Jump to content

Nødvendig utstyr til valp


ko-stens

Recommended Posts

Fant ikke noe klar tråd på akkurat dette, så får spørre i ny tråd!

 

Tittet på en liten bretontass i går morges og har brukt helga på å fundere på den. Bestemte meg for å ta den i kveld, så om to uker kommer et nytt familiemedlem på plass! :D

 

Har ingenting som kan minne om hundeutstyr siden dette blir min første hund, så det jeg da lurer på er om jeg kan få en "smørbrødliste" om hva jeg trenger til den dagen jeg henter vidunderet?

 

Er jo så dumt å kaste seg innom en utstyrsbutikk og kjøpe alt en kan om man bare trenger halvparten...

 

Foreløpig tenkte jeg dette:

Bur inne - får et stort ett med plass til et par settere av en kamerat

Bur til bil

Mat - hva vil dere anbefale? En kompis nevnte Royal Canin

Tyggeleke - det går rykter om at slik sparer inventar...

Halsbånd av noe slag - forslag?

 

Men hva mer?

Det går mot vinter. Trenger jeg feks hundesokker, dekken osv? Den skal ikke bo i hundegård.

Ser også at det finnes haugevis med sjampotyper, tannbørste, klotang +++

 

Det er i grunn en jungel der ute... Skal i hvert fall skaffe meg litteratur, samt at jeg planlegger å melde meg på valpedressurkurs før jul. Er rimelig grønn på dette området! Men gleder meg stort til å lære mer!

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg sjelden har mine hunder i bur så kan jeg ikke uttale meg om det..

 

Sørg for å ha et gammelt pledd, helst ull og ikke syntet/fleece, som valpen kan regne som sitt.

Dette pleddet bør være med når dere reiser noe sted sånn at valpen har et hjemmevant sted å legge seg.

 

Tyggeleke er et MUST!

Du finner mye fancy i dyrebutikkene, men det er strengt tatt ikke nødvendig med glorete farger og pipelyd.

Ta en tur på Biltema og kjøp en pakke (gjennomsiktig plastrør) med tennisballer, det blir forbruksvare. :wink:

Legg så turen innom Europris og kjøp et par tyggebein og et par griseører, om de fortsatt har en sånn flossy lekeand på tilbud kan du kjøpe den også, for den har vinger som knitrer når valpen tygger på den og pipelyd i kroppen.

Ellers er runde trepinner en slager, og en solid gammel sokk fyllt med avispapir også gøy å tygge på.

 

Har brukt dette på 3 valper hittil og det er helt klart møbelbesparende. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan fort gå i en utstyrsfelle - en dyyyyr sådan :roll: Jeg er ikke blant de mest hysteriske på "ting-man-bare-må-ha" så jeg lister bare opp det som JEG mener er nødvendig (og mer enn godt nok).

 

Halsbånd

Kobbel

Matskåler

Klosaks (dersom bikkja ikke sliter klørne naturlig da)

Bilbur

Tyggeleke (er litt usikker på nødvendigheten av den; har aldri hatt noe sånt sjølv og har aldri opplevd tyggeskader)

Børste/kam (dersom dyret har pels som må stelles. Ellers trenger du ingenting).

Hundefor - regner med at du får med deg noe fra selgeren? Følg anbefalingens hans.

Hundebøker av ymse slag (les og gjør opp din egen mening).

Masse kjærlighet og tålmodighet :P

 

PS: Grattis med valp!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp minst mulig nå.

 

Holder med:

For

Halsband

Leieband

Bur, om du finner det nødvendig (Jeg har kunn et flybur som jeg bruker i bilen når vi farter imellom)

Klotang kan være greit å ha om oppdretter har slurva med klippingen

Noe å tygge på istedet for stuebord, stoler, fjernkontroller, lister, dørkarmer. En tom brusflaske kan underholde en valp i mange timer.

Ullteppe

 

 

Resten kjøper du etterhvert som du får behov for det. Da kjennes det bedre ut i pengeboka og.

Dekken er vell ikke nødvendig om du ikke skal ha bikkja stående ute i kulda, men nå veit jeg ikke hvor tolerant Breton er mot kulde. Du kan og improvisere med en gammel fleecegenser eller lignende :)

 

Pass på å poste plenty av bilder :D

Link to comment
Share on other sites

Siden det er breton du skal anskaffe deg vil jeg anbefale deg min gud innenfor fuglehundmiljøet: Anders Landin.

