Jump to content

Dachs / Basset?


spetsen

Recommended Posts

Hei! Hadde en tråd for litt siden som var om Beagle vs Drever.

Hadde egentlig bestemt meg for beagle, men nå har jeg revurdert og sett litt nærmere på dachs og basset.

vil ha en hund som kan brukes i små terreng med mye innmark og skogskruller til rådyr og rev, samt jage hare i større skogs terreng.

Har innsett att beaglen blir litt for rask/hard i de små terrenga vi jakter rådyr og rev til att det skal ture fint.

Sånn jeg har skjønt det er det 9 "typer" dachser(?) langhåret, korthåret og strihåret, standard, dverg og kanin.

Hvilken av disse typene passer best mine formål? av basset rasene har jeg lest meg frem til att kanskje petit er en aktuel kandidat.

Jakt fordelingen kommer nok til og bli ca 33% på hver.

 

Er det noen som kan mene noe om dette blir jeg veldig glad :P

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Dachs hadde muligens passet litt bedre om det var bare rådyrjakt du skulle drive i de beskrevne små terrengene, men siden du også vil jage hare i større terreng så er ikke jeg i tvil iallfall; petit basset griffon vendeen. :wink: Nå er vel jeg liksom programforplikta til å skrive dette, men jeg prøver å være så objektiv som mulig her.

 

Petiten har langt større framkommelighet enn en dachs, og de fleste driver viltet i en behagelig hastighet. De blir dessuten ikke med over til neste prestegjeld om losdyret drar ut, men legger av og kommer inn baksporet sitt da.

 

Beaglen kan muligens bli for hard på rådyr i små skogholt/terreng ja, og jager gjerne atskillig lenger enn petiten. Dvs over i naboterreng og videre.

Link to comment
Share on other sites

Okei=) Jakter du kun rådyr? eller hare og rev også med dachsen din?=)

Hvordan er petiten på rådyr i små terreng da? leste også ett sted att det var langt mellom gode petiter og att man nærmest var heldig hvis man skulle få til noe som jaget. er det noe i dette eller er det bare tull?=)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Av dachsene er det bare strihår og korthår normalstørrelse som har oppnådd noe av nevnverdige prestasjoner innen jaktpremiering, de andre er stort sett selskapshunder og eiersyke soffagriser.

 

Basset er jo ei artig bikkje, mye humor i den :D

 

Og så finnes en rase som kalles Drever som etter noe målbevisst avl, kan faktisk mates med hånd og omgås barn uten å være hobbykirurg. Jakter alle arter som trådstarter har yttret ønske om også :D

 

Alle raser har indvdualister og det finnes ikke en fasit på hva som er det optimale rasen for akkurat DET terrenget, jeg har dachs som jager rådyr fortere enn en greyhound og en drever som jager saktere enn en dachs så et entydig svar finnes ikke.

 

Jaktlig sett er vel enkelte raser mer homogent avlet på jaktlinjer og andre raser er mer show og hi-linjer, uansett må du kjøpe en hund som jakter.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er petiten på rådyr i små terreng da? leste også ett sted att det var langt mellom gode petiter og att man nærmest var heldig hvis man skulle få til noe som jaget. er det noe i dette eller er det bare tull?=)

Det er vel heller motsatt der, som med andre raser. Unntaksvis finner du noen som jager dårlig. Om eieren vet hva han driver med så finner du den komplette kombihund i petiten. Kraftig og artig losmål er heller ingen ulempe. Sørg bare for å finne valper av gode jaktlinjer, her som ellers.

Link to comment
Share on other sites

I slike små områder som du nevner ville jeg valgt Dachs for det går så rolig at dyrene turer veldig fint hvis det er litt tjukt terreng. Jeg har en langhåret og det funker som bare f... , jakter også en del med Drever og det funker også bra men rundene blir store for der går det fort og du må ha god tid for mange av dem henger på hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Når du velger hunderase så ta utgangspunkt i det som regnes som normalt for rasen. Unntak finnes i alle familier (samt sorte får). At en dachs jager fortere enn en grayhound eller drevere drivere saktere og kortere en dachs er ikke normalt verken for dachs, drever eller grayhound.

En dachs er suveren i små lettløpte terreng.

I større skogsterreng med mer lyng er drever, beagel samt basset å foretrekke.

