Jump to content

Nordisk Jaktskyting - Hvem deltar?


vømmøl

Recommended Posts

Snart klar for mitt første NM regner med stor suksess, i morrofakor.

Har kun deltatt i ett stevne før, men helt klart noe av det artigste programmet jeg har skutt.

 

Lykke til til dere andre deltakere som det er altfor få av!!

 

Espeng

Link to comment
Share on other sites

Dat var NM unnagjort. Gikk ikke så verst. Tok ny pers. ihvertfall, og er ganske fornøyd med egen innsats.

Hadde håpet å passere 340 poeng, men det manglet et par duer og noen små poeng.

 

Var med i en kveldsfinale på haglepressen en kveld, og tilslutt var det bare jeg og Bjørnar Melby fra samme klubb som sto igjen. Bjørnar vant, og fikk med seg en avstandsmåler. Jeg fikk en beige hettegenser :lolno:

Bjørnar endte på delt 6.-plass totalt med 361p. Bare bit dere merke i navnet. Ca 25 år og allerede i toppskiktet. Blir spennende å følge med fremover.

 

Får se om det blir deltakelse neste år. Det var ihvertfall artig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Målet i Oppdal var å komme med på landslaget og med til nordisk mesterskap. Dette gikk bra, selv med en dårlig trapserie og kun 9 avfyrte skudd på elgen.

 

Så nå er treningen i full gang med ett mål for øyet - nordisk mesterskap i Sverige 3.-6. august!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Da er terminliste ute også. viewtopic.php?f=31&t=64173

Som sagt, regner med at det blir tur til Hemnes. NM Nordisk går av stabelen uke 23. Mulig de ikke har bestemt dagene nøyaktig enda. Det blir vel enten torsdag til og med søndag, eller fredag til og med søndag.

 

En annen gledelig forandring fra i fjor, for min del, er at FM Nord-Trøndelag og LM ikke er slått sammen til et stevne. Bedre å få 2 stevner før NM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Da har vi gjennomført LM Nordisk jaktskyting i verdal.

 

Jeg havnet som vanlig i underkant av 330p. Kommer vist ikke videre jeg. Fornøyd med 74 på løpende elg, men ikke 85 på rådyr og 21 treff både på trap og sporting. Hadde 2duer borte før den siste repeat-doubleen, og mistet begge.

 

Ungdommen gjør det derimot bedre. Vinner ble Bjørnar Melby med 372p !!!

Ole Kristian Stene Falch på 2. med 357p

Bjørn Roger Malvik(Norgesmester 2009) på 3. med 353p

 

Her må det trenes før NM.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nordisk i Åsane jff på førstkommende søndag! :D

Blir første gang for mitt vedkommende, var på FM løpende elg i går i åsane og gikk til finalen :overrasket: men vi var bare tolv totalt så eg smelte til med sisteplass etter finale skyting! :D Nerver og elg sprang gikk ikkje godt ilag.

Link to comment
Share on other sites

Alle fylkesmesterene får plass, uavhengig av poengsum (var ihvertfall slik før). Videre er det de fem beste skytterene i dame, junior og veteran, samt de tyve(?) beste seniorene under NM.

 

De som vinner en gren under nordisk mesterskap er automatisk kvalifisert til neste landskamp.

Link to comment
Share on other sites

Alle fylkesmesterene får plass, uavhengig av poengsum (var ihvertfall slik før).

Jeg var med på landskampen på Løten i 2005, kvalifisert som fylkesmester i Hordaland med en ganske slapp poengsum. Noen år senere ble det imidlertid innført en poenggrense på 330 for fylkesmesterne. Jeg har fortstått at den grensen fortsatt står i dag, men jeg er ikke 100% sikker for jeg har ikke hatt anledning til å være med på flere landskamper (de gangene jeg har vært kvalifisert).

