Jump to content

Gammel Brno m/Bilder


Ranger#44

Recommended Posts

Hei, etter fatterns bortgang satt jeg igjen med denne salongen.

dsc00522zc2.th.jpg

 

Merket er Brno, men det er sånn ca alt jeg vet, i tillegg til at den er enkeltskudds da. Noen som vet noe mer om dette våpenet? Mulighet for å se gjenge/sette på bedre siktemiddel? Trenger dere mer bilder, bare si ifra, beklager dårlig mobilkamera kvalitet.

 

dsc00523gc6.th.jpg

 

dsc00524ya7.th.jpg

 

dsc00525wx7.th.jpg

 

dsc00526jt1.th.jpg

 

dsc00528ru1.th.jpg

 

dsc00529jo8.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alderen din skal du få holde for deg selv ja. Forresten gratulerer med et våpen fra en nydelig årgang, ja jeg er født da. At din er 2-E er modellen ja, er nok flere her på forumet som har denne modell 2, er kjent som et bra våpen. Min er kun enkeltskudds ja, så ikke noe magasin, må skyte slik skisktterne gjør det når de skal bruke ekstraskudd. Du kan jo hive ut noen bilder av din og da?:)

Link to comment
Share on other sites

Hei, etter fatterns bortgang satt jeg igjen med denne salongen.

dsc00522zc2.th.jpg

 

Merket er Brno, men det er sånn ca alt jeg vet, i tillegg til at den er enkeltskudds da. Noen som vet noe mer om dette våpenet?

 

Det ser ut til å være en såkalt Flobert-rifle. Hvorfor mener du at merket er Brno?

 

Den som ligger her ligner:

C5920A.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den rifllen som er avbildet er av en type som ble laget av flere fabrikker på begynnelsen av 1900 tallet. F eks har Kongsberg og Husqvarna flere modeller. De er ikke alle beregnet for long rifle patroner, noen var for 22 short eller long. Dette bør du sjekke før du skyter med den.

Våpenet ditt ser forseggjort ut og virker å være av god kvalitet ut fra bildene. Det er så absolutt verdt å ta vare på.

Jeg vet ikke om BRNO produserte slike rifler, men stokken har et sentraleuropeisk preg, men det kan også være en stokk som er lagd i Norge.

Skru våpenet fra hverandre og ta bilder av de merker og stempler som finnes på våpenet, så er det nok noen på forumet som kan gi deg mer info.

Link to comment
Share on other sites

Det lignet jo veldig da :shock:

Mener merket er Brno ganske enkelt fordi det står det på våpenkortet, ble meget forvirret her nå skal jeg intrømme!

 

Våpenkortet er sannsynligvis feil (stemmer våpennummeret? :wink: ?) Våpnet ditt kan kanskje være produsert i byen Brno, men at merket er Brno tviler jeg på. http://www.gunsworld.com/cz/cz_history.htm:

 

Folks frequently confuse the trademarks of these companies - a situation not helped by the fact the country code for Czechoslovakia isalso "CZ". The place-name "Brno" is also frequently misused as a company identifier. Possibly because few non-Czech speakers want to attempt to pronounce "Ceskoslovenska Zbrojovka". But be that as it may, the name "Brno" came into such common usage that it was utilized as a product name after the Communist take-over of Czechoslovakia. Speaking of which, with the Communist take-over in the late 1940's both Ceska Zbrojovka and Ceskoslovenska Zbrojovka ceased to exist, at least as we thinkof them as separate companies. Rather they became State owned manufacturing facilities ("Narodni Podnik", or "National Enterprise"). At this point it becomes unclear the degree to which commercial firearm markings indicate what factory was involved in the production of the firearm.

 

At some point the manufacturing facility in Brno was renamed to Zbrojovka Brno (Brno Arms).

 

Legg merke til at "Flobert" ikke er et merke (iallfall ikke i denne sammenheng), men snarere en generisk betegnelse på en type 'rolling block' randtenningsrifler fra gamle dager. Her står det litt om dem:

 

Flobert Rifles:

 

During the period from the 1890s through about 1920 "Boy's rifles" were very popular items for youngsters. (Why could you give 10 year olds guns then and they wouldn't shoot anyone, while now guns are banned from anyone under 18 but kids are killing lots of folks?) Anyway, Belgium was a major source of inexpensive guns, and many thousands were imported, often sold by big mail order companies like Sears, Montgomery Wards, etc. The most common action used was a "Flobert" design, this is similar to what Americans often call a "rolling block" action. Most Floberts were .22 rimfire (sometimes short, or long, or long rifle). Sometimes other caliber's are seen, .25 or .32 rimfire, or even 9mm rimfire, but ammo is basically not available for any of these. Even in excellent condition there is little collector interest in Flobert rifles. If your gun has some family history, it is probably a nice souvenir, if not, it is good decoration, but not something that is very valuable.

 

*Note - We would strongly advise that any old firearm should be checked by a competent gunsmith both for safety and to verify the caliber before an attempts is made to fire it.

 

Som Per-S er inne på ble lignende våpen også produsert her hjemme. Kongsbergs M1906 fx. er av samme type, men med litt, eh, enklere avtrekkerbøyle:

KV_M1906_1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg er nok nærmere _din_ fars Brno i alder da 8)

Skal se om jeg får tatt bilde av _min_ fars Brno og lagt ut...

normal_IMG_0113.JPG

 

Den virket litt nyere ja, skal se om jeg skal få skrudd den litt fra hverandre å finne merke. God ide det med å sjekke våpennummeret :)

 

Hvordan kan jeg sjekke om deg er 22 short eller long?

 

Helt topp at dere vil hjelpe meg med med denne rifler, setter stor pris på dette!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...