Jakter du mye alene syntes jeg en hund som driver sakte og lenge (1-2 timer)er å foretrekke. Da rekker du å poste om og følge opp losen.

Er det mange poster så er en raskere og ikke så hardt drivende hund å (20-60min) mer effektiv. Presser dyret til postene og legger av i rimelig tid.

Jakter du ofte vil en ser større hund tåle mer før den må ha hvile enn en dachs.

Har selv 3 dachser og bytter hund ca hver 3 time. Har de ikke funnet dyr i løpet av 1 time faller intensiteten i søket drastisk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar , men fadern så vanskelig dette skal være da:P

Kommer vel kanskje til og jakte mer rådyr og rev en hare kanskje, sett att reve sesongen er så lang=)

jakter også mye alene i de små terrenga.

Men er jo ikke noe i veien for og suplere med en hund nr. 2 ettervert, så utfyller de verandre=)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dachs og basset er såpass like at det spiller liten rolle hva du velger.

Jeg ville sett mer på hvilken av rasene du synes kan passe best i familien din. Tror mange glemmer at jakthunden som oftest er mere en familiehund enn en jakthund.

 

Lykke til med valget. Du blir garantert fornøyd uansett hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også ta med ett annet poeng som teller mye for meg og som utelukker endel hunde typer for mitt bruk og det er pelsen.

Jeg vet med meg selv at jeg ikke er av typen som napper pels eller driver utstakt pelsstell.

Der jeg jakter kommer det snø og jeg ønsker ikke hunder som kladder eller får ising mellom potene.

Derfor er det korthårede hunder som gjelder for meg og mitt bruk.

 

Vennlig hilsen bos

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før; strihår er den varianten som er den mest vanlige med jaktlinjer. Korthåret dachs er kommet sterkt de senere år med tildels gode resultater fra jaktprøver.

 

Vi sier at normal(standard) størrelse er den som er gjeldene for jakt dachs.

 

Alle hårlagsvariantene har størrelser som er delt inn i tre grupper; normal(standard) dverg og kanin det er brystmålet som er avgjørende for hva hunden skal registrerers som.

 

En almenn oppfattning før i toden av begrepet dachs var at dette var "gode rådyrhunder" uansett, idag er ikke dette en sannhet, det er mange "linjer" hos oppdrettere som ikke er sneven interessert i jakt eller rådyr overhodet, desverre.

 

Jaktprøver er den eneste objektive dokumentasjon som kan gi en pekepinne om hvor i løypa denne avlen ligger, det er ingen garanti, men der er bedre enn egenerklæringer av oppdrettere med dollartegn i øya.

 

En god dachs kan være en drøm å jakte med, jeg har vært heldig og har hatt 3 gode hunder og 2 ikke fullt så bra -en av disse var faktisk 100% rådyrren...men jaget litt hare om det skulle passe seg slik. Han var sønn av den mest merriterede strihårsdachs i norden, så man kan godt si at eplet fallt et stykke unna stammen :D

Link to comment
Share on other sites

i mitt hode ligger dine ønsker om hare ,rev,rådyr etc innenfor tre raser.

 

Petit Basset Griffon Vendeen

pga det er den mest allsidige av bassettene.Og er mest utbredt i Norge

det finnes flere PBGV som har pels som ikke klabber.Men noen klabber ned,da bruker man saksa og dekken.

 

Basset Fauve de bretagne er også bra med omtrent samme pels som petiten.

litt mindre utbredt enn petiten,men er en bra jakthund

 

Basset artesian normand som har samme gode egenskaper som de andre bassetene men er korthår da klabber de ikke.

ennå mindre utbredt i norge.

 

Men ingen av disse rasene eller noen andre raser blir til i stua,det ligger mye arbeid i å få en hund som du kan bli fornøyd med. Med bassetene er det mye forskjellig søk,der ligger mye av arbeidet.så er det lydighet,hvor det å jakte i små teiger vil tvinge frem en hund som kan kalles inn fra los .jaktinstinktet til bassetene er forskjellig om det er linjer som er bruktpå jakt eller fra showdogslinjer fra land som ikke har vår kultur.Det ser man hvis man studerer stamtavler.

Link to comment
Share on other sites

Petiten min stoppa nøyaktig på fylkesgrensa en gang! :lol:

- Men det skal sies at han ble sluppet bare en kilometer unna også da. :wink:

 

Petiten har en veldig god egenskap i at den legger av og følger baksporet sitt inn til slippstedet om drevdyret drar ut. Dette gjør den godt egnet for små til mellomstore terreng.

