Jump to content

CO2 - påfyllingsproblemer


Brassy

Recommended Posts

Klarer ikke å få fylt tankene til min CO2 luftpistol helt full.

Plutselig nekter begge beholderne (FWB) å mota mer enn ca 70 % fylling.

(beholderne har da ligget natten over i fryser`n før fylling)

 

Flasken det fylles fra er av typen som brukes på ØL-tappe annlegg, for utleie fra bryggeri, 250 bar.(samme som FWB beholderne)

 

Det står på flasken at den veier 17,8 kg tom og skal inneholde 10 kg CO2.

Ved veiing nå veier den 24,6 kg, så det skulle da være rikelig igjen :P

 

Noen som har noen tips :?:

Link to comment
Share on other sites

CO2 fryser ved rimelig høy temperatur.

JEg trodde ikke stigerør var vanlig på øltappeanlegg, det er jo bare unødvenig plunder. Trodde dette var kun for brannslokkere. JEg har hvertfall skjært bort mitt, for når jeg vil ha øl, kan jeg ikke risikere at CO2-anlegget klogger seg til med tørris. :mrgreen:

 

Når du oppbevarer flasken i fryser, minker delta temp. frem til CO2-gass fryser.

Når du da fyller fra denne flasken, hvor fort skjer dette?

Det som skjer når du reduserer trykket i flasken, er at temperaturen synker. HAr du et høyt trykkfall, blir det nesten momentant til tørris. DEt er dette brannslokningsapparatene benytter seg av. :wink:

 

Så fjern stigerøret, sett flasken i romtemp, og prøv igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fei, feil feil. Jeg har fylt noen tusen co2 flasker til paintbal i min tid, Og uten stigerøret går det til hel.

 

For det en fyller på flaska er ikke gass, men flytende co2. Og flytende co2, får man kun ved å snu mor flaska på hodet (koblingen ned), eller ved at morflaska er utrustet med stigerør (co2 fyller vi på vekt, aka flytende vare og ikke gass). Grunnen til at du ikke får full flaske, er at du får for mye gass med inn i flaska.

Hvorfor det skjer kan derimot ha flere årsaker.

 

Vi brukte en teknikk som vi kalle å sjokke flaska når det var varmt og vi skulle fylle (vi fylte selvsagt kun fryste flasker så langt det var mulig, for å spare på mengden co2 ved fylling).

 

Sjokking fungerer ved at fyllesystemet vårt hadde mulighet til å tømme påfyllings overgangen for gass (samme funksjon vi brukte før flaska skulle skrues av overgangen).

Vi fylte flaska til den ikke tok til seg mer, for så å stenge morflaskens krane, og så droppe gass fritt ut av bruksflaska (da bråkjøler en flaska). For så å stenge droppet, og umiddelbart åpne for morflaska igjen. I værste fall måtte vi til med ett par tre sjokkinger for å fylle bruksflasken, denne teknikken brukte vi alltid på varme flasker, og normalt en sjokking ved fryste flasker for å topp fylle de.

 

Det som intereserer meg, er hva som er forandret fra tidligere, siden du først nå har fått problemer med fyllingsgraden?

 

Vi brukte store AGA flasker, og engang vi fikk trøbbel ved halvtom flaske. Viste det seg ved inspeksjon hos AGA, at stigerøret hadde brukket halveis ned i flasken. Alt var med andre ord fint til den flytende co2'n kom ned til det punktet i flaska.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Det som intereserer meg, er hva som er forandret fra tidligere, siden du først nå har fått problemer med fyllingsgraden?"

 

Det eneste som har skjedd er at luftpistolen ikke er brukt på 7mnd, bruker den bare i vinterhalvåret.

 

Jepp det er ei AGA flaske.

Ved ØL-tapping sto den rett vei , ikke opp ned.

Flaska er stemplet produsert i 1999.

Kan nesten høre ut som om stigerøret er knekt på denne også.

(mulig hardhendt behandlig siden den kommer fra et utleie anlegg for øl-tapping :? )

 

Hvis det ikke dukker opp noen gode råd som funker, så må jeg vel en tur til EIVA og få meg en ny flaske.

