Jump to content

Damaskus knivblad


Vikingen

Recommended Posts

Noen som vet hvor man kan få kjøpt damaskus blad i god kvalitet? Har søkt litt rundt på nettet, men finner kun blad av ymse kvalitet...

Det spørs hva du mener er god kvalitet? Er det mønstring på damaskbladet?

 

Selv liker jeg trelagsblad med skikkelig eggstål og det er det stort sett bare smeder i Norge som holder på med, dansker og svensker smir og sliper gjerne damaskblad av ett stykke, følgelig er også eggen damascert.

 

Steen Nielsen, som El Gringo nevnte, lager damaskblader med eggstål.

 

Ellers kan jeg tipse om Arne Skogli, jeg venter på et par blader fra ham nå, han må bare smi dem først :)

Han lager også trelags damaskblad

Skogli bor på Løten tlf. 995 78 571

 

Edit: Legger inn en lenke fra Torbjørn Rasmussen, som tipset meg om Arne, til blad Arne har laget:

136_3683.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk, begge to! De bladene så fantastiske ut!

 

Med god kvalitet mente jeg nettopp dette. Håndsmidde blad fra en dyktig smed. Har funnet sider på nettet som selger, men det er kun billige kopier der mønsteret mest sannsynlig er etset inn. Dette var akkurat det jeg så etter :)

Link to comment
Share on other sites

Skogli har vel ikke noen hjemmeside.

Snakker du med med ham på telefonnummeret jeg oppgav, så kan du forklare hva du vil ha. Bladbredde, lengde osv.

Han fortalte meg at han kommer på Villmarksmessen til våren. så om du ikke har kjøpt noe av ham før det så kan du sikkert ta hans arbeid i øyensyn der.

 

Bøffelhorn er ikke så dyrt og vanskelig å få tak i, ta en kikk her

På den siden finnes det meste av det du har behov for av råmaterialer (stabilisert treverk, horn og ben) og verktøy.

 

Om du skal benytte elggevir er det rosenkransen som inneholder minst marg. Det er kjedelig å få alt for mye marggjennomslag på knivskaftoverflaten når man har arbeidet mye med en kniv :)

 

Redwood og ask er fine materialer :)

Link to comment
Share on other sites

Skogli har vel ikke noen hjemmeside.

Snakker du med med ham på telefonnummeret jeg oppgav, så kan du forklare hva du vil ha. Bladbredde, lengde osv.

Han fortalte meg at han kommer på Villmarksmessen til våren. så om du ikke har kjøpt noe av ham før det så kan du sikkert ta hans arbeid i øyensyn der.

 

Bøffelhorn er ikke så dyrt og vanskelig å få tak i, ta en kikk her

På den siden finnes det meste av det du har behov for av råmaterialer (stabilisert treverk, horn og ben) og verktøy.

 

Om du skal benytte elggevir er det rosenkransen som inneholder minst marg. Det er kjedelig å få alt for mye marggjennomslag på knivskaftoverflaten når man har arbeidet mye med en kniv :)

Har tenkt meg på Villmarksmessen, så venter nok til da. Men jeg må si det var dårlig gjort å linke til den siden der. Ser for meg en ganske slunken lommebok etter hvert :P Men spøk til side, de hadde noen vanvittig flotte emner der! Kommer nok til å sende avgårde en bestilling i nær framtid.

 

Apropos elggevir, jeg har ene halvdelen fra en 10-tagger liggende. Vet du hvordan det er med marg i selve taggene?

 

Her er også en kar jeg kan anbefale 8)

http://hobbysmed.blogspot.com/

1.premie på Elverum 2009 med akkurat damask, men jeg har brukt blader fra ham siden 1997.

Har slektninger ikke langt fra hvor han bor, så jeg må nok bort å titte neste gang jeg er østover :)

Link to comment
Share on other sites

Pussig at du skulle lenke til ham. For et par uker siden var jeg innom en butikk i Gamla stan for å se på knivblader, og hva ser jeg? Et damaskblad av Asbjørn Solheim.

Butikkeieren hadde kjøpt det av ham i Ludvika :)

 

Utrolig trivelig og dyktig kar dette, som har blitt mer aktiv med årene.

Du som er på BB, var det denne butikken du var innom?

http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?111547-My-favourite-shop.&highlight=my+favourite+shop

Link to comment
Share on other sites

#Vikingen: Taggene på geviret pleier å være massive, det samme de siste

ca. 15 cm ned mot kransen. Kan jo skjære biter av taggene og bruke de i skaftet

eller lage små kniver av. Mange måter å bruke gevir på, om du er kreativ.

