Jump to content

Winchester Model 94


Litago

Recommended Posts

Winchester tilbyr fortsatt et begrenset opplag av M94 som produseres av Miroku (?) :

 

http://www.winchesterguns.com/products/catalog/category.asp?family=003C

 

Ellers produserer Mossberg en modell som heter 464 som er meget lik M94:

 

http://www.mossberg.com/products/default.asp?id=31

 

Jeg har en rustfri Marlin 336 XLR og denne overgår med letthet samtlige M94 jeg har hatt på de aller fleste områder.

Link to comment
Share on other sites

Winchester tilbyr fortsatt et begrenset opplag av M94 som produseres av Miroku (?) :

 

http://www.winchesterguns.com/products/catalog/category.asp?family=003C

 

Ellers produserer Mossberg en modell som heter 464 som er meget lik M94:

 

http://www.mossberg.com/products/default.asp?id=31

 

Jeg har en rustfri Marlin 336 XLR og denne overgår med letthet samtlige M94 jeg har hatt på de aller fleste områder.

så marlin er bedre enn winchester? eller kan man strekke det til at marlin er best på lever action?

Link to comment
Share on other sites

Min subjektive erfaring og mening er at Marlin er bedre våpen. Både når det kommer til kvalitet og bruk. Nå har jeg min erfaring utelukkende med to Marlinrifler -en 336 XLR og en 1895g- og disse har gitt meg meget god presisjon. I tillegg er det en stor fordel at de kan pusses fra kammerenden ved å løsne en enkelt skrue. Jeg liker også avtrekket på Marlin riflene langt bedre.

 

Men skal jeg være helt ærlig, så synes jeg at Winchester 1894 er et penere våpen.

Link to comment
Share on other sites

når du sier bedre hvor mye snakker vi om? ville en Winchester være et mye dårligere kjøp? mye reparasjoner osv?

mitt intrykk er at winchester 94 er en solid rifle ettersom det er over 7mil solgte osv

håper winchester begynner og lage disse igjen på tross av at det er et stort etterspørsmål idag

jeg kan ikke forstå hvorfor de noen gang sluttet

Link to comment
Share on other sites

Winchester 94 er i brukandes rifle, til det den er beregnet til. Jeg har hatt både Marlin og Winchester, og likte vel begge to.Som man kanskje skjønner sværmet jeg for kåbbåi børser en gang i tiden. Presisjonen på Winchesteren var 3-5 cm samlinger på 100 meter, hvis jeg ikke lot børsa bli for varm. Og siden modellen min var en angle eject, var normal kikkert montering enkel. Rådyr opp til 150 meter klarer den fint. Men det fins selvfølgelig bedre rifler til det også. Hvis det ikke var for 6 våpen begrensningen hadde jeg nok hatt Winchesteren enda...

Link to comment
Share on other sites

Tror det er rimelig hip som happ hvem som er best av Winchester 94 og marlisn 30-30 varianter. Men marlin fornyet seg mens winchester trodde alt for lenge de kunne selge våpen bare ved å hete winchester...

Takker for svar fra alle sammen! 8)

men er det noen grunn for og slutte og lage en rifle det er produsert

over 7mil av som forsatt er ettertraktet?

drømme rifla mi er forsåvidt Winchester M94 Ranger i Stainless steel

 

http://www.winchesterguns.com/products/ ... mid=534087

 

er den helt stainless? eller ser det bare slik ut?

Link to comment
Share on other sites

Min 94 er nok den minst praktiske jaktrifla jeg har. Og den brukes, stort sett, kun til jakt på melloner og blikkbokser. Men allikevel er dette den første rifla jeg hadde prøvd å redde ut av huset om det stod i full fyr. Noen børser har sjel. Og noen er kun et redskap i metall.

Link to comment
Share on other sites

Produsert fra 1892 til 2006

av et antall av over 7,500,000+

 

og er et symbol på amerikansk vestern historie

 

høres jo ut som en super oppskrift det 8)

 

forstår ikke hvorfor de skulle slutte og lage den mest populære riflen

de hadde

håper de tar til fornuft endag og produserer disse igjen

marlin fortjener konkuranse på lever action området

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med Winchester i mange år.

