Jump to content

Zeiss conquest 6.5-20x50 JUSTERING?!


kimjorgen

Recommended Posts

Hej, fikk nå nylig en kikkert som beskrevet i overskrift. Med slike "target turret" i høyde og side. Denne skal vistnok skytes inn, og deretter stilles tilbake på "0".

Selve innskytinga og tilbakestillinga går greit. Så skal den vistnok skrues en hel runde rundt, og en høydejusteringsskrue skal skrues slik at "koppen" såvidt går over en strek på tårnet.

Fikk ikke helt dreisen på fremgangsmåten på dette, og har saumfart internett/youtube etc etter en forklaring.

Noen som kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

Hej, fikk nå nylig en kikkert som beskrevet i overskrift. Med slike "target turret" i høyde og side. Denne skal vistnok skytes inn, og deretter stilles tilbake på "0".

 

Da stiller du den jo tilbake til utgangspunktet?

 

Når du har skutt inn, løsne tårnet med skruen på toppen, løft tårnet, og trykk det ned igjen med overettmerket på 0, skru fast skruen på toppen igjen. Ferdig!

Link to comment
Share on other sites

Jo det virker mest fornuftig. Men før man setter den tilbake til 0, så må man skru en hel runde, og justere den settskruen (antagelig slik at man kan knatte like mye begge veier?)

Det med settskruen kan jeg forstå, men ikke det at det skal kneppes en hel runde mot up/right (skulle tro at man skrur seg ut da)

 

Edit: hva med det tårnet på venstresiden av kikkerten, der det står 100/200/300 osv opp til 800, og et "evighetstegn, liggende 8tall" etter det.

 

Er det slik om man har den på 100, og skyter inn, så kan man bare vri den til 200 om man skyter på gitt avstand? (yards såklart)

Link to comment
Share on other sites

Jo det virker mest fornuftig. Men før man setter den tilbake til 0, så må man skru en hel runde, og justere den settskruen (antagelig slik at man kan knatte like mye begge veier?)

Det med settskruen kan jeg forstå, men ikke det at det skal kneppes en hel runde mot up/right (skulle tro at man skrur seg ut da)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil skru den runden? Står det i manualen?

 

Edit: hva med det tårnet på venstresiden av kikkerten, der det står 100/200/300 osv opp til 800, og et "evighetstegn, liggende 8tall" etter det.

 

Er det slik om man har den på 100, og skyter inn, så kan man bare vri den til 200 om man skyter på gitt avstand? (yards såklart)

 

Nei! Det er parallaksejustering. Les mer i denne tråden: viewtopic.php?f=24&t=42446&p=469811&hilit=parallakse#p469811

Link to comment
Share on other sites

And i quote:

 

"After sighting-in, loosen screw all the way. Pull up elevation dial and turn the zero mark to the index mark on the tube body without turning the click-stop mechanism. Re-insert the dial and give it a full turn in the U/R direction (clockwise); do not inseert screw.

A ring on the sleeve underneath the dial is now visible. Insert a screwdriver in the hole in screw, turn the inner screw and correct the vertical position of dial in such a way that the bottom edge of the dial just reaches the ring.

Re-insert screw and tighten it. Re-adjust the reticle position by giving the dial a full turn counter clockwise, resulting in the zero mark of the dial being again opposite the index mark on the tube."

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar justeringstårnet helt av, så ser du en ekstra skrue under der, som justerer høyden på tårnet. Det er denne skruen du skal skru ut en omdreining, fordi da får du høyden på tårnet riktig i forhold til nullstillingsposisjonen på kikkerten. Du skal ikke endre på nullstillingen med å skru på klikkjusteringen, bare høyden på tårnet.

Link to comment
Share on other sites

Du blander sammen paralaksejusteringa og høydejusteringa!

 

Dette er riktig:

Skyt deg inn, skru av justeringstårnet og sett det tilbake i nullposisjon. Skru på igjenn skruen. Ferdig. Sånn gjorde eg med min conquest 4,5-14x50. Dei er vel noken lunde like.

 

Tårnet på venstre side av kikkerten er skarpstilling/paralakse og er merket med yds og der kan beskrivelsen som du nevner brukes, men jeg har samme kikkerten som deg og har alltid bare skrudd den "att og fram".

 

 

Dette har jeg aldri tatt meg bryet med å gjøre, og kommer aldri til å gjøre det heller, da jeg ikke har sett poenget:

Hvis du tar justeringstårnet helt av, så ser du en ekstra skrue under der, som justerer høyden på tårnet. Det er denne skruen du skal skru ut en omdreining, fordi da får du høyden på tårnet riktig i forhold til nullstillingsposisjonen på kikkerten. Du skal ikke endre på nullstillingen med å skru på klikkjusteringen, bare høyden på tårnet.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar justeringstårnet helt av, så ser du en ekstra skrue under der, som justerer høyden på tårnet. Det er denne skruen du skal skru ut en omdreining, fordi da får du høyden på tårnet riktig i forhold til nullstillingsposisjonen på kikkerten. Du skal ikke endre på nullstillingen med å skru på klikkjusteringen, bare høyden på tårnet.

 

 

Nei det er ikke den det er snakk om. Ettersom det skal skrues en runde tilbake etter man er ferdig med justeringen for å komme tilbake dit man var.

Link to comment
Share on other sites

Skyt deg inn, skru av justeringstårnet og sett det tilbake i nullposisjon. Skru på igjenn skruen. Ferdig. Sånn gjorde eg med min conquest 4,5-14x50. Dei er vel noken lunde like.

 

Dette gjorde jeg også på min og det har alltid vært riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det skal skrues en runde tilbake etter man er ferdig med justeringen for å komme tilbake dit man var.

Du må skru den en hel runde tilbake, fordi du etter bruksanvisningen først skal skru den en hel runde motsatt vei:

And i quote:

 

"After sighting-in, loosen screw all the way. Pull up elevation dial and turn the zero mark to the index mark on the tube body without turning the click-stop mechanism. Re-insert the dial and give it a full turn in the U/R direction (clockwise); do not inseert screw.

A ring on the sleeve underneath the dial is now visible. "

 

Dette gjøres henholdsvis før og etter at du justerer høyden på tårnet i forhold til den hvite ringmerkingen. Ringmerkene er der for å vise deg hvilken runde du er på, om du ( under skyting ) skulle skru mer enn en hel omdreining.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...