 

Han har tre filmer jeg ville kjøpt: Slik trener jeg min valp, slik trener jeg min unghund og jakt med mine hunder. Mannen og titlene er svensk, men det er en norsk nettside som selger disse. Jeg kjøpte også "fuglehunden" av Vibeke Skaar. Veldig god bok.

 

Grunnen til at jeg skryter så av filmene til Anders Landin er at han viser på film hva alle andre skriver i bøkene sine. Han er helt fantastisk. Å se hvilken kustus og dressur han har på hundene sine er helt vanvittig. At en fuglehund kan formes så "enkelt" er ganske vanskelig å forstå før man ser filmene.

 

Lykke, lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Bur inne er for meg et must!Du må ha noen tyggeleker,mat og vannskål til valp,halsbånd,klotang.Det er det viktigste foreløplig.Få deg noen gode bøker om dressur og meld deg på dressurkurs!Og:Spar ikke på penger når det gjelder for til en valp!Bruk det beste!Tørrfor(bruker selv alltid oppbløtt)av kjent merke.F.eks Royal Canine,Eukanuba,Proplan.Selv sverger jeg nå til Norske Appetitt,like bra om ikke bedre,og billigere.Gir alltid tillegg av våtfor til valp,er ikke tilhenger av å fore opp en valp kun på tørrfor,selv om det skal være godt nok..Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Bare en komentar til det du skriver om hundesjampo. Det koster det samme som sin egen vekt i gull! :shock:

Vanlig grønnsåpe får mine hunder og trives med det. Bonusen er at kjærringa tror jeg har vasket huset :D

 

Det er sikkert mange oppfatninger om oppbløtt for men alle dyrlegene jeg har snakket med sier at det er ikke nødvendig, så lenge valpen har tilgang på vann! Eneste tilfelle jeg bruker vann i foret er etter jakt, for og få opp væskeintaket. Men da bløter jeg det ikke opp, bare tømmer for i vannet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var noe spesielt, og jeg holder meg til tema.

 

Klør skal stelles regelmessig, og i sesongen der klørne slites lite, kan man oppleve at klørne må klippes så ofte som en gang i uka. Som minimum bør de sjekkes hver 14 dag.

 

Klør skal klippes helt fra valpene blir født, men at behovet for klotang avhenger av oppdretters innsats på kloklippen, se det er hva jeg kaller sprøyt ! En klotang SKAL befinne seg i enhver hundeeiers hjem !

Link to comment
Share on other sites

God matmor er viktig, men minst like viktig er det at valpen får tilbringe mest mulig tid sammen med "flokken" (familien) for å finne sin plass og den tryggheten som skal til for å få en stabil og sosial hund du kan stole på.

 

Dette skriver jeg mens gammelhunden ligger og snorker under skrivebordet og valpen ruller rundt med en tennisball bak stolen min. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var noe spesielt, og jeg holder meg til tema.

 

Klør skal stelles regelmessig, og i sesongen der klørne slites lite, kan man oppleve at klørne må klippes så ofte som en gang i uka. Som minimum bør de sjekkes hver 14 dag.

 

Klør skal klippes helt fra valpene blir født, men at behovet for klotang avhenger av oppdretters innsats på kloklippen, se det er hva jeg kaller sprøyt ! En klotang SKAL befinne seg i enhver hundeeiers hjem !

 

 

 

Hvis du leser hva jeg har skrevet så ser du at jeg rådet han til å kjøpe minst mulig i første omgang og heller spe på med det han trenger underveis, kjennes bedre ut i pengeboka da vertfall. Og man trenger kanskje ikke klotang de første 2-3 dagene. Og mener jeg leste at han hadde vært å kikket på valpen/valpene og da fikk han vell med seg hvordan ståa var når det kommer til lengde på klørne.

 

 

Jeg har ikke klippet klør på bikkja mi på sikkert 3 måneder eller noe slikt, men så får bikkja mi være mye ute i ur, skog og mark og det sliter jo en del klør. For meg så finnes det ingen "Sesong der klørne slites lite", bruker hunden året rundt:)

Link to comment
Share on other sites

Ta en tur på Biltema og kjøp en pakke (gjennomsiktig plastrør) med tennisballer, det blir forbruksvare. :wink:

. :)

 

Styr unna de biltema ballene de har for dårlig kvalitet hunden ribber ballen med dertil forstoppelse .