 

Når det gjelder menn senior så mener jeg det stemmer at totalantallet på kvoten er 20 stykker. Det er uansett slik at i forbindelse med NM så undersøker man om hvor mange av de kvalifiserte fylkesmesterne som faktisk vil reise til landskampen. Resten av kvoten fylles opp av eventuelle grenvinnere fra sist landskamp, og deretter de beste skytterne på NM. (Flere av de beste skytterne på NM er gjerne også fylkesmester/grenvinner).

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... 330p skulle jeg alltids klart, men det hjelper så lite. Man blir ikke fylkesmester med 330p her ihvertfall.

 

Da er den siste muligheten å kvalifisere seg gjennom NM. Da må jeg isåfall opp 20p til rundt 350p, og det blir hardt. Må bare bøye meg i støvet for de som klarer det..

Link to comment
Share on other sites

Det er sjelden 4 grener klaffer på ei og samme helg, men det er langtfra umulig. Kom med på landslaget i fjor, og det må vel være målet i år også! Skyter jeg 350 skal jeg være fornøyd, 40-tallet er greit nok - men blir sannsynligvis for lite med tanke på å ha flagget på ryggen i august.

 

Edit: Landet på 343 under prøve-NM. Mistet noen duer for mye til at det skulle bli bra, men rifla gikk det forsåvidt greit med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var FM Nordisk for Nord-trøndelag unnagjort. Ble nr 2 etter omskyting om 2.- og 3.-plassen.

Hadde sjangsen i dag ettersom Bjørnar Melby ikke deltok :mrgreen: , men da kom far Arve Melby og skjøt 357p. :lol:

Jeg havnet på 337 etter en elendig serie på elgen (53p) :oops: Onsdag bærer det sørover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er det bare å ta av seg hatten for Are Venemyr atter en gang! Gratulerer med seieren!

 

Så vil jeg gratulere Bjørnar Melby med fantastisk bra gjennomført! 368p og 2.-plass i NM. 4 poeng bak vinneren.

I tillegg fikk han 2.-plass i superfinalen på haglepress, 3. plass etter omskyting på sportingen, og 1.-plass etter omskyting på rådyr!

Link to comment
Share on other sites

Resultater fra NM ligger HER.

Gratulerer til vinnerne, mye solid skyting her!

 

Selv måtte jeg dessverre melde avbud. :trist:

En ulempe med å bo i by er at det vandrer rundt en del tungt dopede mennesker på evig jakt etter penger. En av disse pælmet en stein gjennom vinduet på bilen min for å se seg om. Utbyttet ble faktisk negativt for hans del; ingenting stjålet men pose med pass, kort og penger gjenglemt. Ikke den skarpeste kniven i skuffen altså, og han ble da også pågrepet noen timer senere.

Utbyttet for meg ble også negativt; 2.000,- i egenandel og ingen bil for stevnereise østover til NM. Om noen har sterke meninger om at vi bør forstå og hjelpe de narkomane, så trenger dere ikke forkynne det budskapet til meg akkurat nå... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet alt om havari på haglegrenene. Trodde hagle, og spesiellt trap, var min sterkeste øvelse. Raknet fullstendig, og ødela hele mesterskapet allerede på første stein. Så gikk det slag i slag og bom bommelibom. Sportingen gikk også dårlig. Fra 24 på trening til 19 i konkrransen. :oops:

Infridde til egne forventninger på begge rifleøvelsene da. 99 på rådyr med 9,6 på siste stående.

 

Like imponerende som gull- og sølvplassen var tredjeplass som gikk til en D2-skytter etter omskyting. Gratulerer til Øyvind Skoglund!

Link to comment
Share on other sites

Ja hun gjør det skarpt, og hun er ikke den eneste damen som får det til!

 

Litt OT:

Tidligere kunne en nesten ta det for gitt at de aller fleste jentene skjøt dårligere enn selv en "middelhavsfarer" som meg. :wink:

Det var jo ingen egentlig grunn til at det skulle være slik, det er ingen fysiske årsaker til at det skal være noen kjønnsforskjell i skyting.

