Jump to content

Siberian Huskey\ Bayersk viltsporhund - jakt\ettersøk


novell

Recommended Posts

Hei.

 

Vi går med ønsker om å anskaffe oss en ny hund etter at "gamlefar" (blandings av alt mulig) har gått bort. Vi heller vel mest mot Siberian Huskey (eller kanskje Bayersk viltsporhund).

 

Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med disse i bruk på jakt eller som ettersøkshund? Har nettopp begynt å jakte litt og kjenner litt på interessen for å bruke en fremtidig hund enten på egen jakt eller stå oppført som ettersøksekvipasje.

 

Tar i mot alle tips og råd med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt tanken om husky, men vil bruke hunden til jakt og ettersøk, så ville jeg tatt en titt på østsibirsk laika!

Det er ei fullblods jaktmaskin, som jager alt fra ekorn til bjørn, men kan spesialiseres med trening. Trekker som et uvær i sele, og mange bruker dem også til kløv.

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt tanken om husky, men vil bruke hunden til jakt og ettersøk, så ville jeg tatt en titt på østsibirsk laika!

Sibirhusky og østsibirsk laika er egentlig samme rasen. Hunden har tatt 2 forskjellige veier til "rasegodkjenning".

 

Hunden ble importert til Alaska som trekkhund på 1800-tallet. Etterhvert fant noen av dem veien til USA, og der "oppsto" den "amerikanske" rasen Sibirhusky.

 

Jeg fikk en pensjonert sibirer for 1 1/2 år siden, og "Spock" er kjempedyktig på elg, både som bandhund og løshund. Derimot er han vanskelig å trene som ettersøkshund, etter som huskyer kan la være å spise ei ukes tid på sommeren. Dermed er det ikke noe å "lokke" han med under treningen!

 

Edit.: Faren til Spock var importert direkte fra Alaska - kanskje noe av grunnen til jaktlysten!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern, dette var spennende info - laika og husky som samme utgangspunkt - har jeg aldri tenkt på.

 

En bør kanskje legge til at rasene vel har forandret seg endel siden de skilte lag.

I hvertfall exteriørmessig har det jo blitt nokså ulike (rygglengde, brystkasse, pels, mm) , og da er det naturlig å tro at bruksegenskapene også har forandret seg mye?

Link to comment
Share on other sites

Må ikke legge alle laikarasene i sekk. Vestsibirsken (i følge eiere selv) er langt mindre trekkvilje i, men har sikkert sine andre fordeler. Har hatt en del omgang med husky også opp gjennom åra, mye jaktlyst, men de har en tendens til å jakte for seg selv, derav også jaget stille i stedet for å lose.

 

Går man laaangt nok tilbake, så var hele ruppla ulv ;-) Ser du på Yakutian laika, så er dem avlet mer eller mindre som rene trekkhunder.

Link to comment
Share on other sites

En bør kanskje legge til at rasene vel har forandret seg endel siden de skilte lag. I hvertfall exteriørmessig har det jo blitt nokså ulike (rygglengde, brystkasse, pels, mm)

Jaavel?

 

Jeg synes nå de er ganske like, jeg. En kan jo sammenligne et bilde av Egils Østsibirer Rago, og min sibirhusky Spock. Hvem er hvem?

 

x38hnk.jpg

 

image57.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er du ute etter en taus bandhund og ettersøkshund, går det fint ann å satse på en siberian husky, som løshund stiller du nok bedre med en laika. Jeg har selv en SH, men bruker den ikke som jakthund. Jaktlysten er det ingen ting å si på, men er nok krevende å få til en hund med gode samarbeidsevner om den går løs.

 

Vill påstå at huskyen er langt mer omgjengelig og har et mildt gemytt i forhold til mange av laikaene. Utrolig greie hunder å ha og et spennende bandhundemne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...