En annen som selger skaftmateriell er Børge Botnen: Mob: 90207408

Link to comment
Share on other sites

Apropos elggevir, jeg har ene halvdelen fra en 10-tagger liggende. Vet du hvordan det er med marg i selve taggene?

 

Har ikke arbeidet med tagger, men tror margmengden øker raskt når man kommer 10-15 cm inn fra tuppen. Det varierer veldig fra dyr til dyr, hvor massivt og fritt for marg geviret er.

 

 

Utrolig trivelig og dyktig kar dette, som har blitt mer aktiv med årene.

Du som er på BB, var det denne butikken du var innom?

http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?111547-My-favourite-shop.&highlight=my+favourite+shop

 

Ja, det stemmer det :) Hun var vel litt dyr, men så ligger jo sjappa på verste turiststripen i Stockholm!

 

Spurte på svenskkniv.se om det var noen som kjente til butikker med kniver og knivutstyr, og det var vel heller dårlig med det...

 

Mix Fishing er det eneste jeg vet om som har materialer o.l. i nærheten av Stockholm, så hvis du kjenner til steder jeg kan oppsøke i Stockholm stad hadde det vært supert med en lenke eller en adresse :)

Link to comment
Share on other sites

Vel de hadde vel peiling, men det det er dårlig med er utsalgssteder/butikker å handle i for knivnerder som oss ;)

Pasadena i Gamla stan har jo en del knivblad (Mathias Styrefors, Maihkel Eklund osv, kjøpte meg et Fat Bob-blad fra Eklund der), og - ikke å glemme, et fantastisk utbud av håndlagede kniver. Om du skal kjøre dit med bil kan du jo stoppe innom http://www.mixfishing.se/ i Enköping rett för du kommer frem til Stockholm.

 

Edit: Har ikke rotet meg ut på Ekerö i Mälaren enda, men der finnes det en knivmaker som selger materialer:

http://jansknivbod.fotoarkivet.se/index.htm. Du skal til Stockholm august? Det er vel en fin tid å reise ut på øyene i Mälaren?

Link to comment
Share on other sites

Bøffelhorn er ikke så dyrt og vanskelig å få tak i, ta en kikk her

På den siden finnes det meste av det du har behov for av råmaterialer (stabilisert treverk, horn og ben) og verktøy.

Dette synes jeg nesten var dårlig gjort, Boganis ;) Her må det bli prosjekt i vinter ser jeg! :)

 

- Erling

Link to comment
Share on other sites

Bøffelhorn er ikke så dyrt og vanskelig å få tak i, ta en kikk her

På den siden finnes det meste av det du har behov for av råmaterialer (stabilisert treverk, horn og ben) og verktøy.

Dette synes jeg nesten var dårlig gjort, Boganis ;) Her må det bli prosjekt i vinter ser jeg! :)

 

- Erling

 

:lol:

 

Det er vel kjekt å ha noe å gjøre på mørke vinterkvelder :)

 

Hvis du og/eller Vikingen møter motbør av deres respektive så skyld på meg!

Link to comment
Share on other sites

Vet du om det organiseres noe messe i Stockholm á la Villmarksmessen eller Jakt og fiskedagene i Elverum, eller en eller annen form for knivmesse?

Jeg pendler litt frem og tilbake Oslo - Stockholm så det kunne jo vært greit å fått med seg knivarrangementer i Stockholm om det faller seg slik.

Link to comment
Share on other sites

Svarte f...

Nå har dere fått meg også infisert av havesyken. :evil:

Jeg har aldri lagd kniver før (eller jo, var vel en på sløyden for noe over 20 år siden), men nå melder behovet seg akutt. Bør jeg prøve først på noe billigere, eller smelle til med damask med en gang? Et damaskblad var jo ikke akkurat så dyrt som jeg hadde trodd i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, min første kniv, postet i en annen tråd her på forumet, var med damask. Jeg følte vel at det kunne være litt skummelt med tanke på at det var et fint blad, at mammutbitene var dyre osv. Men jeg tror vel at dette gjorde at jeg ikke tok lett på arbeidet, jeg la meg litt mer i selen. Den kniven jeg holder på med nå, som kniv nr. 2, har et enklere bruksblad, men det er fordi jeg vurderer å file en liten kant på avslutning av skaftet, og kanskje, hvis jeg bestemmer meg for at jeg liker nedfilinger av tinnspacere - nedfilingen av tinnet. Tenkte at det kunne være greit å forsøke dette på en litt enklere kniv først :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...