Jump to content

Sivilpistolklasser- hva med Walther PP'n?


dk

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på dette i det siste. Er det nå sånn at vi er enige alle sammen i at dagens sivilpistolklasser fungerer tilfredsstillende?

Jeg har akkurat avertert 9mm siv 2 pistolen min for salg. Den er fin og flott, moderne, funksjonell, og den gir meg personlig ingen verdens ting. I skapet har jeg en gammel Walther PP, en Zella Mehlis fra 1937 som har egen sjel. Jeg skulle så gjerne tatt den med ut for å møte likesinnede i sivilpistol, små mausere, makarover, cz'er og walthere med enkeltradsmagasin, i .32 acp eller .380 auto e.l. og maks 7-8 skudd i magasinet.

 

Jeg tror det ville være mye morro med disse småtassene i en egen klasse, noe jeg tror mange er enige med meg i. Da er selvfølgelig det store spørsmålet - bør vi foreslå en ny klasse? bør det evt være på bekostning av en av dagens? Hva med f.eks å slå sammen siv 2 og siv 3? Det er jo nesten ingen som skyter siv 3 uansett, og med fare for å tråkke noen på tærne - jeg tror vesentlig flere ville skutt en enkeltrads walther-klasse. Hva tror dere?

 

Det er i alle fall ikke like morro å ta med Waltheren ut for å konkurere mot Glock 19, der har den uansett ikke mulighet!

 

Håper noen flere har meninger om dette, litt debatt er bra!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det vil vel bli noen små endringer i sivilpistol. men jeg tror ikke og ønsker ikke at disse skal være å baklengs inn i fremtiden. Altså tilpasse de til gamle våpen.....

 

Og endre for mye på klassene vil også tvinge noen til å selge våpen. Altså hvis en person har både Siv 2 og 3, og vi mot formodning slår sammen klassene, da har vedkommende to våpen til en klasse. Og det er vel ikke slik at det er nok sivilpistolstevner til å bli konkurranseskytter.... :mrgreen:

 

Min mening er at Sp 2 og 3 bør på en eller annen måte gjøres slik at det ikke blir rene Glockklasser, men min mening er at dette ikke løses med at man lager en "dinosaurklasse" av en av de.

 

Da vil det muligens v :mrgreen: ære bedre å fjerne SP5, og innføre en SS klasse der. SP 5 er vel den klassen som har minst der å gjøre.(samt da opprette en egen .22 klasse helt på siden)

 

Men dette er min tanker

 

PS: NROI lederen har fått i oppdrag å se litt på SP regelverket. Det gjelder spesiellt måten det er skrevet på, er noe som kan tolkes på flere måter der, samt se på hylstersituasjonen. I tillegg til å vurdere tiltak som gjør at man kan være konkurransedyktig med andre våpen en G19/25 og 23

Link to comment
Share on other sites

Sivilpistolskyttere kan vel deles i to leirer.

1. De som ønsker at sivilpistol skal være for PP, PPK og andre slike gamle lommepistoler.

2: De som ønsker at sivilpistol skal videreutvikle seg og endres slik at det også blir mulig å kjøpe nye pistoler som passer og få vekk Glocks dominans i siv 2 og 3.

 

er i grunnen ett vanskelig spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Sivilpistolskyttere kan vel deles i to leirer.

1. De som ønsker at sivilpistol skal være for PP, PPK og andre slike gamle lommepistoler.

2: De som ønsker at sivilpistol skal videreutvikle seg og endres slik at det også blir mulig å kjøpe nye pistoler som passer og få vekk Glocks dominans i siv 2 og 3.

 

er i grunnen ett vanskelig spørsmål.

 

Dette er nok riktig ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er da bare å skyte med det en har - ok, så har en ett handikap ifh til de ambisiøse streverne :mrgreen: , men moro er det likevel...

 

Litt ettersom om jeg får rota meg til å delta og om jeg får skranglet i hop nok ammo i .380 skyter jeg antagelig LCP i siv 2... :mrgreen: Hvis ikke blir det vel sånn halvsnau Glock - ett er sikkert, jeg vinner ikke uansett..

Link to comment
Share on other sites

Det går an å gjøre det enklere.

