Jump to content

Våpensøknad privat eller forhandler.


ryu82

Recommended Posts

Jeg har søkt og fått innvilget søknad på .22 pistol. Da jeg fylte ut søknaden, så hadde jeg ikke peil på om det skulle bli privat eller forhandler kjøp. Så jeg lot feltet der det står navn og adresse på leverandøren stå åpent. Men da jeg skulle levere, så spurte dama i skranken om jeg skulle kjøpe privat eller forhandler..det hadde jeg jo ikke peil på der og da. Så jeg svarte at det mest sansynelig blei forhandler og dama skreiv "autorisert forhandler" i det tomme feltet.

Hvordan er det hvis jeg heller vil kjøpe privat?? Må jeg søke på nytt?

Jeg har et kjøp på gang av en hyggelig fyr her på kammeret og ny søknad vil jo bare skape unødvendig ventetid for meg og selger. Er regelværket så firkanta? Eller har det ikke noe å si om det står forhandler?

Link to comment
Share on other sites

Det er en tåpelig regel det der, og mange våpenkontorer vet det.

 

Si at du har tenkt å kjøpe av autorisert forhandler, men spør om det går an å forandre det senere, da det er ”en i klubben/en du vet om” som kanskje skal selge en slik som du har tenkt å kjøpe.

 

Med mindre de er fullstendig firkantede så sier de at du enten kan ordne dette selv, eller komme innom og få ordnet dette hvis det blir aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

"Damer i skranken" har med sin manglende kompetanse, eller sagt litt mer direkte: ikke kan jobben sin, skapt trøbbel for mer enn en søker. Sjøl kryssa jeg og fyllte ut medlemsskap i lokalt skytterlag, lokal JFF og NROF (fordi det var felter for det...). Men siden søknaden gjaldt noe så enkelt som ei jaktrifle anså jeg det som uvesentlig informasjon, siden det eneste som skal bety noe er rent rulleblad og oppføring i Jegerregisteret. Vel, søknaden ble liggende hos det lokale politi "grunnet manglende dokumentasjon". Ved purring ble damen møkk sur da jeg krevde den videresendt til Våpenkontoret øyeblikkelig (Den hadde ligget i posthylla i 7 uker...) og påstod at den ville bli avslått. Jeg fikk vilja mi, og innvilgelse samme dag den ankom Våpenkontoret.

Samme "dame i skranken" greide senere å forpurre søknad om bevilling med 3-4 måneder da hun ikke sendte den videre til.... Våpenkontoret! Årsak? Hun visste ikke hva hun skulle gjøre med den. (De hadde jo ikke fått en slik søknad på 30 år...)

 

-Hadde du skrevet privatperson så ville jeg som forhandler lett kunne stryke over det. Jeg vet ikke hvordan det vil gå hvis du nå kjøper privat, men dette feltet behøver IKKE fylles ut ved innsendelse av søknad! Det skal dog være utfyllt når skjema sendes inn igjen med påtegning av våpenoverdragelse.

Link to comment
Share on other sites

Nei du behøver ikke å søke på nytt, men jeg ville spurt våpenkontoret om hvordan du skal gjøre dette før du gjennomfører en handel med en privatperson, siden hun skrev som hun gjorde.

 

Det står jo på baksiden at om det ikke skal handles med godkjent våpenhandler så skal fabrikkmerke, modell, nummer og bla bla bla.

Men siden man ikke nødvendigvis vet om man finner det våpenet man er på jakt etter privat eller hos forhandler så fyller jeg alltid ut som om jeg skal kjøpe det av forhandler ved å la denne informasjonen være åpen, og har heller ikke møtt på problemer når jeg siden har kjøpt av en privatperson.

 

Når det gjelder våpenkontor så er det bedre å spørre først har jeg lært, dessuten så er det vel sånn generelt sett lite smart å klusse på offentlige, signerte og stemplede dokumenter…

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal innom polti kammeret på mandag å spørre. Tenkte bare å spørre litt her først, om noen har vært borti det samme. Han jeg skal kjøpe av var usikker han også, så er vel greit å ha orden i papirene :) Men jeg kan ikke skjønne at det skal bli noe problem å få "bytta" til privat kjøp på søknaden. Men veit aldri.. Kontor damer er ofte vriene.

