Jump to content

Nordisk Jaktskyting - Hvem deltar?


vømmøl

Recommended Posts

Hei!

 

Lite snakk om Nordisk jaltskyting her inne, men det er garantert flere enn meg som synes dette er den artigste konkurransen?

Hadde vært artig å vite hvem av dere som skyter Nordisk, og hvilken øvelse dere behersker best? Jeg vet at Grimm skyter Nordisk, og han er sannsynligvis god også, etter som han har deltatt i den Nordiske konkurransen.

 

Selv har jeg aldri deltatt i annet enn Fylkesmesterskap og landsdelsmesterskap (FM og LM), men håper å kunne delta i NM på Oppdal til sommeren. Det arrangeres normalt bare FM, LM og NM.

 

Grunnen til at jeg liker Nordisk, er at det er mye skyting på en konkurranse, og at det skytes både med rifle og hagle. Dermed er du ikke ute av konkurransen om man gjør det dårlig i en øvelse. Dessuten får ikke "proffene" ha på seg de stive skyteklærne sine under rifleskytingen, dermed går det an å konkurrere med dem også.

 

For de som ikke kjenner til denne skytegrenen, så går det i korthet ut på følgende:

25 skudd trap

25 skudd leirduesti eller compac sporting

10 skudd på rådyr 100m. 5 liggende, 3 sittende og 2 stående

10 skudd på løpende elg.

Alle øvelser gir maksimalt 100 poeng. Mere utfyllende regelverk finnes her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 537013.PDF" target="_blank" target="_blank

 

Mine sterkeste øvelser er trap og rådyr. Min svake side er konkurranser generellt. Plages med konkurransenerver :wink:

 

Flere her som skyter Nordisk? Er det noen som vurderer å prøve, så bare spør om du er usikker på noe.

Link to comment
Share on other sites

Var med og arrangerte NM i fjor. Arrangeringen tok sitt, og jeg ble listefyll på nederset halvdel...

Kan skrive under på at dette er noe av det artigste som er av jaktskyting. De som topper listene her kan uten tvil kalle seg gode skyttere!

 

Kan vel også nevne at på NM så må man skyte de fire grenene fordelt på to forskjellige dager, en rifle og en hagle pr dag.

Etter det jeg har hørt så hender det Hemnes arrangerer "vanlige" konkurranser i Nordisk Jaktskyting innimellom. Vi har snakket om det i klubben vår også, men det er relativt krevende og mannskapsintensivt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde absolutt vært gøy å prøvd. Synd man bor i et gokkoland av en steinrøys...

Det arrangeres ikke slike stevner i Nord-Norge såvidt meg bekjennt. Å ikke i mitt nærområde iaffal..dessverre. Men det hadde vell vært noe for dem som sitter å planlegger stevner..men i år er det for sent.

Er dette en gren via NJFF?

Nårtid går NM av stabelen i 2011 å hvor?

Skal ned til Løyten på NM i trap i uke 28.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, dette er en gren som NJFF har.

 

Oppdal skal arrangere i 2011, står ingen dato her: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67350.

Mener det var slik at det var et par-tre uker vi hadde å velge på ettersom NJFF fastsetter datoene for de ulike NM. Vi hadde i juni, så dette er vel sannsynlig neste år også.

Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde absolutt vært gøy å prøvd. Synd man bor i et gokkoland av en steinrøys...

Det arrangeres ikke slike stevner i Nord-Norge såvidt meg bekjennt. Å ikke i mitt nærområde iaffal..dessverre.

Syntes dette var rart, så jeg sjekket terminlista for 2010. Ser ut til at du har sørgelig rett. Ingen Nordisk Jaktskyting i hverken nordland, troms eller finnmark. Nærmeste blir nord-trøndelag, men bor du langt nord i nordland, så blir det vel en drøy tur for å skyte litt.

 

Du får satse på NM. Skal vist være mulighet for mye skyting utenom konkurransen også. Langhelg med hagle og rifle frister iallefall meg. :D

Har såvidt luftet det for øverstkommanderende, uten å få overhøvling :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å skyte NM og FM, men noe utenom det blir det ikke. Var èn sur plass unna plass til landskampen i år, men det går det ann å rette på i Oppdal.

