Jump to content

Benelli halvauto på småviltjakt


arnesjakt

Recommended Posts

Søk på Youtube på Benelli. Der får du opp videoer med skyting på leirdue. Da kan du lure på om det er noe poeng med Benelli på skytebanen. :wink: Og, nei, Benelli er ikke bortkastet i skogen.

 

Styr unna pumpehagle sier nå jeg. Smak og behag, mange liker det, men jeg har nå aldri skjønt vitsen med å lade selv når halvautoen gjør det for deg!

Link to comment
Share on other sites

Hah :)

Da misforsto jeg Benelli. Som dere forstår kunne jeg tenkt meg en halvauto til bruk på tradisjonell skogsfugl og rypejakt.

Fikk ett tips om en M2, hvilke erfaringen er gjort med den? Er det utskiftbare choker?

 

Og er det noen som har skikkelig vranforestillinger mot halvauto på skogsfugl- rypejakt?

 

Takk for tilbakemeldingene!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen vrangforestillinger til å ha en halvauto på jakt. Prøv en M2 og du er hektet. Det følger med 5 choker og koffert om du kjøper ny.

Den veksler med alt av ammo og har stor morrofaktor ved lerdueskyting. Jeg solgte min o/u etter m2 kom i hus og jeg tror vel ikke jeg kommer til å kjøpe meg noen o/u igjen heller. Det at den bare har en trangborring gjør den ikke til noe dårligere jaktvåpen, fordi mange treffer bedre med en halvauto enn o/u.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med halvauto siden 1991, er på min tredje nå, en Benelli Crio.

Har en o/u og..synes disse er penere å se på..kansje..vet ikke helt.

Men halvauto er nok mest praktisk, langt mindre rekyl, man skyter ofte bedre med halvauto av en eller annen grunn. Benelli sine er lette å vedlikeholde, behov for lite puss.

Aldri hatt behov for to løp med to forskjellige choker i, på høsten har jeg i cylinder, og går over til halv litt utpå. Trangere choke en det har jeg sluttet å bruke.

Men klart dette blir mest smak og behag, synes uansett du skal prøveskyte en o/u samtidig med en halvauto, da vil du merke forskjellen.

En annen fin detalj på halvauto, er at de alle nå kommer med shims slik at du kan justere kolben selv, slik at den passer deg.

 

Hvorfor bære på to tunge løp når du kan bære på et løp, halvauto er lette og fine våpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både halvautomat og en o/u konkurransehagle. Jeg har skutt leirduer og jaktet med begge.

Jeg har enda ikke skutt bedre med Berettaen enn med Benellien. Rekorden min på skeetbanen er også med Benellien.

På rypejakt bruker jeg ca 1,5 patron pr. rype jeg feller uansett om jeg bruker Halvauto eller o/u.

 

Så når det gjelder treffprosent, på bane og jakt, så har jeg ikke noe grunnlag for å si at halvauto er dårligere enn o/u.

Det jeg ikke vet noe om, er hvordan en halvauto vil oppføre seg i f.eks. 20 kuldegrader.

 

Det er ihvertfall en ulempe med halvauto. Den slenger hylsene vekk. På jakt fører det til at hylser blir liggende i naturen. På banen kan det irritere sidemannen. Det gjør ikke meg noe om hylsene fra en halvautomat flyr rundt føttene på meg, men har selv fått klage mot meg i en konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Jakter for det meste i Indre Troms, og 20 minus er det ofte.

Ofte en god del kaldere en det og, Benellien fungerer som bare det i kulda den, samme gjorde forsåvidt Beretta Urika og Remington 11-87 halvauto jeg hadde, men disse to var det viktig å tørrpusse før jakt om vinteren, altså ingen olje.

Var det olje på magasinrøret så kunne jeg få problemer med ladingen, spesielt var Remington'en kresen på det.

Men aldri opplevd noe tull med Benellien, i hvertfall ikke ennå.

 

Nå skal det sies at jeg har jaktet selv med o/u i kulda og samme med kompiser som har det, og opplevd mer tull med disse i kulde og snø enn med halvauto, blandt annet en Beretta o/u der det var olje eller noe greier i mekanismen som frøys hver gang han jeg jakter med var på jakt om vinteren i kulde.

Problemet ordnet seg da han fikk åpnet opp og fjernet oljen som var der.

Min konfirmasjons hagle o/u fungerte heller ikke i kulde, og fikk som oftest av bare et skudd, denne er plassert i våpenskapet som en kuriositet siden den er en konfirmasjonsgave, og blir aldri brukt på jakt lengre.

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel med en maskinhagle, er at pga av låsekasse med sluttstykke, så blir siktelinje på våpenet lengre.

Dette medfører ofte den ulempen at svingen i børsa bli mye bedre, og mange treffer bedre :D

At andre skuddet går raskere pga mindre rekylbevegelse er heller ingen ulempe :lol:

 

Har nå min 3 maskinhagle (Beretta Urika nå), og sier: Aldri mere brekkvåpen på rene hagler for min del.

Link to comment
Share on other sites

arnesjakt skrev:

Og er det noen som har skikkelig vranforestillinger mot halvauto på skogsfugl- rypejakt?

 

Ja det finnes skikkelige vrangforestillinger mot halvauto på rypejakt. I et terreng jeg jakter var det i flere år jaktet hardt inne i et hyttefelt. Resultater ble et generellt jaktforbud inne i hyttefeltet og krav til at våpenet er knekt når man beveger seg i hyttefeltet.