 

For å lage tankebildet riktig må vi gå tilbake til den tiden hvor det ikke var politisk ukorrekt å lage eventyr i øvelsesforklaringen. Altså i preamøbisktid.

 

Du sitter på ramma med rullen i hånda og alle patronene løse i lomma, når (,,,,,, fy.... sensurert) kommer så mister du magasinet nedi (ja du vet hva). Da må du lade med det du har i lomma, kan jo ikke grise til puselankene ( fordi du skal ta på pangen selvfølgelig tenk på pussen etterpå)

 

Skulle tippe en fyller tønna med fem raskere enn ( ikke cowboyene da selvfølgelig) en glock.

 

Og selv om dette var eventyr og ikke virkelighet, er det ingenting i regelboka som sier at en av øvelsene på søndag kanskje blir slik :P

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker meg er en klassisk lommepistolklasse - samme boksen som siv 2/3, men enkeltradig maks 8 skudd mag for eksempel. Hvilke av de andre klassene man evt skal bytte bort er ikke så nøye, men .22 klassen må jeg jo si jeg ikke helt ser poenget med. Enkelt egentlig, ta den minste målt over to-tre år.

 

Uansett er det viktig at ikke dette kommer som noe man trør ned over ørene på det mindretallet som faktisk engasjerer seg i sivilpistol og arrangerer stevner, må være noe man blir enige om på en sivilisert måte.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Å prøve å få inn 1911 SS i siv pistol tror jeg vil være feil på nåværende tidspunkt.

Det vil slik jeg har forstått det, komme forslag om å ta inn SS i IPSC på GA neste år.

Og da bør man nok vente og se hva som skjer der før man tar det opp i Norge

 

Det er da vitterlig inge som har på noe tidspunkt prøvd å få inn Singlestack Fullsize i Sivilpisotl reglemetnet... jeg vet at enkelte har innbilt seg det. Men det har aldri vært snakk om det. Single Stack betyr (I andre land en USA) en pistol med enkeltrader magasin, ikke nødvendigvis en Colt Government 8)

 

Jeg mister heller siv pist 1 eller endrer boksen og kalibre der til å passe runt PPK størrelse, en å fjerne .22 klassen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert på siv, men hvis jeg skulle lagd reglene kunne jeg se for meg noe ala:

 

Siv 4 og 5 beholdes som i dag.

Siv 2/3: boksen justeres slik at andre nye produserte pistoler som p229 ol passer. Da blir det mulig å kjøpe noe nytt som ikke er Glock.

 

Så er det 1 igjen. her ser jeg for meg to løsninger.

a: beholdes som en klasse men endrer størrelse slik at PP og PPK kan leke der. minuset med dette er for som bruker de supersmå pistolene (tenk størrelse på den jennings-dritten). De vil nok slite i konkurransen mot de større. mnen hvor mange skyter 1 slik den er idag? Har den livets rett?

b: Beholder siv 1 og lager en ny klasse for gamle enkeltradere som PP m.m. Er kanskje den beste løsningen, men samtidig er nok den som er vanskligst å få igjennom hos POD.....

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva man gjør, så vil noen være uenige..... :mrgreen:

 

Men, SP 1 boksen bør utvides, slik at det faktisk er mulig å kjøpe nye pistoler som passer i boksen.

 

Også bør man gjøre noen mindre tilpasninger i SP2/3, så man kan konkurrere og være konkurransedyktig med andre våpen enn Glock(her vil det selvfølgelig også bli syting fra de som mener Sivilpistol skal være for våpen som er like gamle som dinosaurene..... :mrgreen:

Siden Cardinal nevnte P229, så er det så vidt jeg kan se kun høyden(når boksen ligger, altså det som begrenser bredden på pistolen) det trengs å gjøre noe med. Her kan det kanskje for å gjøre ting enklere, være greit å bruke målet for IPSC Std. Mest fordi at da er det enkelt å lage ett innlegg til IPSC Std boksen, som kan brukes til SP 2/3. Klubbene vil kun trenge en boks, med en innleggssats. Det vil jo uansett være veldig liten fordel med at en pistol bli bredere.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er ene eneste jennings som passe i siv pist 1 boksen 8)

Jeg er for utvidelse av den til å bli større og inludere som nevnt ovenfor pp/k størrelse osv.

