Jump to content

Premier Reticles


Sniper-Arne

Recommended Posts

Jeg kan lette litt på sløret når det gjelder priser.

Den rimeligste vil ligge på rundt 19000,- inkl mva/frakt

Den dyreste havner på nesten 33000,- inkl mva/frakt

 

Så starter jeg heller ikke med dette for å konkurrere i de lavere klassene, men for å være tilgjengelig for de med drømmer om det ultimate siktet. Testen som ble gjennomført på Robsoft i fjor, viste at Premier Reticles bokstavelig talt knuste enhver form for konkurranse på langholdsskyting.

Men for all del, både Nightforce og Sightron holder til å være i toppen av Norgeseliten, noe jeg håper jeg har mer dokumentasjon på neste høst 8)

 

Evt. pristillegg blir jo det man ønsker seg, med tanke på antall klikk, etc,etc,etc.

Man kan jo praktisk talt bygge de selv på ønskede spesifikasjoner...

 

En liten NB kan være leveringstiden.

I beste fall snakker vi om 6-8 uker levering.

Ekstremtilfellet jeg vet om foreløpig er 10 mnd.....

Premier Reticles er IKKE noe man bestiller i det det gamle treffer fjellet, Premier Reticles er noe man planlegger lang tid i forveien.

 

Jaktfall selger nå Sightron,Nightforce og Snart Premier Reticles, moro er det å holde på med optikk som ikke er så viden kjent i Norge av gjennomsnittsjegeren, men allikevel har en sterk posisjon som high end i resten av verden! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har vel denne i henda om ca en uke vil jeg tro. Det er en Premier Heritage 5-25x56mm DT-27MIL (Cerakote Finish: None) som har et Gen 2XR retikkel. De har et mil retikkel som også kan leveres som er en anelse bredere i tråden etc og har belysning kun i midt krysset. Spesifikasjonene finner dere på premier sine sider. 2 XR retikkelet er belyst hele veien som dere kan se av spec. Kommer også med linse beskyttere fra fabrikk, ekstra solskjerm kan også kjøpes. Ratt kan bestilles etter eget ønske , singel eller dobbelt runde på tårna etc , men vil tro at de spesifikasjone som den leveres med over disk skulle vere mer en bra nok for de fleste. Om det da ikke er noen som vil ha noe som er dedikert til akkurat sitt kaliber og rifle. Når jeg har fått skutt endel med den skal jeg komme tilbake med mere info, hva som er pluss og minus. Hvordan den er under diverse lysforhold og værtyper.

Har da sett i noen kikkerter etter hvert og hmmmm ville tro jeg kan sammenligne litt.

 

Det viktigste av alt er vel den praktiske delen , hvordan den fungerer etc , hva de skryter av i en test foregått i en labb.betyr ikke så mye for meg personlig. Jeg liker bedre erfaringer fra en bruker. Det sier meg mye mer egentlig om de gode og dårlige sidene. Joda vi alle har forskjellig syn etter alder etc. men allikevel.

 

Mange som diskutere kikkerter her på forumet med mye spesifikasjoner , jo det er bra alt det der ...

 

Det jeg savner egentlig er en god tilbakemelding i fra praktisk bruk , fra skytebanen, fra jakta , i forskjellige typer vær ..

Hva du synes om optikken , ratta, retikkelet etc i fra praktisk bruk.

 

 

Ha en fin kveld alle sammen ..

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Jeg kjøpte meg en Premier 5-25x56 i julegave til meg selv.

 

Etter å ha lest denne testen

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/20929 ... ntry344708" target="_blank

så lette jeg etter en slik en å få kikket i. Det var ikke lett, da det ikke var noen importører i Norge.

Kunne fått den fra Sverige men gadd ikke bruke 25k usett :D

 

Så, stor lykke !!!! Fra og ikke ha importører i Norge ble det plutselig to, og begge i nabobyen :lol::lol:

 

Kikkert ble lånt, kikket i, sammenlignet med min gode gamle Zeiss 3-12x56 V under alle mulige forhold og tilogmed skutt litt med :shock:

Deretter kjøpte jeg den :D. Har ikke angret på det !!

Takk til Jørn på Capsicum for velvillig utlån.

 

Nå ser det ut til at den begynner å komme på riktig plass på rifla og jeg blir bare mer og mer fornøyd.

Hadde den med på langholdskurs i Kristiansand. Den kan såvidt ses på et av bildene i den tråden.

