Jump to content

Hjelp til valg av rifle i kaliber 223.


tya

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer sterkt å kjøpe ei rifle i kaliber 223. Jeg har primært tenkt å bruke denne til å skyte kråkefugl, måse og en del hønsefugl. Det kan også være fint å bruke den til å skyte på lange avstander(200/300METER ++). I så måte er presisjonen viktig, som den sikkert alltid er for alle andre også. jeg vet at kaliberet ikke alltid er egnet på vilt man vil bruke til mat, men av det jeg har lest, kan hjemmeladning gjøre at man unngår sprengning av fuglen(eks. storfugl og rype). Jeg lurer derfor på tips om valg av rifle. Har sett på Tikka sin super varmint, men det finnes jo mye å velge mellom. Jeg håper ikke dette er et "hvaerdittfavorittpålegg-spørsmål", men at det kanskje er enkelte rifler som stikker seg ut som mest verdi for pengene når det kommer til presisjon og kvalitet. Jeg har ikke satt noe prisbegrensninger, men jeg ønsker at det blir så rimelig som mulig, uten at det går på bekostning av det nevnte.

Jeg skal mest sannsynlig kjøpe en Zeiss Classic Diavari 3-12x56 eller 2,5-10x50. Noen meninger om valget av forstørrelse til bruket jeg har tiltenkt det for?

Jeg skal også gå til innkjøp av tofot. Er det her noe som skiller seg ut som bra/dårlig? Kom gjerne med anbefalninger.

 

Takker for eventuell respons.

 

Mvh

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt med samme spørsmål for et års tid siden. Du kan se innspillene jeg fikk her: http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=24213

 

Hvis du vil spare tid, så ble resultatet for min del en Steyr Tactcal Scout med Swarovski PV 3-12x50 i Recknagel SSK-2 montasje. Scouten har forøvrig integrert tofot i stokken, en løsning man enten elsker eller hater 8) Den har også UIT-skinne under forskjeftet slik at du kan bruke f.eks. VersaPod i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte lange hold med 223 kan denne tråden være verdt en titt først. Om du klarer deg med normal riflestigning (<60 grs kuler), har du masse å velge i. Hvis ikke er det veldig få...

 

Fin tråd det der, men 600-800meter er vel i overkant for meg....tror jeg. Hvordan er vindavdrift osv i dette kaliberet. På opptil 400meter, så er kuler på 50-60grs mer enn nok med tanke på presisjon osv? Har skutt mye med 22lr og der er både vindavdrift og kulebane noe man kan bli veldig oppgitt over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også vurdert et våpen med 1:9 twist, ettersom du skal bruke den på matvilt. Da kan du bruke tyngre kuler som gir lavere utgangshastighet, samtidig som de er mindre påvirkelige med tanke på vindavdrift. (selvsagt under forutsetning at du velger kuler med høyere BC enn de lette kulene). Nå er jeg ikke altfor godt informert med tanke på kuleutvalget i tyngre .223 kuler (typisk ca. 69 grs), så det er ikke sikkert det er en aktuell problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...