 

Det skjærer mitt sosialdemokratiske hjerte å forklare at årsaken til konkursen faktisk ligger i en usedvanlig sterk men lite virkelighetsnær/innsiktsfull lokal fagforening blandt de ansatte i New Haven fabrikken til Winchester. De stillte så mange harde krav og gjennomførte lammende aksjoner mot ledelsen, slik at de ble besluttet nedlagt av Olin konsernet.

 

De ansatte fikk overta og drev videre som US Repeating Arms Company, men produksjonskvaliteten som hadde lidd kraftig under konflikten tok seg heller ikke opp etter overtakelsen. Winchester hadde opparbeidet seg et (ikke uberettiget) rykte på dårlig kvalitet, og dette var ikke lett å endre. Desverre viste det seg at konflikt kulturen var så innarbeidet at de ansatte forstatte med å stille like urimelig harde krav mot sin egen ledelse - som utelukkende bestod av representanter fra deres egne ansatte - og ledelsen kunne ut i fra bedriftsøkonomiske vurderinger ikke innfri kravene, med den følge at de gikk konkurs igjen.

 

Saken er at de ansatte terminerte sin egen bedrift.

 

Kvalitetsmessig er det ikke noen ulempe at nyproduksjon er lagt til Miroku, tvert om. De Miroku produserte våpen jeg har, både under Browning merke og eget merke, er veldig flott utførte våpen på alle sett - både mht. mekanisk kvalitet og finish. Dog er de ikke gamle Winchester fra USA ! Eldre Winchestere er fortsatt det eneste ekte, og det gjeveste... :-)

 

-Broz

Link to comment
Share on other sites

"Og den brukes, stort sett, kun til jakt på melloner og blikkbokser"

 

Shame on you :?

Jeg lar "boltene" stå i skapet - og bruker kun levere :)

 

Med tiden :wink: har jeg funnet ut at jakt er noe mer enn å legge seg ned med en tofot - og et flattskytende greie :D

 

He he, du er inne på noe veldig viktig der!

 

Nå for tiden ser min 1979 årgang Browning BLR .308 (helstål japan/Miroku produsert lever action med boksmagasin og roterende sluttstykke, men like fullt en ekte lever action med utenpåliggende hane, halvspenn og ingen andre finurlige sikringer) mer og mer bruk.

 

Nydelig våpen, speilblank finish som en gammel S&W eller Colt revolver, presis som en boltrifle, hendig og rask som f... også ypperlig for villsvinjakt i Sverige, med behov for raske oppfølgingskudd.

 

-Broz

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med Winchester i mange år.

 

Det skjærer mitt sosialdemokratiske hjerte å forklare at årsaken til konkursen faktisk ligger i en usedvanlig sterk men lite virkelighetsnær/innsiktsfull lokal fagforening blandt de ansatte i New Haven fabrikken til Winchester. De stillte så mange harde krav og gjennomførte lammende aksjoner mot ledelsen, slik at de ble besluttet nedlagt av Olin konsernet.

 

De ansatte fikk overta og drev videre som US Repeating Arms Company, men produksjonskvaliteten som hadde lidd kraftig under konflikten tok seg heller ikke opp etter overtakelsen. Winchester hadde opparbeidet seg et (ikke uberettiget) rykte på dårlig kvalitet, og dette var ikke lett å endre. Desverre viste det seg at konflikt kulturen var så innarbeidet at de ansatte forstatte med å stille like urimelig harde krav mot sin egen ledelse - som utelukkende bestod av representanter fra deres egne ansatte - og ledelsen kunne ut i fra bedriftsøkonomiske vurderinger ikke innfri kravene, med den følge at de gikk konkurs igjen.

 

Saken er at de ansatte terminerte sin egen bedrift.

 

Kvalitetsmessig er det ikke noen ulempe at nyproduksjon er lagt til Miroku, tvert om. De Miroku produserte våpen jeg har, både under Browning merke og eget merke, er veldig flott utførte våpen på alle sett - både mht. mekanisk kvalitet og finish. Dog er de ikke gamle Winchester fra USA ! Eldre Winchestere er fortsatt det eneste ekte, og det gjeveste... :-)

 

-Broz

Tragisk historie :| har du noen tro på at Model 94 vil bli opptatt til produksjon igjen?

vet du om denne kom i en helt Stainless version eller ser der bare slik ut?

http://www.winchesterguns.com/products/ ... mid=534087

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...