Jump to content

korleis ser en forskjell på hagle skuddene


skoging

Recommended Posts

hei

eg lurer på korleis jakt oppsynet finner ut kva slags skubb en bruker på småviltjakt( bly,bismut,stål, osv ) vis en går med hagleskuddene i en lomme så vil all skrift på patronen forsvinne på sikt ?

ber dei om et skudd for å opne eller ?

eller er set andre måter dei ser det på

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noen av delene stemmer. Jeg sjekket nettopp ved å sette en neodym-magnet bortpå en vismuthpatron, og den festet ikke. Har ikke wolfram-patroner i huset, men så vidt jeg vet er det kun jernholdige metaller som er magnetiske i slik grad at det gir utslag på en slik test. Ad prøver fra løpet, så ligger haglene i plastkopp frem til de har forlatt munningen. Dessuten, om det skulle være mulig å se forskjell på avsetningene i løpet, er det ikke ulovlig å reise på jakt i f.eks. Sverige, bruke blyhagl der, og returnere til jakt i Norge uten å pusse i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

Bly er ikke magnetisk. Det er vistnokk alle di andre typene metal som brukes i amo til hagle.

Feil.

 

Vismut er ikke magnetisk.

Wolfram ("tungsten") er ikke magnetisk. Det er heller ikke plastikken du finner i TM-hagl.

Stål/jern er magnetisk, og Hevi-shot som inneholder endel jern er antakeligvis magnetisk.

Jeg tviler ærlig talt på at f.eks. Wingmaster HD (som er kobber/wolfram-basert) er påfallende magnetisk.

Link to comment
Share on other sites

Har jakta i 41 år har til dags dato ikke vist jaktkort ei heller truffet på noe jaktpoliti. Patron fremvising har jeg aldri hørt noen av de bekjente jeg har som jakter vært borti. De som har hatt kontroll kunne jo dele med oss uvitende on hvordan prosedyren er.

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd kontroll, og vil vel si at det var en heller hyggelig opplevelse. Va ute på fjellet og gikk med en kompis. Vi gikk denne gangen med eley rype.

Siden det var på høyfjellet så vi 2 personer et stykke borte som gikk mot oss, med tanke på at det var bare vi som jaktet i dette terrenget tenkte vi at det var turgåere, så vi gikk bort for å slå av en prat. (Var vel litt lei av å bare snakke med bare hverandre :wink: )

Det viste seg at dette da var oppsynsmenn, de spurte litt om hvordan jakta gikk, om vi hadde sett noe og hva vi skøyt med. Jeg dro opp en patron fra lomma og viste. Så hadde vi en liten prat om hva vi synes om effekten osv. Så ruslet vi videre. Kompisen min viste ikke noe, men hadde patronbeltet synlig. Våpenkort ble også vist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...