Jump to content

Treffpunkt på nedre og øvre løp


Addictr

Recommended Posts

Var ute i dag å jaktet sjøfugl med hagle lånt av min far.

En Yildiz SPZ SM 12/70.

Hagla var ny i 2009 men først brukt i år på sjøfugl av meg.¨

Har ikke hatt treff på første skuddet på 5 jaktturer.

Bruker nedre løpet først.

Alle fuglene jeg har truffet har jeg tatt med det øvre løpet.(2. skuddet)

I dag testet jeg ut på en stor pappskive.

På ca 20 meters hold så ligger det nedre løpet minimum 30 cm under punktet jeg siktet på.

Øvre løpet ligger midt i.

Ser det er mye negativ omtale av tyrkiske hagler her.

Er vel ikke riktig at man må sikte nesten en halv meter over fuglen for å treffe?

Sikkert noen andre som har testet ut det samme. Hvor stor forskjell er normalt på øvre og nedre løp?

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok desverre en ganske vanlig feil på "billig-hagler".- For å være sikker på at løpene "samskyter" på et gevær med 2 løp, bør man kjøpe KVALITETS-våpen.-- Mange som ikke tenker på dette, eller som ikke tester så som du har gjort,men det er jo like viktigt å prøve hagla på "papir", så som med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Har en baikal til 3000 som skyter helt likt med begge løpene og jeg tar 20 + regelmessig på banen. Men nå er baikal kvalitet da.. bare billig. Men denne er helt perfekt tilpasset meg og dette alt å si! (nesten :mrgreen:)

 

Husk å kjøp ei hagle som er godt tilpasset slik at du får riktig og regelmessig anlegg når du hver gnag du hiver opp hagla.

Hvordan ser siktebildet ditt ut? Hvor mye av skinna ser du når du trykker kinnbeine nedpå kolben?

 

Edit: leste nå at du traff med øvre løp, og det høres da ut som en produksjonsfeil dersom avvikene er så store.

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke bare billig haglene, Jeg har testet 2stk beretta extrem2, der lå svermen 35cm til venstre, dette var på 35 meter, ny explor er på vei (garantisak). Har testet andre hagler også som skal være av god kvalitet de har heller ikke gått like rett. Den som har gått best er en gammel bajkal til 1500kr, det er børsa si det :wink: . Jeg tror også det hjelper fint lite og bytte ammo hvis det går skjeift, snakker vi skuddbilde er saken en helt annen. -m-

Link to comment
Share on other sites

Prøveskyter fabrikken ikke våpenet før det leveres??

De burde jo ha en form for kvalitetskontroll.

Jeg vurderer faktisk en Extrema2 eller A400 Xplor.

Sikkler også litt på en Benelli SBE2.

Er dette noe som skjer med våpene etter en stund eller kommer de slik fra fabrikk?

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan du IKKE føle deg trygg på, det må du prøve selv,som sagt jeg har hatt 2 stk extrema, den ene igjen på garanti(fabrikkny), gikk like dritt begge to :cry: . Postet disse erfaringene på et forum i danmark. Der var det også 4 våpen av modellen extrema som gikk like dritt. Så jeg er selv spent på explor, håper å ha den denne uka. -m-

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm....

 

Har samme børsa og har stusset litt på det samme...

Litt for mange ganger opplever jeg følgende:

Skudd som føles riktig mht. montasje, magefølelse og siktebilde......bom

"Fort og gæli-skudd".... treff.

 

For meg hjalp det å bytte rekkefølge på løp, brukte tidligere øvre løp som første.

Byttet i år og det føles bedre (flere fugl i sekken hvertfall)

Men takk for tipset, har lenge tenkt på papir-skudd, nå skal det testes her også!

 

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Har levert børsa i dag.

Skulle sendes til testskyting.

De sa at hvis det stemte det jeg sa så var det for mye men kansje 5 cm var normalt.

Jeg har gått rundt å trodd jeg hadde blitt utrolig dårlig til å skyte :-)

Blir spennende å høre hvordan børsa di går :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå fått testet explor a400, den går perfekt på retningen og ligger litt høgt, det med høgden ser jeg bare som en fordel, og det skal de vist nok gjøre, er forresten et nydelig våpen og skyte med, lett, fin balanse+ 12/89 kammer. Så dette var god sevice fra importør schou våpen. -m-

Link to comment
Share on other sites

har ei betinsoli 12/76 til 8000kr kjøpt i fjor. nesten ikke forskjell på løpene, men MANGE andre problem. (klikk, dobbeltskudd, løpet flasser)

jeg har truffet dårligt hele sesongem(første året) men no har jeg kjøpt lysstav med magnet, plassert foran kornet, og treffer mye bedre. (vanlig med 1, maks 2 ender til dagen) men første dagen ette at jeg monterte lysstaven, 4 treff på 4 skudd' :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...