Jump to content

Anbefalt trangboring?


Kriss94

Recommended Posts

Har kjøpt en Yildiz SP2 ME i cal. 12/70 med fem utskiftbare choker, og lurer på hvilken trangboring som er vanlig å bruke på rype/orrfugl/kråke. chokene er merket med strek som forteller hvor trange de er, fra 1(trangest) til 5(antar den nesten ikke gjør løpet noe særlig trangere) noen som har tips i forhold til bismuth ammo og hvordan trangboring jeg bør bruke på denne ? Vet at man med stålammo (vismuth) må gå opp mellom 1 og 2 størrelserpå haglene , men hva med trangboringa? må man åpne litt mer da?? Hagla er trykktestet på 1500bar.Er 16 år, så dette blir første turen med egen hagle, skal gå i et supert orrfuglterreng etter at elgjakta i området er ferdig :mrgreen: ! Takk for svar på forhånd :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Det kommer lit an på vilken ammo du tenker å bruke, stål og tungsten patroner samler mer

en vismut og tungsten matrix. Ville styrt unna stål og vismut, og valgt enten kent impact

tungsten matrix hagl nr3 eller remington wingmaster nr4 og brukt mod choke med kent patronen

og imp cyl med remingtonen i skogen. På rypa ville jeg valgt kent impact nr5 eller 4 med mod choke

i hagla.

Link to comment
Share on other sites

Det anbefalles ikke å skyte stål/high density hagl i trangere en halv choke, dette står også

som regel på chokene for eks steelshot ok eller lignende og lead only på choker som ikke er

godkjent for stål. Ser ingen grunn til å bruke noe trangere en mod choke til jakt, svermen regulerer

du med bruk av ulike type patroner, som sagt så er det stor forskjell på patronene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blitt fortalt at med ekstra harde hagl (stål, heavyshot) vil man kun oppnå å få et dårligere skuddbilde ved å øke trangborringen utover mod. Samlingen er så og si det sammme. Hvorvidt dette stemmer 100% i praksis har jeg ikke sjekket, men det kan sikkert noen av de ivrige haglehjemmeladerne her inne svare på...! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke slike harde hagl så ta det jeg sier med en kopp salt.

Men det som gjør at slike harde hagl går ekstra trangt er wad'en som holder haglene. Slike hagl er skadelig for hagleløpet ettersom de er hardere en løpet og da bruker man en wad som holder haglene sammen til de er godt utenfor løpet, mens en wad for vismuth, matrix og bly gjerne er slisset for å spre haglene tidligere da disse er for bløte til å skade løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Kan vel ikke være noe problem med en såpass ny børse bortsett fra at den er Tyrkisk :lol:

De fleste skyter med alt av gamle børser på lerduebanen, børsene går gjerne i arv eller blir solgt videre til en annen skytter, veldig mange kjøper 15-20 år gamle Sporting/Trapp hagler da disse ofte er like gode eller bedre en nye.

Min er sikkert 15 år gammel og sikkert ikke godkjent for stål, har heller ikke lett etter noen trykkmerkinger på denne.

Vist du ikke skyter med for trang boring ser ikke jeg noen grunn til at du ikke skal kunne bruke denne, se eventuelt om du kan finne noen trykk merking på denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...