Link to comment
Share on other sites

Man kan få inntrykk av at det er kun Basseter som legger av etter noe tid og kommer baksporene tilbake etter rimelig tid (40-120 min) dette er ikke sammenfallene med mine erfaringer, alle min hunder bortsett fra en strihårsdachs har uten opphold returnert til utgangspunktet etter å ha lagt av losen, den som ikke gjør det er min hannhund Agresso (Tjukken) som tidlig i karrieren innførte "vi jager så lenge vi orker- far har bil og kjører meg hjem" det kunne ta opptil 6-8 timer før han var fornøyd.

 

Dreveren min er til tross for sin unge alder jaktpremiert med 1 rå og er over seg interessert i å jage, men returnrer umiddelbart til far etter endt dyst, så det er ikke alle drevere som jager fra tidlig morran til seine kvelden.

 

Resultatet av ekstrem jaktlyst er selvfølgelig at hunden jager lenge og kansje lengere enn hva som er nødvendig, men jeg vil heller ha en hund som gnistrer litt fram for en som må trøkkes frem til rådyra og tar en liten los på 30 minutter og så legger av. Da er det i mine øyne liten jaktlyst i hunden.

Link to comment
Share on other sites

Hei, du bør og tenke på hvor mye tid du har til å trene opp hundene.

En drever og dachs jager vanligvis tidlig og er lette å få til.

Basset har jeg lite erfaring med, men flere bekjente har basset.arts.normand. Deres hunder har krevd mer tolmodig eiere og hundene har ikke jaget skikkelig før ved 2-3 årsalder. Søket på disse var også variabelt.

(Men gemyttet var fantastisk.)

Link to comment
Share on other sites

NB: jakter du i nærhet av bebyggelse/byggefelt tidlig om morgenen grunnet sikkerhet, lite traffik, mennesker osv.

e min erfaring at dachs med ikke så kraftig mål samt lyddemper å anbefale.

En drever/basset med skikkelig mål som driver dyrene rundt husene kan fort vekke mer oppsikt enn du har innterese av.

Utrolig å godt lyden bærer kl.06.00 en søndags morgen.

Link to comment
Share on other sites

Deres hunder har krevd mer tolmodig eiere og hundene har ikke jaget skikkelig før ved 2-3 årsalder. Søket på disse var også variabelt.

(Men gemyttet var fantastisk.)

 

Jeg har da en petit på 6 mnd som loset 15-20 min når hun var fem måneder. Søket ville jeg tro at en må vær tolmodig med stubbesitting uansett rase. meg forklart har jo dette med utsøk og en faktor om hvordan viltbestanden er der som det trenes på utsøk. Mindre dyr ergo lengre utsøk.

 

Mulig jeg har feil, men dette er hva jeg har fått forklart av bekjente med drevere.

 

Lykke til med valget av rase. bruk tid på å finne oppdretter som er seriøs og som avler på premierte linjer (jakt/utstilling) :D

 

Edit: Gemyttet er supert på min petit iallefall!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, du bør og tenke på hvor mye tid du har til å trene opp hundene.

En drever og dachs jager vanligvis tidlig og er lette å få til.

Basset har jeg lite erfaring med, men flere bekjente har basset.arts.normand. Deres hunder har krevd mer tolmodig eiere og hundene har ikke jaget skikkelig før ved 2-3 årsalder. Søket på disse var også variabelt.

(Men gemyttet var fantastisk.)

 

jeg har petit og første losene startet i 5-7 mnd alder.Basset Artesian Normand har jeg ikke erfaring med.første sesong med jakt ble det loser på over timen,og petiten med jaktblod er lett å få til ,da de har godt jaktinstinkt,ala dahcs.

forskjellen dachs /petit er vel at petiten har en bedre søk.og som nevnt før at etter en par timer legger de av og kommer bakspor.

Jeg har vært borti drever og den hunden var det ingen problem med såkalt fylkesjaging,den var flott og få inn.

har og prøvd beagle på rådyr,det gikk litt fort.men de er gode på hare og heller ingen problem med innkalling.

