Jump to content

parringsavgift NEG hannhund


pirkaa

Recommended Posts

Noen praktiserer en bunnsum på feks 1000-1500,- for parringa og i tillegg det samme pr valp. Om det blir det ene eller det andre er jo avhengig av hva som er valpepris på rasen. Som Taiko sier, dette "ruinerer" ikke tispeeier om det kommer et lite kull. Om det blir et stort kull så vil jo summen øke for hannhundeier også. Jeg snakker generellt her, ikke spesielt om NEG.

 

Vanlig praksis å gi valpepris eller tilby en valp også ja.

Link to comment
Share on other sites

Om hannhundeiern skal ha alt for mye for parringa så finnes det jo plenty NEG hanner der ute... Å mange av dem er godt meriterte og.

 

Innimellom kan jo oppdrettern være uheldig å få 2 valper, om mer enn 1 valpepris da går til hanhunden så tjener sannsynligvis ikke oppdrettern no særlig på kullet, å kan ende opp med minus...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke forskjell på om hunden har fått 1 premie eller om den er NJCH. JCH-tittelen har den fått fordi den har fått flere 1 premier, og da er det kanskje en som er mer ivrig på å stille på prøver, enn den som har en enkelt 1 premie. En hund med 1 premie har mer enn godt nok vist sine jaktlige egenskaper (med forbehold om at det ikke har vært kompisdømming :wink: ). Derfor mener jeg at det ikke er større avlsverdi i en JCH enn en hund med en enkelt 1 premie, altså valpepris for parring. Forøvrig foretrekker jeg å se hunden i aksjon selv, før jeg bestemmer meg. Det er ikke sikkert at dommeren og jeg liker samme type hund. Det må være soleklart at man ikke bruker enn hund som har mindre enn en 1 premie i avl, bare for å få billigere parring. Men man kan avtale en pris for inntil x antall levende valper, og en tilleggspris ved flere valper enn x. Forøvrig er det vel slik at det er hannhundeier som velger om han/hun vil ha igjen en valp eller ikke. Det er ikke noe tispeeier trenger å tilby eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tispeeier tar all risiko med fødsel, valpestell, vaksiner, salg, reklamasjon på valper osv. Hannhundeier bidrar med 15-20 min. og intett ansvar for kvaliteten på valpene. men forlanger 10 000kr for jobben.

Kanskje hannhund eier burde få betalt etter antall og kvalitet på valpene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...