 

Liker variasjonen i nordisk, og en kan oppnå et noenlunde greit resultat selvom det går skeis i en gren.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er artig med Nordisk Jaktskyting. :)

Jeg har arrangert stevner i Hordaland siden 2005. Det er ikke så mange som deltar, men vi som liker disiplinen har det trivelig på disse stevnene. Skulle likevel ønske det var flere som våget seg frempå i konkurranser med begge våpen. Normalt sett har skytterne både sterke og svake disipliner, rifleskyttere som også fusker litt med haglen eller omvendt. Noen klarer imidlertid å samle flust med poeng i alle disipliner, og kan virkelig kalle seg komplette jaktskyttere. Nivået i toppen på NM er høyt, men som vanlig på NM i NJFF deltar det skyttere på alle nivåer.

 

Jeg har klart å kvalifisere meg til landskampen et par ganger som fylkesmester, men aldri med resultat fra NM. Som fylkesmester er du pr. i dag kvalifisert dersom du oppnår poengsum på 335. De siste årene har jeg imidlertid takket nei til plassen, fordi landskampen første helg i august kolliderer med NM FITASC Sporting som jeg har valgt å prioritere.

 

For de fylkene som ikke arrangerer NJ pr. i dag så er det absolutt noe å vurdere dersom man har en bane for alle fire disiplinene. Det krever ikke firedobbel bemanning, siden deltakelsen er mye lavere enn i f.eks. jaktfelt eller jegertrap. Både i Hordaland og Sogn & Fjordane gjør vi det svært så enkelt og med minimumsbemanning. I stor grad lar vi skytterne dømme hverandre, siden det som regel er en del meget erfarne skyttere blant deltakerne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skyter Nordisk! Det er helt klart den skytingen som gir meg "mest" :)

 

Spenningen med at ikke noe er avgjort før slutten er ulikt de andre grenene jeg skyter i, og det liker jeg!

 

Har ikke vært aktiv de siste 2 åra grunnet militærtjenste og ny jobb, men blir full satsing nå til året igjen. Håper å komme meg tilbake på landslaget, var med fra 2005 (da som junior) og frem til jeg "midlertidig la opp" for 2 år siden. Det er vel kansje noe mye forlangt etter 2 års opphold :wink:

 

Men at ikke flere deltar på dette skjønner jeg ikke! At ikke flere arangerer skjønner jeg bedre, for det er ganske mye jobb med et slikt stevne.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har vært med i 3 år og skutt 3 stevner. Det er bare et stevne i Østfold i året som da er FM.

 

Jeg er en av de som er listefyll med en liten sjanse til premiering, MEN for meg personlig gir denne typen skyting meg noe.

Jeg jakter med hagle, rifle og drilling, så treningsmessig er dette helt topp. Har prøvd å få med jaktkamerater på dette men de fleste vil ikke. Terskelen med at det er en konkuranse blir for stor.

Link to comment
Share on other sites

det er ganske mye jobb med et slikt stevne

 

Det har du helt rett i! Vi gjorde dog en liten vri da vi hadde NM i fjor, hvor vi erstattet leirduestien med sporting. Dette er en stor besparelse ift mannskap og utstyr (hvis man har ei sporting-bane da...). Vi fikk mye pepper for dette byttet....

Link to comment
Share on other sites

Dere er vel ikke de første som gjør det, og å gi dere pepper for det blir helt feil mener jeg! På de Nordiske stevnene er det ofte sporting/compact sporting i steden for tradisjonel norsk lerduesti. Jeg syns kansje personlig at en god lerduesti, spesielt vist været er fint er noe av det jeg liker best, så kunne jeg valgt hadde jeg kansje ville gått sti i steden for sporting, men ikke hele tiden, da sporting er veldig god å viktig trening for de Nordiske mesterskapene. Vist foreniger tar den såpass store jobben å arangere et stevne i Nordisk, skal de ha all kreditt for det. Å slenge med leppa for at de må skyte sporting blir bare for dumt.. Om det er en NM eller et kretsmesterskap spiller ingen rolle..

