Jump to content

Amnesti


old-gun

Recommended Posts

Hei er det noen som vet hva det nye våpenamenestiet innebærer?

 

Vil det ha noe å si for oss som har haglegevær lovlig ervervet før regplikten?

 

Syntes at det som har kommet frem i media er noe difust, her blir det bare nevnt at man kan få amenesti for innlevering av våpen, ikke etterregistrering av gevær.

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Ja du sier noe!

Søkte på amnesti og fant tre innlegg som ikke var særlig relevante, sjekket linken din Ken men ble ikke helt klok på temaet : hagle ervervet for 1990, er disse fortsatt unntatt regplikten?

 

Mulig jeg leser litt dårlig etter 5 øl men.....

Link to comment
Share on other sites

Det står i tråden jeg henviste til:

 

5.For hagler innkjøpt før/etter 1. oktober 1990 gjelder egne regler:

 

Hagler innkjøpt før 1. oktober 1990 kan etterregistreres – uten gebyr.

 

Var det svar på spørsmålet ditt ?

Link to comment
Share on other sites

Ser at de kan etterregistreres gratis ja, men kan de beholdes uregistrerte? Ser at ordlyden til onkel p er noe diffus her, kan det være at det fortsatt er lov og ha disse børssene ureget?

 

En lov skal vel ikke ha tilbakevirkende kraft?

 

Hvis det ble et forbud og eie disse haglene som er lovlig ervervet før 1990 tror jeg at de hadde fokusert mer på dette i kampanjen.

 

 

Hadde vært fint om noen her faktisk visste, og ikke bare forholdt seg til hva pressen sa, for de har jo ensidig fokusert på alle disse ulovlige våpnene som vistnok florerer i norske hjem.

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke kommet krav om etterregistrering av lovlige uregistrerte hagler (ennå). Det var et forslag om dette i den nye våpenforskriften, men dette er ikke vedtatt (ennå).

 

At politiet er noe diffuse i ordlyden, muligens for å få registrert så mange hagler som mulig, er ingen bombe...

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du vil etterregistrere - før det blir plikt (og kanskje vanlig gebyr) - kan du registerere gebyrfritt nå.

 

Og for å skape en kjempediskusjon :D :

 

Jeg har valgt å registrere alt jeg har.

Hvorfor skal jeg ha noe uregistrert?

Link to comment
Share on other sites

Én grunn til å velge å ikke etterregistrere ei lovlig uregistrert hagle er at i høringsutkastet til ny våpenforskrift sto det at tvungent etterregistrerte hagler ikke skulle telle med i jaktvåpengarderoben. En hagle som er frivillig etteregistrert før et eventuelt påbud om registrering kan bli talt med i en jaktvåpengarderobe.

 

At tvungent etterregistrerte hagler ikke skulle telle med i jaktvåpengarderoben er selvsagt meget fornuftig dersom man ønsker å få registrert så mange våpen som mulig, at færrest mulig velger å sitte på sin uregistrerte hagle. Siden Noen™ har funnet det for godt å sitte på denne forskriften mens de i media drypper ymse særfortolkninger og meninger om innskrenkninger og skjerpelser i forhold til det forslaget som var sendt på høring (og stort sett applaudert av alle relevante høringsinstanser, siden dette var et meget fornuftig kompromiss), blir det interessant å se hvordan den endelige våpenforskriften blir seende ut når den en gang kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...