Jump to content

Scenar til fuglevilt?


vannebo

Recommended Posts

Lurer på om noen her har erfaring med å bruke scenar til fuglevilt som fortrinnsvis skal benyttes som mat (orrfugl, storfugl, gås ++). Oppfører den seg mest som en helmantel, eller gjør den litt mer skade (har ymse erfaringer med ren helmantel til større fugl..)? Har så langt kun skutt en orrhane med scenar, ca 70m med 123grs 6,5 kule i ca 800m/s. Gikk ned i smellen, traff litt langt bak og klippet noen bein, men et tilfelle er ikke noe å bygge statistikk på..

Svaret jeg håper på er at den lager litt mer skade enn en rein helmantel ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan vurdere andre kuler enn Scenar, så hadde jeg veldig god erfaring med Rhino på gåsa tidligere i år. Bare to stykker, så det er alt for lite til å bygge noen statistikk på det også, men det var etter boka. Utgangshøl på 2x kulediameter og ferdig med det. .223, V0 på 980 m/s.

 

Såvidt jeg veit, så skal det finnes Rhino i 6.5 også: http://www.harbovapen.com/calprisnere.htm

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurer, er at 123grs scenar går så det griner mtp presisjon, også har jeg endel av de. Tenkte reise på toppjakt når jeg drar hjem, om forholdene tillater det. Kan alltids ta 6Brn også da, men er 6,5n jeg har demper på forløpig, og det er så utrolig bahagelig 8)

Har for øvrig god erfaring med PBP kulene til fugl i rundt 900m/s i 6BR'n.

Har 120grs utgaven av den i 6,5 jeg kan prøve hvis jeg får negative svar rundt scenaren.

Link to comment
Share on other sites

Ikke førstehånds erfaring riktig nok, men et par kamerater skjøt tre tiurer og 8 orrhaner med 6,5x55 og 7g scenar for et par uker siden. Én av tiurene mistet alt bak bryststykkene (treff litt langt bak), og et par av orrhanene fikk også svært store skuddskader. De øvrige fuglene hadde minimale ødeleggelser. Konklusjonen er vel at denne kula oppførte seg noe uforutsigbart, og de gikk over til Norma Jaktmatch Fågel forrige helg, med bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Fant noe om dette på robsoft også ja, takk gutter. Får vel bevilge meg en liten dag med testing før jeg stikker til fjells (skal fortsett se at været er med meg da, det har aldri hendt før på disse turene..). kommer noen FMJ kuler fra en annen trivelig kar i posten, så jeg får prøve litt med disse og PBP kula. Går det for ille får jeg bare ta med 6BRn og hørselvern (som jeg sikkert må ha med likevel siden hagla nok blir med i alle fall) i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Det går ann å prøve et triks som enkelte svensker bruker i 6mm BR og PPC der det er vanskelig å få helmantel til å samle bra.

Det er å kakke inn hulspissen med en skje samtidig som en snurrer kula mellom tommel og pekefinger.

Har selv prøvd dette på 70 grs Sierra MK i 6mm og fikk ikke noen treffpunktforskjell. Har til gode å prøve kula på fugel enda. men ser for meg at kula oppfører seg litt snillere.

Skulle tro dette trikset fungere på dine scenar kuler også uten så mye korigering av treffpunkt

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...