 

Blaser: Det er forferdelig dumt at denne terskelen er så høy for mange! Jeg prøvd å forklart mange at selv om det er et NM, og ihvertfall i Nordisk Jaktskyting er det bare en håndfull som tar dette "seriøst"! De av jegerne som har tatt steget og deltatt synst det både er morro, sosialt og ikke minst, alle skryter av hvor god trening det er! Og at du får gjort unna prøveskuddene i samme slengen hjelper også litt på for noen:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en stor besparelse ift mannskap og utstyr (hvis man har ei sporting-bane da...). Vi fikk mye pepper for dette byttet....

Man trenger vel egentlig ikke en sportingbane heller. Det går fint å lage en av kasterne som ville blitt brukt på sti.

I Verdal (FM/LM 2009) kombinerte vi skeetbanen med noen mobile kastere og fikk en helt ok sportingbane.

 

På Steinkjer har de en fast sportingbane. Denne ble brukt under FM i 2010. Helt greit, og ingen som sutret over det.

 

Levanger arrangerte FM i 2007. De her en fast sti. Helt grei den også. De har både hare, teal og et fasantårn som sender duene rett over deg, samt flere varianter av unna-duer.

 

Jeg synes det er viktig at det ikke er for vanskelig. Det skal være morsomt for alle, og ikke bare "proffene"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk en invitasjon til et stevne i Sverige der det skal skytes i en disiplin som likner mye på Nordisk Jaktskyting, men som arrangeres i regi av det internasjonale skyteforbundet FITASC. Invitasjonen finnes på våre hjemmesider.

Jeg aner ikke i detalj hva dette går i, men det kan jo være en artig utfordring for dem som kjeder seg den helgen... :wink:

 

Detaljert regelverk for FITASC Combined Game Shooting

 

Fra NJFF uttales det at

"NJFF er tilsluttet FITASC i grenen Combined Game Game Shooting. NSF (skytterforbundet) er tilsluttet i haglegrenene.

Vedrørende økonomi har forbundet (NJFF) foreløpig valgt å prioritere nasjonale og nordiske mesterskap, men er tilsluttet FITASC slik at jaktskyttere som ønsker det har anledning til å stille internasjonalt på Combined-stevner i regi av FITASC."

 

Fra arrangøren i Sverige uttales det at

"Jag vänder mig till Er för att få hjälp med att sprida denna inbjudan till Fitasc EM jaktskytte tävling i Tranås 16 april 2011

som är öppen för nordiska skyttar.

 

Jag har träffat många norska skyttar som är intresserade av denna skyttetävling. Tyvärr har jag inte adresser till dem men hoppas att du kan skicka denna information vidare till dem det berör.

Finland och Sverige har under mer än 10 år deltagit med 6 manna lag i EM-jaktskytte. Vi saknar både Norge och Danmark!

Under Nordiskt Jägersamvirke skjuts Nordiskt Mästerskap och många av deltagande skyttar har uttryckt önskan att deltaga i EM.

Från Fitasc sida är man mycket angelägen att alla nordiska länder deltager i EM."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er tradisjonelt de mest populære dagene å skyte under NM? Fredag og lørdag? eller lørdag og søndag?

Og når starter påmeldingen? Mars? April? Mai?

 

Edit 24/2: Skytingen foregår vist hovedsakelig på fredag og lørdag. Siste NM skjøt de også på søndag, da det ble problemer med løper`n lørdag ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Siste NM skjøt de også på søndag, da det ble problemer med løper`n lørdag ettermiddag

Hvis du refererer til NM på Eidskog i 2010 så var skytingen på søndag planlagt på forhånd, tror vi hadde 8 lag. To lag på løpende elg måtte også overføres fra lørdag til søndag pga trøbbel, men elgen er noe av det letteste å hente inn litt tid på.

 

Hvis det er skyting lørdag/søndag så er dette de mest populære dagene å skyte på.

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke kjenner til denne skytegrenen, så går det i korthet ut på følgende:

25 skudd trap

25 skudd leirduesti eller compac sporting

10 skudd på rådyr 100m. 5 liggende, 3 sittende og 2 stående

10 skudd på løpende elg.

Alle øvelser gir maksimalt 100 poeng. Mere utfyllende regelverk finnes her: http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 537013.PDF" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Og løpende elg er jo alltid 100m
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg deltar, tror jeg. Håper på 92 på JT, 88 på Ls, 85 på rådyr, og 60 på LE (325) men kan fort bli 50 poeng mindre også :D . Artig skjøting da! Tipper vinneren skyter rundt 370 poeng.Så med i overkant av 300 poeng vil man vel være sånn midt på lista.

