Jump to content

Smarteste måte å bygge youth-rifle i 223?


tarantino

Recommended Posts

Ja, ei kort remington-kasse kunne vært tingen! Men blir nesten feil å kjøpe ei børse for så å slakte den....

 

Husker på gamle Sluttsykket en tråd om ei låskasse fra New Zealand. Mener den var sylindrisk og rustfri. Noen som har info om denne?

 

Personlig må jeg innrømme å være fan av Kongsberg sin Lakelander-kasse. Hvordan går det med Kongsberg Small Arms? Et Norsk konsept med Kongsberg i to-tre låskasselengder med feks. KKC stokk burde være god salgsvare?

 

Takk så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag. Var dette aktuelt nå, ville jeg kjøpt en gammel Sako Vixen jeg vet om. Ny rustfri pipe, kappet stokken kort nok og forhåndstilpasset plastplater og gummikappe. Alle platene bør være paralelle så kappa passer i takt med at småen vokser. Ellers finns det billigere alternativ som Ruger/Rem. mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en brno 527 i 222 med skjevt løp/kammer, ombygd orginal svinekam -> montekarlo, kappet løp og trasig kikkert :) som jeg bruker på jaktfelt (småviltbørsa mi). Veir ca 3 kg hele greia tror jeg. Ville være enkelt å ordne om skjeftet til stilbar lengde også. Alt kan vel bygges om med litt fingerferdighet eller snekkerferdighet er mer riktig å si. Den var ivherfall da jeg kjøpte den svært billig :D .

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her!

Så litt på sida til Barnard, men dette koster sikkert flesk ? Har flere kjente på NZ som sikkert kunne fikset en lokal pris - men den ser tung og klumpete ut også.

SM-modellen har en vekt på 900 gram. Likte at de hadde HS-magasin. Får vel søke i gamle innlegg om eventuelle erfaringer før en får kjeft da :)

En gammel Sako er vel tingen tenker jeg, med "ileggsplater" som foreslått. Eller en KKC

Ser Sakoene er ganske stivt priset da. Hvis en går for nytt løp og ny stokk blir det vel fort 15000+ før en tenker kikkert - men skal en få med seg neste generasjon så må en vel kjøpe kvalitet. Ikke dum den kompakt-Rugeren heller. Noen erfaringer med den?

 

Hvis noen har en kort låskasse til salgs, kan en jo sende meg en PM?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til Ruger, solid verktøy, men røffe i finish'en. Trengs vanligvis avtrekksjobb og litt polering her og der for å ikke ripe hylser under mating. Bedding hvis trestokk. En fin Vixen ligger på rundt sju tusen på nett, eller mer. Den Sakoen jeg kjenner til skal være litt herpet utvendig, ikke verdt mer enn fire-fem lapper. Ny rustfri LW pipe er kansje fem lapper, og ny finish/stokk. Koster litt, men blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Barnard SM er ca 1/2" lenger enn enn en Rem700 (lengre gjengeparti til pipa)

Du må ha avtrekker, og hele magasin/underbeslagsullamitten er ekstra...

 

En Barnard SM ferdig med pipe i kommer på ca 15k NOK, levert fra NZ. En anstendig avtrekker koster vel minst 2500,- og en stokk 5-7k.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...