Link to comment
Share on other sites

Da er ting i boks :) Våpen kontoret mente at skal jeg kjøpe privat så Må jeg søke på spesifikt våpen og selger. Ikke bare kaliber 22 som jeg hadde gjort. Det var derfor de hadde skrivd forhandler. Men de strøyk over og fikk fylt inn navn på privat selger. Fikk en lang preken om at dette var IKKE måten å gjøre det på. De var veldig vriene i begynnelsen, men etter jeg hadde fått forklart at jeg var helt fersk innen våpen søk og at jeg faktisk skulle kjøpe av en politimann...blei de plutselig mindre vriene.

Han jeg skal kjøpe av hadde unersøkt litt og mente at dette er gamle regler! Rart at ikke et våpenkontor er oppdatert i våpenloven... Men ting ordna seg jo, og jeg er stor fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i hvert fall aldri fylt ut det feltet, og har heller aldri blitt spurt om det.

 

En av årsakene til at våpensøknaden er gyldig i ett år, er vel nettopp at man skal kunne bruke litt tid på å lete etter nettopp det våpenet man har lyst til å kjøpe - det være seg hos forhandler eller privat? Akkurat DET er det faktisk ikke noe de skal kunne tvinge deg til på forhånd, det er i så fall helt uhørt. Her er det jo en del kommersielle hensyn som den bevisste forbruker må få anledning til å forholde seg til, bl.a. "hvem er best på pris", tilbehør og annet. Dette er jo ikke noe som politiet skal tvinge inn i én bestemt retning. ..Og det må selvfølgelig være lov å ombestemme seg om man ikke vil kjøpe hos forhandler, men heller vil kjøpe privat, det synes i all fall jeg.

 

Spørsmål: Hvorfor betaler vi egentlig denne avgiften for våpensøknader? Det må i alle fall ikke bli slik at fordi en eller annen "sløv" eller "sur" saksbehandler synes det er mye arbeid å gjøre om noe, så skal man kjefte på den som søker m våpentillatelse! Da er det jo bedre om de lar være å fylle ut feltet. Dette med våpentillatelser er faktisk en service som politiet skal yte (selv om det må skje innenfor gitte rammer fordi det faktisk handler om våpen).

 

Jeg skal være enig i at der er litt annerledes dersom det er et spesifikt våpen man ønsker å kjøpe, når man f.eks. allerede har et lignende - og at våpenkontoret ser seg nødt til å peke ut hva de tillater (og kanskje dette må stå i skjemaet), men i forhold til førstegangskjøp av en pistol i kal .22 synes jeg dette er meget spesielt. Det er bare å klage, de har noe som heter Politimester over seg og POD over denne igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da er ting i boks :) Våpen kontoret mente at skal jeg kjøpe privat så Må jeg søke på spesifikt våpen og selger. Ikke bare kaliber 22 som jeg hadde gjort. Det var derfor de hadde skrivd forhandler. Men de strøyk over og fikk fylt inn navn på privat selger. Fikk en lang preken om at dette var IKKE måten å gjøre det på. De var veldig vriene i begynnelsen, men etter jeg hadde fått forklart at jeg var helt fersk innen våpen søk og at jeg faktisk skulle kjøpe av en politimann...blei de plutselig mindre vriene.

Han jeg skal kjøpe av hadde unersøkt litt og mente at dette er gamle regler! Rart at ikke et våpenkontor er oppdatert i våpenloven... Men ting ordna seg jo, og jeg er stor fornøyd :)

 

 

Gaaaaaaah!!!!! :evil::evil::evil:

Det er jo bare tull det du har blitt utsatt for her. Det finnes ikke et ord i noe regelverk som støtter dette. Med tanke på den lange behandlingstiden søknaden din antakelig har krevd er det ikke en gang logisk. Våpenkontoret skal jo ikke godkjenne SELGER heller...

Link to comment
Share on other sites

Orda seg jo til slutt :) Men helt enig at det bare er piss at jeg egentlig ikke skulle få kjøpe privat (ifølge vestfold politi distrikt) siden forhandler blei skrivd på søknaden av DEM. Jeg viste jo ikke om jeg skulle kjøpe privat eller forhandler der og da! Dette er mitt første våpen. Hadde jeg hatt en 22 fra før så hadde nok saken vært anerledes!

Men er jo ikke no vits å krangle med dem nå. Kjøpet gikk i orden(så vidt) Men happy var de ikke...

Har en søknad på 357 også med forhandler i feltet. Blir det til at jeg skal kjøpe meg en s&w 686 i den nærmeste framtid, så stikker jeg til en forhandler tror jeg! Tviler på at de gidder å endre på en søknad til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...