 

Ellers er brytevåpen mer sympatiske med at man enkelt signaliserer at våpenet er tomt. Det er lettere å utøve god folkeskikk, noe mange hundefolk, grunneiere og jegere synes er et stort pluss.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt råd, så hadde det blitt en Benelli automat i skapet her fortere enn pokker. De våpna er så vanvittig digg. Og for meg betyr det null om det bare er et løp og 1 choke, for jeg bruker bare full og superfull i begge høla på o/u. Men jeg forstå definitivt dere som ikke bruker samme choke i begge høla, og da blir det jo for dumt med bare 1 løp.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 stk benelli en m1 og 1 stk vinci begge er meget gode våpen på bane å selvfølgelig skogsfugel jakt, alderig noe tull med veksler alt av patroner , stokken er vedlikeholdsfri, lette , minimalt med tilpassning . har også beretta 686 s den har tilpasset kolbe, brukes nesten ikke på jakta lenger .Fordelen med benelli er at du merker nesten ikke rekyl i for hold til 0/u haggler.

de fleste som har prøvd mine benellier skyter meget godt med de.Sats på kvalitet spar heller opp litt mere kr og kjøp benelli jeg har aldrig angrett på det......

Link to comment
Share on other sites

........et generellt jaktforbud inne i hyttefeltet og krav til at våpenet er knekt når man beveger seg i hyttefeltet.

Gjelder det boltrifler også? Eller er det forbudt også?

 

Flåsete? Javist, men man kan ikke nekte folk å jakte med våpen som ikke kan knekkes :roll:

 

Ellers er brytevåpen mer sympatiske med at man enkelt signaliserer at våpenet er tomt. Det er lettere å utøve god folkeskikk, noe mange hundefolk, grunneiere og jegere synes er et stort pluss.

Vil du da oppfordre alle til å selge boltriflene sine og kjøpe brytevåpen istedet?

 

Fremdeles flåsete, men spørsmålet har en hensikt. Nemlig å påpeke at en hagle med sluttstykke ikke er noe værre enn en rifle med sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

vømmøl skrev:

Flåsete? Javist, men man kan ikke nekte folk å jakte med våpen som ikke kan knekkes

 

Grunneier står fritt til å tilby jakta til hvem det måtte passe.

 

I dette konkrete tilfellet var det noen hytteeiere som fallt for fristelsen å tyvjakte når De observerte ryper utenfor hyttedøra. Når grunneier da leide ut jakta til ansvarlige jegere som aksepterte grunneierens kriterier så ble det slutt på skytingen i hyttegrenda. Så dersom jeg skal driste meg til å være litt flåsete så må gjerne vømmøl stå på sin rett til å jakte med et våpen som ikke kan knekkes, men han får neppe fornyet kontrakten neste sesong.

 

Vil du da oppfordre alle til å selge boltriflene sine og kjøpe brytevåpen istedet?

 

Nå tror jeg nesten du gjør deg dummere enn du er. Jeg svarte trådstarter, og han spurte spesifikt om rype og skogsfugljakt. En knekt hagle er å vise respekt for hundefører, hunden og resten av omgivelsene. Sikkerhetsaspektet skal selvsagt ivaretaes uavhengig av våpentype. Mitt lille bidrag her i tråden er kun for å påpeke ovenfor en blivende jeger at i enkelte konservative jegermiljøer så er en knekt hagle en innarbeidet tradisjon som nesten er ukrenkelig.

 

Personlig synes jeg at jegere må få jaktet med det våpenet De er fortrolige med. Men som hundefører som tar med gjestejegere er det veldig avslappende å se at haglen bæres knekt og at den lukkes på min kommando når hunden har fugl i nesa.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg nesten du gjør deg dummere enn du er.

Ja, jeg gjorde meg litt dum, men forklarte også hvorfor. Trådstarter spør om argumenter for og mot halvautometer, og du antyder at det er vanskeligere å utvise god våpen/folkeskikk uten brytehagle. Det samme må isåfall gjelde boltrifler, men såvidt jeg vet er det ingen som synes boltrifler er et problem mht. sikkerhet og folkeskikk.

Personlig synes jeg at jegere må få jaktet med det våpenet De er fortrolige med. Men som hundefører som tar med gjestejegere er det veldig avslappende å se at haglen bæres knekt og at den lukkes på min kommando når hunden har fugl i nesa.

Det skulle bare mangle. Men, for min del ville en halvauto eller pumpe med sluttstykket i bakre stilling, og i reim over skulderen, gjøre samme nytten.

 

Edit: Endret ordlyden noe. Dette er ikke Vømmøl mot Guttapåskauen :wink: , men automat vs. brytevåpen.

Evt. begge deler, slik som jeg har. :D

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig bortkastet. Alt du trenger er kniv og litt hyssing.

 

Jakter selv rype med halvautomat. Fuglene detter de, spørsmålet det siste årene har mer vært å finne dem...

 

Liker rekylen i børsa og et punkt som ikke er kommet opp før her: mekanismen er veldig tilgjengelig for vedlikehold og reparasjon - vel , i alle fall på børsa mi

De eneste målene som har praktisk betydning på kolben: høyden, lengden og rekylkappens beskaffenhet. Jeg har en O/U som er tilpasset meg etter alle kunstens regler, men jeg skyter ikke noe bedre med den enn med et gammelt, amerikansk bruksjern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det som er veldig fint med halvauto/pumpe er de veldig lette å vedlikeholde i motsetning til o/u.

Det var også en av grunnen til at jeg kjøpte halvauto :D

 

Tenk deg at du er på skogsfugljakt i Sverige, du skal skyte på en fugl. Pga all dritten som har samla sei i mekanismen så sier det bare klikk når du drar i avtrekkeren. Hva gjør du da? Plukker fram verktøykassa du har i sekken :lol:

 

På en halvauto/pumpe trenger du som regel bare å dytte ut 1 til 3 pinner, så kan demontere hele hagla og vedlikeholde/reparere:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...