Jump to content

AG3 og NM60, evig eies kun et dårlig rykte?


høggern

Recommended Posts

Hadde sikkert 4 forskjellige AG'er det året jeg var inne, og ikke alle jeg fikk til å skyte bra med.

 

Det nærmeste var vel en F1 , men så under en merkeskyting så la jeg meg til sånn at humpen på låskassa slo inn brilleglasset så det ble slått i fillebiter. Etter det fikk jeg liksom aldri helt dreisen igjen :lol:

 

Men reylen syns jeg er fascinerende på sitt vis - som adre beskriver en symfoni i "boing-bom-smakk"

 

De fleste som får vondt av AG3 får det enten av for dårlig skulderkontakt, eller at de legger seg for skjevt på børsa slik at hodet kommer for nær "humpen" på låskassa, den man får i kinnet under øyet om man ligger for langt fram. Da kan det gjøre litt vondt.
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett Høggern sine serier tror jeg at jeg leverer min AG. Den holdt niern med blykuler men med blyfri blir selv feltfigurene små.
Ikke lever inn AG! Jeg blir glad når folk skyter konkkurranser med AG. Jeg skyter definitivt ikke sånn heletida. Men jeg har mine øyeblikk med AG3. Må legge til at med AG3 er det stor forskjell mellom gode og dårlige våpen, og stor forskjell mellom gode og dårlige LOT på ammunisjon. Jeg skyter kun blyammo. Liker ikke blyfri, men enkelte kompiser påstår blyfri går ok i deres AG.
Link to comment
Share on other sites

De fleste som får vondt av AG3 får det enten av for dårlig skulderkontakt, eller at de legger seg for skjevt på børsa slik at hodet kommer for nær "humpen" på låskassa, den man får i kinnet under øyet om man ligger for langt fram. Da kan det gjøre litt vondt.

 

Bra vi deler samme syn. Er en del rekyl, men får man blåmerke eller våpenet i øyet under skyting så er det du selv som gjør noe feil, ikke våpenet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke skutt med AG-3 siden militæret for 10 år siden eller så.

men den jeg hadde,var meget presis og lite rekyl.

skøyt vel 3 sølv og 1 bronse med den,savner den enda,om det hadde vært lov,hadde jeg ikke brukt noe annet våpen til jakt og skyting.

gamle gode 122090,fikk oss på 3 plass i divisjonsmesterskap i lagsskyting :D

Link to comment
Share on other sites

Er inne på min ak4 nr 4, etter 20 år i HV. Disse har alle vart forholdsvis ubrukte og den ene virket helt ubrukt (ikke en ripe eller ne på den når jeg fikk den utlevert). 3 av dem var tilverket i Sverige på lisens og den ene var merket med HK og datert til 1969.

Alle med god presisjon med tanke på ammo som var gammel og ikke laget med allverldens krav.

 

Så i tilegg den jeg brukte ved prickskyttekurset/skarpskytter i 1999. Denne skøt 10cm samlinger på 300m med vanlig gammel mobammo og Hensholdt sikte med forstørrelse på 4x. De ganger jeg gjorde det riktig. (var faktisk nede i 45mm i ytterkant av skuddene som best)

Såen vellaget HKG3 har presisonen, deter helt klart.

 

AG3/AK4 er meget gode våpen med en bra kaliber, men dem er dessverre langt fra moderne og anppasset for dagens soldater og dagens skyteteknik. For lange, for tunge og med for sterk rekyl for raske oppfølgningsskudd. Magasinkapasiteten er for liten og omlading tar tid og den mangler siste skudd sperren. Men jeg liker den gott uansett, den funker alltid og treffer bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
AG3 nr 274113

Husker du nr på børsa etter 20 år? Det må vel være et snev av dårlig medisinert autisme :D

 

Er du frekk eller? Selvfølgelig er det normalt å huske nummeret - iallefall på sin første AG3. Det er over 20 år siden BSIS, og nummeret sitter som klistra. Dårlig medisinert autisme du liksom :mrgreen: Men kanskje et snev av noe annet :shock:

 

Man glemmer da ikke et nummer!

 

212942 - den var god nok til til å bli beste skytter på BSIS :mrgreen:

 

Når man tenker på den sinnsyke behandlingen mange AGer har fått så er det et under at de presterer så bra som de gjør - for prestere bra, det gjør mange av dem.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som får vondt av AG3 får det enten av for dårlig skulderkontakt, eller at de legger seg for skjevt på børsa slik at hodet kommer for nær "humpen" på låskassa, den man får i kinnet under øyet om man ligger for langt fram. Da kan det gjøre litt vondt.

Eller at man har apekatt armer. Jeg har sikkert skutt 15-20.000 skudd med AG3 og fått en smell i fjeset for hvert skudd. Når jeg tenker meg om så kan det kanskje forklare ett og annet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...