 

Kjapp oppsummering

+++ pluss +++

Optisk aldeles fantastisk, klarhet og skarphet helt ut til kanten.

Masse klikk i alle retninger

Repeterbarheten i klikkene har vært bra så langt

Retikkelet passer meg fint. Tynne tråder, gode markering og lite støy (XR2)

Fint lys på retikkelet

Gode, store og solide betjeningsratt, ekstra klikkmarkering hvert 10. klikk

Zero stopp som kan stilles uten verktøy (dvs må bruke tomhylse)

Passende øyeavstand

 

--- minus ---

Stort og tungt (men det er vel alle med denen forstørrelsen og objektivåpning)

Litt tungt å skru på rattene, men det satser jeg vil gå seg til med litt bruk

Savner avstandsmarkering på paralaxe rattet

Merkelig at retikkellyset må være på et definert punkt på rattet for å lyse. Mellom punktene slukker lyset når jeg vrir på rattet

Dyr

Litt vanskelig å finne 34mm ringer som er lave nok

 

Du kan bare glede deg Pathfinder !

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at retikkellyset må være på et definert punkt på rattet for å lyse. Mellom punktene slukker lyset når jeg vrir på rattet

Det er fordi man skal kunne skru av og på lyset kjapt til den instillingen man vil ha, istedenfor å ratte opp og ned hver gang man skal skru på lyset sitt. Hvis jeg ikke tar helt feil skal det være et slikt "dødpunkt" mellom hvert lysnivå?

Link to comment
Share on other sites

Ja Premier har av-funksjon mellom hvert trinn på lys. Dette er ganske vanlig på en del sikter nå, så en slipper skru det helt tilbake til 0 for og slå det av. Når det gjelder paralellaxe justering så er nummerering ikke til stede grunnet spec fra militeret i usa. Dette for å slippe av kadetter bruker det som avstands bedømming. ( Dette kan leses om i diverse fora ) Premier er som alle vet mest solgt til militeret * over there *.

Link to comment
Share on other sites

Jørn på Capsicum fant og bestilte et sett badger ordnance ringer som var OK.

De kunne godt vært enda litt lavere med tanke på boltrifla (700 kasse), men jeg ønsket også mulighet for å sette denne kikkerten på en AR-15 og da ble det den som var begrensingen.

 

Du kan få en idè om hvordan dette ble hvis du ser på bildene i slutten av denne tråden.

viewtopic.php?f=43&t=48371

Kikkerten ser du montert foran en rød lue 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda alt i skjønneste orden :-) Fikk levert den av fedex på døra for 2 dager siden. Og her sitter jeg på jobb og må vente 3 uker til jeg får montert den på rifla. Rifla er forøvrig inne til litt behandling hos børsisen, brotsjing til 6.5 x 65 RWS samt noen andre småting jeg ville ha gjort. Så da blir det endel smelling når jeg kommer hjem. :mrgreen::mrgreen:

Den har forøvrig samme konfigurasjon som din kjendis. Og tok ikke lang tid heller. Ifra jeg betalte den til den var på døra tok det 6 dager ifra USA :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lovet at jeg skulle skrive litt bruker erfaringer her etter litt testing.

Og må si jeg er strålende fornøyd , dette i motlys, skygger, og i skumring.Har ikke fått testa den i daggry enda , og ikke f...om jeg står opp kl 0500 for å teste dette nå :lol: . Har også testet i regn og skodde , og den er fin hele veien. Retikkelet har et meget behagelig lys. Kunne kanskje vert mere merkbare klikk på den lysbrytern.Som kjendis sier så er den diger :lol: og tung. Men kan ikke si at det er noe problem for meg personlig, mekanikken er solid og veldig nøyaktig. Testet blant annet klikk på cm ark på 100 m. Testet da 10 mrad opp og ned med 20 skudd så presist som jeg kunne med anlegg.Det samme sideveis men her 5mrad.Etter endt øvelse kunne jeg se at det stemte meget nøyagtig, hull i hull.Nullpunkt stilling på kikkerten er meget enkelt og raskt. Har testet den mot en s&b p2 og en zeiss i samme konfigurasjon. Velll hva skal jeg si , får si som han med zeissen sa : F.. at jeg ikke fikk tak i meg en sånn :lol: .

Vel kan ikke si annet en LØP OG KJØP :mrgreen:

Ha en fin kveld

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...