Jump to content

Hva står tallene for!


dexodus

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er helt fersk når det gjelder rifle derfor er det et par ting jeg lurer på.

 

Husk at jeg er fersk så ikke gjør det så vannskelig at jeg ikke blir noe klokere......hehe

 

Det er disse benevnelsene f.eks 6,5 / 30.06 / 308 hva står disse tallen for?

 

Kikkertsiktene har f.eks 1,5-6x42 hva betyr disse tallene?

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på forumet!

 

6,5/308/3006 er kaliberbetegnelser, dvs. forskjellige patroner som rifler kan være laget for. Det finnes hundrevis, men de tre du nevner er de mest populære i Norge, og alle tre er godkjente til storviljakt.

 

1,5-6x42 betyr 1,5 til 6 ganger forstørrelse i et zoomokular. 42 er størrelsen på objektivet foran i millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Tallene på kikkerten betyr at forstørrelse er fra 1,5 ganger og til 6 ganger. tallet 42 er diameteren på den fremre linsa i mm.

Det kalles lysåpning. Jo større lysåpning enn har jo lengre kan man jakte om kvelden fordi størrelsen på den bestemmer hvor mye lys som slippes gjennom og treffer øye ditt. Altså du ser bedre i skumringen gjennom kikkerten enn du ser med bare øynene.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er kalibrene du nevnte både metriske (mm) og i tommer.

6.5 er normalt 6.5x55mm, der 6.5 er diameter på enten kule eller mellom bommene i løpet, eller fra største diameter i løpet. Husker ikke :D Og 55mm er lengden på hylsa.

 

30.06 er en patron som ble tatt i bruk i det amerikanske forsvaret i 1906 (derav 06), og 30 er kaliber 0.30" (tommer).

 

308w (nesten helt lik 7.62x51 Nato) har samme kule diameter (kaliber 0.30") men hva 8 tallet står for, får noen som vet bedre svare på. :wink:

Allt er tatt rett fra husken, og er svært så omtrentlig. Men det kommer sikkert noen og dukker meg litt. Men du får jo et hint om hvordan det er. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at f.eks .308 er kaliberbetegnelsen oppgitt i inches (tommer) altså er målet mellom bommene i rifleløpet(minste diameter) .308"(tommer) kula er dog kalibrert til en noe større diameter feks. .309"-.310". for at kula skal få grep om bommene og starte og spinne for og stabilisere seg. De største kalibreringsdiameterene gjelder nok mest for rene blykuler vil jeg tro(uten kobbermantel)

 

30-30winchester, 308Winchester og 3006 Springfield er tre ulike patroner som kan lades med samme kule i de tre forskjellige hylsene. Det eneste som skiller disse er at ikke alle kan avfyre like tunge kuler. Disse tre blir populært kalt "kaliber 30" som en felles betegnesle.

 

Korriger gjerne hvis jeg har sagt noe feil :)

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at f.eks .308 er kaliberbetegnelsen oppgitt i inches (tommer) altså er målet mellom bommene i rifleløpet(minste diameter) .308"(tommer) kula er dog kalibrert til en noe større diameter feks. .309"-.310". for at kula skal få grep om bommene og starte og spinne for og stabilisere seg. De største kalibreringsdiameterene gjelder nok mest for rene blykuler vil jeg tro(uten kobbermantel)

Korriger gjerne hvis jeg har sagt noe feil :)

Må korrigere litt ;-):wink: .308 er heilt korrekt 308 tusendels tommar, altså 7,83mm i metriske mål. Det tilsvarar diameteren på kula, og største diameter i løpet. Men diameteren mellom bommane (minste diameter) er 30 hundredels tommar, tilsvarande 7,62mm. Skilnaden på to tidels millimeter er som korporalen seier for å få kula til å rotere, og derigjennom stabilisere ferda gjennom lufta. .308 har altså tatt kalibermålet frå største diameter i løpet, og .30-06 frå største. -06 står her for årstalet (1906) da denne patrona vart approbert av det amerikanske forsvaret. Desse to mest vanlege .30-kalibra patronane brukar fabrikknamna Winchester og Springfield etter utviklaren.

Når det gjeld 6,5x55 er dette metriske mål, og her er kula og største diameter i løpet 6,7mm, mens minste diameter er 6,5mm. 55 står for lengda på hylsa i mm. Tilsvarande metriske mål for .308 Winchester er 7,62x51, og for .30-06 Springfield er metriske mål 7.62x63.

 

Det normalet er altså at kulediameteren er ca lik riflingdiameteren (største diameter), og boringsdiameteren noko mindre - for patronar i desse klassane ca 0,2mm.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette var kjekt, ble litt klokere ja. Med så raskt svar så vet jeg hvor jeg kan spørre.

 

Hvilket kikkersikte vil dere anbefale for elgjakt? Kommer ikke til å kjøpe et billig merke, blir nok et swarovsky eller zeiss. vil ikke betale mere enn rundt 7000-8000kr. hvis det er noe i den prisklassen da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...