 

derimot har jeg dunker og på rådyr måtte du inn på strengen for å koble :roll:

Link to comment
Share on other sites

Prøver denne her jeg: skal kanskje hente meg en dachs hvalp i løpet av nærmeste fremtid, og vil for alt det er verdt prøve å få til innkalling med fløyte, så spørsmålet til dere som har dachs/drever og lignende, HVILKEN fløyte bruker dere på innkalling? har ikke kjøpt fløyte enda, så vil gjerne høre deres meninger om hvilken fløyte jeg bør gå for :)

Link to comment
Share on other sites

Dachsen er en allsidig rase, og det er jo noe av det som gjør det til en spennende rase.

En liten billedkavalkade som jeg har lagt inn tidligere, den viser jo allsidigheten:

 

 

Til vaskebjørn:

mein_baer.jpg

Mus:

2cmsoef.jpg

Til diverse fuglejakt:

foto12.jpg

Til muflon (kan sikkert brukes til norsk "villsau" også):

foto08.jpg

Villsvin (egne prøver for dachser dette i Øst-europa:

2wecuqc.jpg

Til rådyr og rev selvsagt:

Bilde%20020.jpg

Til hjort i bratte vestlandslier:

1225986127_resized.jpg?width=618&height=464

Og til grevling så klart:

1107_omberg_392_s.jpg

Mårhund finnes det jo noen av:

marderhund%20.jpg

 

 

 

Mer eksotisk er jo vortesvin:

nougat___1st_warthog.jpg og denne sprinbucken:

nougat___springbuck_re.jpg

Og andre ganger er det jo bare en god nese som teller:

dog-upskirt.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:? Nå skal jeg banne i kjerka, eller :?: Hadde samme problem selv ville ha en hund som jakter det meste og mye ståpå evne, så på alle disse smårasene men ble ikke enig med meg selv. Her var jakinstinkt viktigst ikke utstilling og rosetter på veggen. :wink:

Da kom jeg over på finn.no en spesiell rase og meget intesant for meg :D Drever&Foxterrier mix

Denne hannhunden som nå er 7mnd overgår det som jeg forventet, jager alt, Første losen var rådyr. jeg har selv ville jage inn på hare for at den skulle bli spor nøye. Nå ser det ut som jeg har en allrounder som jeg skal få mye moro og kos med, gleder meg stort hver gang jeg tar han med på tur. :D:D:D

Ps, Holder igjenn mye pga alderen, men neste år :P

Link to comment
Share on other sites

Hei. jager mye med både basset å drever å forskjellen er ikke så stor på de rasene egentlig. Er ingen forskjell på fart å de jager stort sett like lenge. Så til ditt bruk med småe terreng så tror jeg dachs er tingen for rådyrjakt. Når det gjelder harejakt så kan nok ikke dachsen måle seg med de litt større rasene. Vanskelig å få en hund som er perfekt til alt. Kjøp deg en petit/drever å et større jaktterreng :D

Link to comment
Share on other sites

Eksotisk og allsidig jakt, men hvordan er dachsen i 30-40 cm løssnø etter hare i norske skoger da....?

Nja, best du ikke sier det så denne karen hører deg Ranger...

 

image5.jpg

 

Nå er ikke hare det helt store for denne karen da, men derimot dette...

 

image3.jpg

 

Da kommer smilet fram...

 

image10.jpg

 

Å ellers er han meget rolig å ha i hus...

 

Elvis.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen hvet om eller får høre om noen intr. valpekull fra dachs eller pettit så si gjerne i fra=)

 

Mvh

 

Ei venninne av fruen, selger en leveringsklar strihår dachs valp rimelig (4000), pga et bitt som ikke holder mål på utstilling. Jeg kjenner ikke Dachsslinjene inngående, men for meg så det ut til å være meget gode jaktlige linjer bakover.

 

Send meg gjerne en PM hvis dette er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en BAN som ble født i mars 2010, og er nå ca 7 måneder. Pga dens krokete framben lar jeg den ikke jage i år, men han har nå slitt seg løs et par ganger og hatt noen flotte jag innover skauen med et fantastisk losmål. Denne bikkja kommer til å jage som bare juling, det er jeg overbevist om.

 

Gemyttet er helt fantastisk, både ovenfor mennesker og andre hunder. Den ypper aldri til bråk, legger seg heller på rygg og ovenfor mennesker så søker den kontakt for å få kos. Enkelt og greit.