De senere årene har jeg sett at det har endret seg, og en rekke damer hevder seg nå stadig høyere. De gjør simpelthen bare det samme som gutta; trener.

 

Jeg har stor tro på rekruttering av kvinner til jaktskyting gjennom forbilder som simpelthen bare går ut der og med den største selvfølgelighet skyter gutta i senk. Rekrutteringsverdien av kvinner som på naturligste vis trener, skyter og hevder seg er etter mitt syn mye større enn verdien av skytekurs for kvinner og tilsvarende tiltak for særskilt tilrettelegging.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ole Mathias Fjeldskogen tok sølv i nordisk mesterskap i Finland denne helgen med 368 poeng. Finske Mika Larimo vant med 379 etter å ha blitt trukket ei due grunnet høy kolbe på trapen.

 

Norge ble nr 2 i lagskytingen etter Finland, 11 poeng bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Påmeldingen til årets NM i Nordisk Jaktskyting startet i dag på njffstevner.no, og jeg fikk meldt meg på med start 8. juni. Jeg har ikke skutt NM siste årene, så nå syntes jeg det var på tide å komme seg med igjen. Dessuten er det jo en mulighet for å ta med seg hjem en kongepokal fra Stange i år! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvor står dette? Finner ikke annet enn 12. mai som frist noen steder.

 

Det står på njffstevner, både på det aktuelle stevnet, og under informasjon om det aktuelle stevnet.

Det står her på kammeret :-)

Det står ikke på hjemmesiden til NM enda, (http://nordisk.nm-skyting.no/) men det kommer nok der også i løpet av dagen.

 

Er det evt flere steder det burde vært endret?

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Ser det nå,men måtte lete litt. Står under "Lagskyting"

Skytetider:

Finner du i detaljert program på NM sida for Nordisk.

 

De som melder seg på torsdag skyter torsdag og fredag, og de som melder seg på lørdag skyter lørdag og søndag.

 

Innsjekking: Skytterne må møte til innsjekking og våpenkontroll 1 time før oppsatt skytetid. De tre første lagene en halv time før.

Skytterne må møte på venteplass for de respektive grener 30 minutter før oppsatt skytetid.

 

Lagskyting: Ingen forhåndspåmelding av lag, dette gjøres under stevnet.

Lag må meldes på før noen av deltagerne på laget har startet sin skyting.

Da det fortsatt er ledige plasser har vi valgt å forlenge påmeldinga til 31 mai. Husk å ta med kvittering for betalt startkontingent.

 

Ved betaling:

Det er viktig at dere merker innbetalingen med det referansenr. som står på fakturaen, og at beløpet er det samme som står på fakturaen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nettop kommet hjem fra NM. Det gikk som det bruker. Ca 10 % dårligere uttelling enn normalt på de fleste øvelser. Og da havner man midt i laget. Sånn er det når man ikke klarer å holde hodet kaldt.

Den eneste øvelsen jeg er fornøyd med, er 24 treff på leirduesti.

 

Men neste år... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann! Sjelden jeg er innom. I fjor gikk det bra i NM helt til sportingen. Gikk bra på trening, men under konkurransen skjønte jeg ingenting. Oppdaget etterpå at kolbekammen hadde løsnet og sto oppå den søyla den skal festes i. Skjøt altså for høyt hele tiden.

Klarte å kvalifisere meg til Landskamp som fylkesmester med 347p, men hadde ikke anledning til å dra til Danmark.

 

2015! Nytt år. Ett år eldre, og klok nok til å ikke stille med forventninger :roll:

Jeg er påmeldt NM nok engang. http://www.njffstevner.no/

Prøvde å finne program, men de gidder ikke sette opp et før alle er påmeldt. Så i år får man ikke velge standplass eller skytetider som passer en. Man får tildelt startnummer og skytetid. http://www.eidskogjff.no/meny_3_01.asp

Om jeg må skyte klokka 08:00 så går det "åt skogen"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...