Når det gjelder hvilken pistoler som passer i Sivilpistol 1 så var det en tård om det for en stund siden.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=53&t=26367&hilit=sivilpistol

Og konklusjonen min var vel at det er omtrent umulig å finne nye 22LR pistoler som passer, det finnes noen få 25 Acp. Og de fleste du vil innbille deg passer gjør stort sett ikke det, fordi de er for store.

 

Sivilpistolskyttere kan vel deles i to leirer.

1. De som ønsker at sivilpistol skal være for PP, PPK og andre slike gamle lommepistoler.

2: De som ønsker at sivilpistol skal videreutvikle seg og endres slik at det også blir mulig å kjøpe nye pistoler som passer og få vekk Glocks dominans i siv 2 og 3.

er i grunnen ett vanskelig spørsmål.

Men mulighet for å bli upopulær:

Kan man også dele inn skytterne i disse to gruppene som

1. Eldre skyttere som har mange fine våpen som ikke er konkuransje dyktige mere (mener våpnene).

2. Nye skyttere som ikke har mange gamle våpen og ønsker å kjøpe nye våpen. (Ikke alle ønsker å kjøpe brukt)

De kan jo fort også få de vanlige probleme med "mange våpen"

 

Tenker også litt på artiklen om felt spesial pistol som stod i skytter nytt for et/par?? nr siden. Dette er sånn jeg ser det litt av samme problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Hvis "boksen" skal forstørres, for å gi plass til større pistoler enn glock, er det fare for at man plutselig kan dytte neddi en commander uten større modifikasjoner. Er det intensjonen?

 

Kunne det være en ide å legge inn i regelverket at det ikke er lov å kappe våpen for å få den inn i boksen? Spesialpistolklassene i NSF har jo tatt helt av, det finnes snart ikke en hel S&W M17 igjen her i landet, de kappes i fillebiter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare redd for å se en haug med skamfilte gamle commandere om det innføres en "enkeltrads-magasin-klasse".

 

Veit at det sitter en smårabiat IPSC-skytter og filer istykker en gammel 9mm lightweightcommander i dette øyeblikk for å få den inn i sivil2-boksen, det hadde vært litt trist om det blir en egen klasse som oppførdrer til mer av den slags hærverk.

Link to comment
Share on other sites

Det kan selfølgelig innføres at man ikke kan kutte over alt.... :mrgreen:

Enig, man burde innføre en regel om at våpnene skal være lik fabrikk modellene (i hverfall på utsiden), så får man vurdere om man skal få lov å modifisere innvendig.

Evnt. man kan ikke ta en 4" revolver å kappe til 2,5" hvis ikke den modellen en gang har vært komersielt tilgjenlig i den lengden. Det samme med pistoler selvsagt.

Eller - Ikke lov å modifisere våpenet slik at det skal passe i kassen.

Ønske meg denne reglen for Felt spesial pistol og revovler også.

 

Kanskje man skal vurdere å endre / fjerne siv 1.

Hvis man slår sammen 2 og 3. så burde det være mulig med en "ny" klasse.

Singel stack "classic" - Våpenet må være singel stack og ha max X antall patroner.

Kaliber begrensningen og kassens størrelse vil selvsagt være det store spørsmålet.

32 Acp - 45 Acp / 22LR - 45 Acp / 25 Acp - 45 Acp. / 380 Acp - 45 Acp

 

De som snakker om at fjerner man en klasse så går det utover de som har våpen til den klassen: Ja, selvsagt er det riktig, men når reglene for de nåværende reglene ble godkjent så lurer jeg på hva hensyn de tok til det?

Den gamle siv 4 (22LR klassen hvis jeg husker riktig, eller var det 1?), ble jo borte, da flertallet av våpene ikke passer i den nåverende siv 1.

"Men de kan jo bruke våpenet i siv 5...."

Riktig, men med tanke på størrelse og magasin kapasitet og hvordan siv 5 er så vil de våpene ikke være bruk bare der.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tror jeg på at det blir noen endringer, men jeg tror ikke man får igjennom noen begrensninger i det med å tilpasse våpen til boksen. Det tror jeg både styret i NFPS og Forbundstinget vil gå imot.

 

Vi får se når endringsforslaget foreligger(det vil bli sendt ut til høring hos klubbene denne gangen da), jeg ble jo nedstemt om det i fjor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...