 

I tillegg er den jo en storsjarmør med sine lange ører .. :)

 

Lykke til i valget!

 

melviniskogen2.jpg

melviniskogen3.jpg

melviniskogen.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei hundevenner

 

Slenger meg på med noen spørsmål og råd angående trådstarter sine rasevalg

 

Jeg har lenge hatt lyst til å få en hund i hus, men det har ikkje vært tid tidligere pga jobb med pendling, små barn,husbygging osv. Det har bare ikkje vært tid til hund. Nå har ting falt mer på plass og en hund i hus hadde vært fint samtidig som jeg syns den gildeste jakta er med drivende hund.

 

Litt om oss hjemme, da jeg mener dette er en viktig ting å ta med i betrakting ved valg av hund.

Vi er en familie på 4, mor har erfaring med hunder gjennom hele livet dog ikke jakthunder :shock:

Far har ikke hatt hund selv men har lest endel om hundehold og har flere kammerater med rådyrbikjer.

Her er 2 småjenter som elsker dyr, en på 5 og en på 3,5 år. Også har vi en kosete katt :)

 

Terrenget jeg jakter i er på ca 7000 mål men er ganske smalt, derfor står valget mellom dachs eller Petit Basset Griffon Vendeen. Det som avgjør hvilken av disse det blir er vel egentlig hvordan de fungerer inne sammen med resten av familien :mrgreen:

 

Hvilke råd og anbefalinger har dere hundekjennere til en mulig førstegangs

Link to comment
Share on other sites

Heisann :D

Jeg er ganske sikker på at en dachs vil fungere i en småbarnsfamilie (kjenner ikke rasen inngående), men jeg er HELT sikker på at en pbgv vil gjør det! :wink: Petiten er iallfall kjent for sitt fantastiske gemytt og tålmodighet.

 

Terrenget du beskriver vil nok passe begge raser, da er det kanskje topografi og snøforhold som avgjør. En petit vil klare mer snø og vanskelig terreng enn en dachs. Det blir litt smak og behag for deg/dere dette.

Link to comment
Share on other sites

Heisann :D

Jeg er ganske sikker på at en dachs vil fungere i en småbarnsfamilie (kjenner ikke rasen inngående), men jeg er HELT sikker på at en pbgv vil gjør det! :wink: Petiten er iallfall kjent for sitt fantastiske gemytt og tålmodighet.

 

Terrenget du beskriver vil nok passe begge raser, da er det kanskje topografi og snøforhold som avgjør. En petit vil klare mer snø og vanskelig terreng enn en dachs. Det blir litt smak og behag for deg/dere dette.

 

Ja smak og behag blir det antakelig, terrenget er vel forholdsvis kupert men ikkje krevende. Her kan være noe snø før jul, men skjelden mye.

 

Blandt venner og bekjente er det flere Dachser, Drevere og Basset Artesian Normand så kanskje jeg skulle dra til med en Petit Basset Griffon Vendeen. Får mer og mer sansen for denne rasen

 

Vet dere om noen som har bra kull på gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser trådstarter har kjøpt rådyr og rå........ nr 1. Hvis du kjøper resten av serien så har du fasit på spørsmålet ditt.

 

He he har sett alle disse filmene :D

Dachse Svein og Drever Svein er vel ikkje helt enige om hva som er best av Dachs og Drever, men de er veldig enig i at Basset ikkje duger :mrgreen: ingen av de har neonsinne hørt en Basset los vistnok he he

 

Men Basset Leif beviser jo det motsatte sammen med Merete og Bassetene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har du fått mer enn hint fra både Basset-Leif og Merete her også, så jeg synes du skal slå til med en petit jeg, he he! :D

Blir antakelig kull etter søstra til Ares i løpet av våren, og du skal ikke se bort fra at Ares også får seg noen avleggere neste år.

Link to comment
Share on other sites

308 Sako

Terrenget jeg jakter i er på ca 7000 mål men er ganske smalt, derfor står valget mellom dachs eller Petit Basset Griffon Vendeen. Det som avgjør hvilken av disse det blir er vel egentlig hvordan de fungerer inne sammen med resten av familien

 

jeg hadde valgt basset de har et fantastisk gemytt og som vilma skrev"

Jeg ser trådstarter har kjøpt rådyr og rå........ nr 1. Hvis du kjøper resten av serien så har du fasit på spørsmålet ditt.

 

Leif R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...