Link to comment
Share on other sites

Har omtrent samme forventninger som deg med hagla, men noe høyere med rifle. Bør skyte minst 90 på rådyr og 75 på elg. det skulle bli 345p. :mrgreen: Men så er det dette med konkurransenærver da. :oops:

 

Hvor er vera fra da? Fra Vera i verdal? Eller heter du Vera?

Link to comment
Share on other sites

Ser at prøve-nm går av stabelen 7. mai. Er det slik at stien som skytes da, er identisk med den som skytes på hoved-nm? Vet at det trenes på stien, under selve NM, uten at man nødvendigvis skyter bedre i konkurransen av den grunn :oops: men en fordel å ha skutt den er det jo da!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Vurderer å prøve litt nordisk, men det er sjelden mulighet til å både trene å skyte konkuranser...

Ikke har vi noen mulighet på sporting å ikke elgbane så da er det vanskelig...

Sporting kan du fikse selv vha. en kompis og en billig lerduekaster. Elg blir værre. Det kreves noen treningsskudd for å få inn teknikken på bevegelige mål. Men det er lov å delta likevel! Du trenger ikke delta for å hevde deg. Du kan være med for å bli en bedre skytter. Du vil isåfall ha det mye morsommere enn de av oss som går rundt med diare pga. konkurransenerver :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja, ja... I morgen deltar jeg på et 50-skudds trap-stevne på levanger. Så får vi se om jeg er i rute med trap-formen til NM. Det er tross alt forskjell på trening og konkurranse.

 

Når det gjelder rifleskytingen, så har løpende elg tradisjonelt vært det sikreste poengtapet. Tror jeg fant ut av det sist jeg skjøt. Plutselig ble alt en del lettere, og det resulterte i en 10-skuddsserie på 81. Det er ganske bra på nordisk-skiva. Håper det ikke bare var et blaff, men at fremgangen fortsetter slik at jeg kan stabilisere meg deromkring.

 

Rådyret skal normalt være plankekjøring, men det har vist seg flere ganger at jeg ikke har sterke nok nerver til å få alle skudda innenfor i konkurranser. Her burde jeg trent mye for å få selvtillit.

 

Sti/sporting vet man aldri hvordan går før etterpå. De fleste har noen duer de synes er værre enn andre. For min del er det de som kommer på langt hold jeg synes er vanskeligst, men det tror jeg er ganske typisk "amatører". Ellers, så får man som regel noen duer som man ikke har tenkt på å trene på. Er man i slag så kan det gå styggbra. Hvis ikke........

 

21 mai er det FM-Nordisk i Verdal. Det blir selve generalprøven for min del. Etter det er det 3 treninger, og så NM.

 

Edit dagen etter: Forsåvidt i rute med trap-skytinga føler jeg. 23+23 i innledende, og 23 i finalen. Irriterende å bomme :evil: . Det var litt nerver inne i bildet. Ellers fornøyd med 3.-plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På NM i Opdal, så er skytterne delt inn i gruppe 1 og 2. Gruppe 1 skal skyte torsdag og lørdag. Gruppe 2 skal skyte fredag og søndag.

Gruppe 2 er nå fullbooket, så det er tydelig at de fleste vil skyte da. Jeg selv meldte meg på i gruppe 1.

 

I morgen er det FM og LM Nordisk i Verdal. Det pleier å komme flest fra de nære klubbene, men det kommer også en del trondhjemmere og det kommer som regel noen fra Surnadal også. I følge yr, så blir det brukbart vær også. :)

Link to comment
Share on other sites

Javel... det gikk sjit på FM/LM. Og med det mener jeg at jeg skjøt laangt dårligere enn det jeg kan klare på en god dag. Det var dårlig på både trap, løpende elg og sportingen. Kun rådyrskytingen gikk bra.

Hadde aldri forhåpninger om å vinne, for her ligger fylkesmesteren nesten alltid over 360p. Men jeg hadde så lyst til å vise at jeg hadde blitt litt bedre. Nå skal jeg være sur i kveld :wink: , og så skal jeg glemme denne konkurransen.

 

På NM skal jeg møte helt uten forventninger til egen prestasjon, og bare prøve å kose meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...