Kjøp tennisballer på din lokale sportsforetning de koster 3 ganger så mye men de holder garantert 5 ganger så lenge .

 

 

Mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

Ja, og en klotang er hva han trenger fra starten av. Valpens klør vokser raskt, og skal klippes en gang i uka. Da spiller det fint lite rolle om han kjøper dette den dagen han får valpen, eller etter en uke. Ei klotang vil du sansynligvis få for ca 75 kroner. Vintersesongen slites klørne normalt mindre pga snøføre. Hvor ofte du klipper klør er uinteressant for meg, en valp har ikke samme slitasjefrekvens på klørne som en voksen og aktiv hund. Slurver man med kloklipp fra starten av, så vil dette skape ubehag for hunden, og gjerne resultere i et veterinærbesøk for å få brent nervene.

Link to comment
Share on other sites

Mye nyttig info her. :)

 

Klotang får jeg skaffe meg i tillegg til de andre tingene jeg tenkte på.

 

Blir en runde neste uke for å få tak i det jeg trenger, og kjenner jeg meg selv rett, blir det sikkert et par ting jeg ikke trenger enda og... Litteratur skal også skaffes. Kommer også til å forhøre meg om valpekurs i området.

 

Har også et par kamerater som ikke har hund lenger, og de skal rote litt rundt for å se om det er igjen noe etter dem som jeg kan overta

 

Har for øvrig fått lov av alle jeg deler kontor med, samt ledelsen, til å ha med småtten på jobben. Det er et lite rom ved siden av kontoret hvor jeg kan sette inn buret. Da har jeg mulighet til å ha mye kontakt med han, samt at han får fred når det trengs. Har møtt stygge trusler om bortskjemming og overdreven kos da, men! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, og en klotang er hva han trenger fra starten av. Valpens klør vokser raskt, og skal klippes en gang i uka. Da spiller det fint lite rolle om han kjøper dette den dagen han får valpen, eller etter en uke. Ei klotang vil du sansynligvis få for ca 75 kroner. Vintersesongen slites klørne normalt mindre pga snøføre. Hvor ofte du klipper klør er uinteressant for meg, en valp har ikke samme slitasjefrekvens på klørne som en voksen og aktiv hund. Slurver man med kloklipp fra starten av, så vil dette skape ubehag for hunden, og gjerne resultere i et veterinærbesøk for å få brent nervene.

 

 

Vellvell, greit nok det da. Er nå forskjell på folk.

Det er nå en viss forskjell på slurving med kloklipping og "vannskjøtelse" som fører til veterinærbesøk.

Men blir mange nok turer til den lokale hundesjappa uansett.

 

 

 

Og nå tilbake til tema.

 

En ting jeg tror jeg glemte å føre opp var "Hundeskåler". Syns det er greit å ha ordentlige stålbakker til hundematen, enkel å vaske og fin til å ha mat i. Noen valper er rett og slett livredd den metalliske klangen hundeskålene gir når man tømmer tørrfor i dem, men det går over :)

 

 

 

 

Husk å lære valpen at buret ikke er noe negativt, men en helt ålreit plass å oppholde seg:)

Link to comment
Share on other sites

Ah, glemte jo nesten å nevne det...ta en tur på Felleskjøpet og spør etter en valpepakke.

De fleste felleskjøpene har nemlig ferdigpakkede esker med matskål, tyggeleke, prøveposer med valpefor, litt hundegodt samt et hefte om foring og for til valp.

 

Fortypene de selger på Felleskjøpet "Labb" og "Apetitt" diskuteres vel fortsatt i hundemiljøet uten at folk blir enige, noen elsker det mens andre hater det som pesten, noen hunder spiser det med god apetitt, andre ikke.

Har hørt noen klage på pels og skinn, men det beviser vel ikke annet enn at det er forskjell på både fortyper, hunder og hundeeiere.

 

 

Nåt det gjelder tennisballene fra Biltema skjønner jeg ikke helt hva slags hund det er som får forstoppelse av dem...

Mine har snart gnagd i filler to rør med sånne, og den ruka jeg møtte på kjøkkengulvet i dag morges tydet ikke på forstoppelse. :?

