Jump to content

Tikka problemer...


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg fikk spørsmål av en kompis om hva som er galt med rifla hans, men jeg har ikke fått tafset på den selv, så derfor spør jeg dere her på kammeret. Det er en eldre Tikka i 6,5x55, helt hvilken modell det er vet jeg ikke, men den har løst magasin av metall med kryssmating. Korn med kappe over og skuret er av ekspress type og er en lang affære på ca. 15 cm... Kanskje dere som har en Tikka kan plassere utgaven utfra denne beskrivelsen.

 

PROBLEMET: 3 av 4 patroner mater og smeller som normalt, men en av fire er vanskelig å kammre og sitter fast? Dette skjer med "ferdigrulla" Raufoss ammo med 144grs kule og hjemmeladet ammo med 140 grs North Fork, C.O.L. 75,5mm.

Det enste jeg kan tenke meg at kan gjøre dette er at det ligger noe skitt i utdrageren som gjør at patronen havner i spenn ved ladegrep, mistenker at børsa bare brukes, uten spesielt mye Tender, Love and Care...

 

Har folket her inne opplevd noe lignende og har dere evt noe tips?

Link to comment
Share on other sites

Sikker på det med kryssmating?

 

Min M55 .308 har løst stålmagasin, og enkeltrads mating. Jeg har to magasiner til den, et fireskudds som stikker litt ut av våpenet og et treskudds som flukter med bunn av stokken. Det fireskudds magasinet har det med å trøble slik du beskriver, magasinfjæra styrer ikke skikkelig og patronen "stuper" så nesa kjører seg fast på vei inn i kammeret. Det treskudds magasinet har jeg aldri hatt problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra beskrivelsen din, kan det synes som om han har en Tikka M 65 Battue (Den har kryssmagasin for 5 patroner)

normal_Tikka_M_65_r500.gif

 

Mateproblemene kan selvsagt skyldes dårlig vedlikehold/puss. Er det samme patron fra magasinet som gir mateproblemer? Altså f. eks siste skudd hver gang? Kamrer de patronene som gir problemer hvis de slippes rett ned i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Det ligner på "Battuen", er nok en slik en. Problemet er ikke i magasinet, men at patronene setter seg fast i kammeret. Jeg vil tro at det som er nevnt lenger opp i tråden, med et lite pusset kammer er årsaken. Jeg får tipse om det og kanskje hjelpe til med en puss. Ettersom jeg skjønte så var det dårlig med pusseutstyr i heimen... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...