enkelt avtrykk, en må se ei sporrekke, få bekreftelser!

Link to comment
Share on other sites

Det minste sporet er helt klart etter gaupe det også, men om det faktisk er to dyr skal man være veldig forsiktig å fastslå før man har sporet lenge nok til å se sporet dele seg. Sporstørrelsen etter samme gaupa varierer veldig mye, slik at om den spriker godt med framfoten, samt at pelsen på poten trykker ned snøen rundt, kan sporet se veldig stort ut. Når den så tråkker med bakfoten i samme sporet kan det under rette forholdene bli veldig mye mindre, da bæreenven i eksisterende avtrykk er bedre, og pelsen ikke tråkker ned på samme måte.

 

Jeg sier ikke at det er det som er tilfelle her, men ungene har tilnærmet like store poter som mora på denne tida, om ikke more er et skikkelig stort beist.

 

Tenkte det samme men syntes forskjellen i spor størrelse var ganske stor for å være ett dyr. Det store sporet er digert, største gaupesporet jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...