Jump to content

Ny Håndkikkert


henriette

Recommended Posts

Hei

Har lenge hatt lyst på og kjøpe meg en god håndkikkert,har satt av ca7500 til det. Når eg da surfer på kikkertspesialisten sine sider og kommer over denne her Opticron HR WP 10x42 ZCF.GA og leser omtalen den får opptikk som kokurrerer med kikkerter i 10000 kr klassen,HR WP 10x42 er dette uten tvil den kikkerten som gir mest for pengene på det norske markedet i dag, så eg vurderer å kjøpe denne. Må bare meddele at eg har lite greie på optikk så eg håper noen kan komme med god råd skal brukes som en allround +hjortejakt.

 

Mvh

Henriette

Link to comment
Share on other sites

Joa!, opticron har gode kikkerter de. Er litt opptatt av kikkerter i det siste siden jeg var på kikkertkjøp sjøl ifjor. Opticron har så mange modeller at jeg har falt litt av lasset, ang hva som er hva hos dem. De ser ofte like ut bortsett fra prisen og så virker de litt plastikete og spinkle. Det er bare første inntrykket mitt da, og tar sikkert feil, å vet det er gode kikkerter. Det spørs hva du skal bruke kikkerten mest til som er viktigst. Skal du ha en "full blods" skumrings kikkert, bør du gå på en med 8 x forstørrelse, ikke mer mener jeg. Forstørrelse spiser lys som drops, og det du ser en september kveld kl 21 i en 8 x, ser du kanskje ikke i en 10 x. Så bør du ha mest/størst lysåpning i tillegg. Helst en 42 eller 56 mm lysåpning. Skal du ha en allround kikkert som ikke skal brukes så mye i dårlige lysforhold, men feks se etter dyra oppe i lia på dagtid, så velger du en 10 x. Da trenger du heller ikke så stor lysåpning, og får en lettere kikkert som er mer egnet til å bære på seg i terrenget. Jeg hadde sett mer på div Opticron kikkerter eller kanskje en Zeiss qouncvest som er gode alternativer innen ditt budsjett. Jeg hadde ikke ditt budsjett, så jeg ente opp med en Nikon Monarch 8,5 x 56, som jeg er godt fornøyd med. Fungerer meget godt som skumrings kikkert, og ser dyra i terrenget i meget dårlige lysforhold. Men det finnes like mange gode råd i kikkert som det finnes jegere :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Når eg da surfer på kikkertspesialisten sine sider og kommer over denne her Opticron HR WP 10x42 ZCF.GA
Vær klar over at det er sterke bånd mellom kikkertspesialisten og importøren av Opticron, så de får nok litt bedre testresultater enn de fortjener.

 

Som alle kremmere, pusher de mest det de tjener mest på.

Link to comment
Share on other sites

Her skal eg komme med eit forslag til kikkert som mange vil ha råd :til Hawke Frontier ED 8x43 til 4390k http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=808

Før mange no kjem med at dette berre er drit optikk produsert i Kina så vil eg anbefale å lese følgande anmeldelse http://opticsthoughts.com/index.php?opt ... s&Itemid=5

Han som skriv denne anmeldelsen brukar jamnleg å skrive på Opticstalk. Det finnes for øvrig mange andre anmeldelsar og omtaler av kikkertar og kikkertsikter på sida hans.

 

Kikkerten er produsert i Kina,men held ein heilt anna kvalitet enn typisk billig Kinadrit. Det finnes to andre kinaprodukt med nesten like spesifikasjonar og kvalitet ;Promaster og Zen-Ray .

 

For den som tviler på at dette kan vera noko å ha så søk på desse 3 kikkertane og de vil sjå at alle tre får massevis av skryt. Ja dei blir omtrent (nesten) plassert på samme nivå som dei 3 store Zeiss, Swarovski og Leica.

Alle brukar ED glass som ellers kun blir brukt på dei aller dyraste kikkertane. For øvrig brukar også Vortex det i sine Razor og Viper kikkertar, også desse er verdt å utforske litt.

 

Usikkertheiten vil jo naturlig nok vera holdbarheiten sidan desse er nye på markedet.

 

Er det forresten nokon her som har denne Hawke kikkerten med ED glass eller ein av dei andre merka eg har nemnt?

 

PS! Eg har ingen tilknytning til leverandør eller forhandlar, men synes desse kikkertane har fått så god omtale at også andre bør få vite om dei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...