Jump to content

Støkkjakt på rype i helga! Tips og triks?!


Komoden

Recommended Posts

Hei til alle på kammeret!

 

Skal en trur på hytta i helga. Tar med hagla for å prøve den. Har aldri vært på støkkjakt etter rype før. Har heller ikke gått i marka dær vi skal jakte.

Trenger tips til hvordan det er best å utføre støkkjakt og i hvilke områder jeg bør oppsøke. Har lagt ved et kartutsnitt i det området dær vi kan ferdes. Vi holder til ikke lant unna hølsjølen(det store vannet nordpå kartet). Er vel mest aktuelt å jakte sørover.

 

Har lest litt på nett, men vanskelig å bli klok. Da det er så mange tips. Noen som har noe å komme med i forhold til kartet og værmeldinga?

 

 

http://www.geodataonline.no/inatur/webs ... P06Q%7c%7c

 

http://www.yr.no/sted/Norge/Sør-Trøndelag/Midtre_Gauldal/Støren/

Link to comment
Share on other sites

nå fikk eg ikke opp noe spesifikk kart på den linken.

 

Men når du skal støkkjakte rype bør du beregne litt god tid.Uansett om det er fjell eller lirype du skal jakte så lønner det seg å gå i et rolig tempo å stoppe i 2-3 sekund av å til.dette for at rypa har en lei tendens til å trykke såpass hardt,å går du fort så kan du gå forbi mange ryper.Så derfor,gå i ett rolig tempo å stopp av å til(spsielt utå kanter i tilfelle rypa sitter å trykker på nedsiden).

 

Når det gjelder været så sitter "nesten" aldri rypa i den siden det blåser i,har det vær vind fra samme retning i flere dager så trekker rypa til le side.

men om det blåser opp på kvelden før en jaktdag så trekker rypa da også til le side,den liker ikke vind den heller.

 

Eg har støkkjaktet rype i 11 år og dette funker godt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt best erfaring med å gå i fjellsidene, der det er vegetasjon og litt fjell blanda, der treff ein ofte liafuglen. Berre bruk tida, gå på kryss og tvers, stopp litt opp, gå litt igjen, og ta heile lia for deg.. Ofte så er det å bruke tid, og gå på kryss og tvers, det som har gitt meg mest fugl.. Går du rett fram i høgt tempo, så skal eg love deg at du går forbi mykje fugler iallefall..

Og ha hagla klar, som det er skrevet før her, når det skjer, så skjer det fort.. Og det samme med å lade opp hagla igjen, ikkje nøl der, det kan sitte etterslengere som nøler og som ikkje har sett deg. Når du begynner å brekke hagla og lage litt unaturlige lyder, så kan dei fly opp. Så vær kjapp, med lading, og treig med å gå, så trur eg du skal få fugl med deg heim i sekken.. Lykke til, og skriv gjerne korleis jakta gjekk. :)

Link to comment
Share on other sites

hei :-)

 

har jaktet støkk jakt etter rype og storfugel i snart 15 år. er langt ifra utlært og ekspert, men noen tips kan jeg jo komme med:-)

mine erfaringer med oktober jakt på rype kan være veldig morsomt heller veldig demotiverende. kommer helt ann på om rypa har begynnt å bli hvit heller ikke. her jeg jakter så er fjellrypa nesten helt hvit nå. så jeg anbefaler å ta med seg en salongrifle heller kombi våpen. lirypa her hos oss er ikke fult så hvit enda,men har begynnt å bli litt sjær hun også. Har det kommet litt snø på toppene så kan det virkelig være artig i oktober med flekk jakt etter rypa. da trykker hun bra der det er snø flekker. sist uke fikk vi 7 ryper en dag derav 5 ble tatt med salong/kombi. kom ikke nærmere enn 90-100 meter før de dro sin vei.

 

Her et bilde som viser hvordan du kan oppleve fjellrypa i oktober:-)

http://www.bjornekloa.com/?side=107&alb ... Photo=true

 

ønsker deg lykke til med jakta:-)

 

marius

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode og utfyllende svar! Setter pris på dette.

 

Virker som det er en del tips som går igjen.

 

Prøver oss rundt hytteområde lørdag, i overgangen mellom fjell og teig. Hvis det er lite med fugl. Prøver vi oss opp på snaufjellet søndag.

Link to comment
Share on other sites

Gå gjerne i lesia av fjellet eller plasser som er i skjul for vinden om du skal jakte fjellrype vertfall. Hør gjerne etter om fjellrypa "raper" den er lett å kjenne igjenn på målet.

 

Gå MYYE og stopp ofte , da den letter som regel.

 

 

Var på jakt på onsdagen sammen med en annen. og på slutten av dagen da det var begynt å bli mørkt så stoppet vi opp for å diskutere hvilken vei vi skulle ta. Lettet en tiur etter 4 sek og jeg sto bare der med uladd hagle på ryggen å måpte :shock:

Link to comment
Share on other sites

Greit at eg låner tråden littegrann Komoden? :wink: Trur spørsmålet mitt kan ha interesse for deg også...

 

Her eg jaktar på Sunnmøre, er det stort sett snøfritt på dei høgste toppane, og der sitt også rypene som no er snart kvite. Med andre ord er det greit å finne fjellrypene så lenge ein gidd å gå langt nok! Problemet er å kome innpå skuddhold (kun jakt med hagle tillatt)... Finn dei gjerne i flokkar på 10-20 eller fleire, enkeltfugl går an å kome seg inn på.

 

Tips til korleis å lure flokkane?

Link to comment
Share on other sites

Eit gammalt indiandertriks herifrå, for jakt på kvite ryper på barmark:

 

Gå opp om morningen, legg ut noken store, kvite laken, som liknar på snøflekkar. So skal ein då postere ved desse, og fuglane vil oppsøke "snøflekkane" for å finne kamuflasje.

 

Har aldri prøvd det sjølv, og det virkar egentlig for godt til å vere sant :wink:

Men for all del, kanskje verdt eit forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...