 

Noen som aner hva det koster i dag ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve å sette Tanken på hode(oppned)? Slipp lufta ut av patronene ett par ganger, det fungerer bedre enn fryseboks trikset.

Hva med å dobbelt sjekke vekta som du veier patronene på med noe som du kjenner vekta på. Feks tom patron.

Står vel i manualen hva den skal veie.

Link to comment
Share on other sites

Bare litt nyskjerrig...

Hvordan vet du at du bare får fylt 70% ?

Når var pistolen sist på service for pakninger, trykkjustering mm. ?

 

På tanken som sitter på våpenet er det trykt: tom vekt, full vekt og hvor meget den rommer i gram :D

Denne tanken skrues av og skrues på donorflaska for fylling.

 

Tanken har ikke noe med service på selve våpenet :wink:

 

"Slipp lufta ut av patronene ett par ganger, det fungerer bedre enn fryseboks trikset."

 

Hvordan kan en slippe ut lufta flere ganger ??? er det tomt er det vel tomt ? eller ..

 

Det du kaller for frysebokstrikset er ikke noe triks men nøye fulgt anvisning fra instruksjonsboka til pistolen

Link to comment
Share on other sites

På tanken som sitter på våpenet er det trykt: tom vekt, full vekt og hvor meget den rommer i gram :D

Joda, men jeg har aldrig klart å fylle til den vekta. Kanske du har en helt rå teknikk med å koble fra etter fylling :D

Du har altså veid tidligere å fått full pott?

 

Tanken har ikke noe med service på selve våpenet :wink:

Tanken min var at hvis du merket det på redusert antall skudd pr. fylling. Er det slett ikke sikkert at det bare er mengden med Co2, men det kan jo ha litt å si hvor det blir av den.

 

...For pakkninger og slikt er selvfølgelig i tipp topp stand på en såpass gammel pistol :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min Steyr LP1 var CO2-drevet når jeg kjøpte den. Såfremt beholderen var kjølt ned, fikk jeg ALLTID mer CO2 i den enn hva som var angitt som maksvekt. Så var det bare å slippe ut gass til vekta var nede på maks.

 

Dersom du har tilgang til en annen flaske, ville jeg ha prøvd å fylle fra den andre flaska med identisk prosedyre. Dersom du får fylt beholderen 100%, er problemet med flaska. Hvis du fortsatt bare får fylt 70% ville jeg sjekke beholderne dine og VEKTA di.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært på EIVA og fått orden på sakene.

 

Var som Vingemutter`n antydet noe galt innvendig med flaska.

Fikk ny full flaske uten omkostninger. :D

- det er for meg noe av den beste servicen jeg har opplevd på mange år. :D

 

Nå er det som før, får overfylt våpenbeholderne med ca 5 gram, når beholderen har overnattet i fryseren :P

 

 

Ellers takk :D til alle som kom med gode tips og råd :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Fei, feil feil. Jeg har fylt noen tusen co2 flasker til paintbal i min tid, Og uten stigerøret går det til hel.

Vi brukte en teknikk som vi kalle å sjokke flaska når det var varmt og vi skulle fylle (vi fylte selvsagt kun fryste flasker så langt det var mulig, for å spare på mengden co2 ved fylling).

 

En glimrende teknikk om jeg får legge til. Og hvis jeg ikke tar feil er mange av dei flaskene du har hjelpt og fylt, mine :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært på EIVA og fått orden på sakene.

Nå er det som før, får overfylt våpenbeholderne med ca 5 gram, når beholderen har overnattet i fryseren :P

Da håper jeg du slipper ut de 5 grammene i "overvekt" så hurtig som mulig (og før sylinderen når brukstemperatur!) med tappemutteren som følger med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge sylinderen ikke er så fulll at den inneholder KUN flytende CO2, og så lenge det er normal romtemperatur, vil ikke dette medføre noen ekstra fare. Den kommer ikke til å eksplodere.

 

Når det er sagt, brukte jeg sjøl alltid å slippe ut overskytende gass, spesielt etter at jeg en gang fikk funksjoneringsproblemer på et stevne etter overfylling av beholderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...