Link to comment
Share on other sites

Ah, glemte jo nesten å nevne det...ta en tur på Felleskjøpet og spør etter en valpepakke.

De fleste felleskjøpene har nemlig ferdigpakkede esker med matskål, tyggeleke, prøveposer med valpefor, litt hundegodt samt et hefte om foring og for til valp.

 

Takk for dette tipset! Det skal jeg jammen gjøre. Det ligger en Felleskjøpetbutikk ikke langt unna der jeg bor. :)

 

Mine har snart gnagd i filler to rør med sånne, og den ruka jeg møtte på kjøkkengulvet i dag morges tydet ikke på forstoppelse. :?

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg melding fra oppdretter om at jeg kan hente valpen allerede i helgen. Den er nå 8 uker. Det betyr at jeg må kaste meg rundt og kjøpe utstyr i morgen!

 

Dette har jeg på trappene: Bur som passer til begge bilene. Kjøpes hos Felleskjøpet til 699,-. Str 77x48,5x56 cm. Dette virker nesten som laget spesielt til min lille, korte Pajero, når jeg har lagt ned det ene baksetet. Fikk prøvd et slik i går, men ville ta mål i fruen sin doning og, og det ser ut som om det går bra uten å legge ned noe sete (kona kjører størst bil, uvanlig nok... BMW X3).

 

Tyggeleke får jeg kjøpe der og, i tillegg til matskåler, klotang, halsbånd og kobbel. Noen godbiter til belønning får jeg ta med og, men her trenger jeg tips! Og jo... Mat så stakkarn ikke stryker med! Her skal jeg ringe oppdretter og høre hva de har begynt med først.

 

Har størrelsen på matskåler noe å si? Hvor store bør jeg evt kjøpe? 0,5, 0,75, 1 liter?

Hvor stort halsbånd passer til en liten valp? Ser det er noe som kalles halvstrup og strup, samt fast. Også har vi jo både nylon, lær og kjetting... Ehhh....

Hva slags bånd/kobbel og langt bånd/kobbel skal jeg kjøpe? Fleksiline?

Hvor stor klotang?

 

Regner med å få tak i det meste på Felleskjøpet.

 

Banale spørsmål for mange, men for meg er det første gangen! :)

 

Andre ting kan jeg investere i i løpet av uka.

 

Grunnen til at jeg gjerne henter den en uke før opprinnelig planlagt er at jeg har høstferie nå, og det er kjekt å bli kjent med tassen og være med den så mye som mulig i starten. Derfor plutselig litt stress! Et par hundebøker har funnet veien til godstolen alt. Det pugges heftig!

 

Du verden som jeg gleder meg! :D Etter å ha blitt "overkjørt" av tre kvinnfolk i huset (hvorav to døtre) blir det bra å få en gutt i heimen og! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen på matskåla tror jeg ikke spiller noen rolle, bare den er stor nok til et helt måltid så slipper du å etterfylle underveis i etinga. Tror mine matskåler er 2-3liter elns, grei størrelse egentlig, slipper at bikkja søler utover.

 

Skal du bytte for fra det som oppdretter har så kan det være lurt å be om å få kjøpe med deg et par kilo fra oppdretter. Bland så dette 50/50 med det foret du har tenkt å bruke, så slipper du ekstremt løs mage. vent med å mate valpen til han er roet seg ned etter å ha kommet i hus, er han stressa kommer det fort opp igjenn, dette fordi han spiser for fort som oftest.

 

Ikke kjøp strøyp-halsband til hunden enda, det kan du gjøre når han blir eldre. kjøp et enkelt nylon-halsband eller lær. Og et kort leieband for å gå tur, bare start bandtreningen med en gang og ikke godta trekking! Jeg sliter litt med dette, har en hund som brukes til både trekking og vanlig gåtur. Han begynner å forstå forskjellen på trekkseler og halsband nå:)

 

Ellers så ser det ut som du vet hva du trenger i starten :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler også halsbånd av nylon. Du får helt sikkert ta med deg valpen inn i butikken for å prøve størrelsen, ellers kan du måle omkretsen rundt halsen på valpen med et målebånd. Halsbånd må du regne med å kanskje bytte ut et par ganger før hunden er utvokst. Jeg foretrekker leiebånd i lær, på ca 1,5 meters lengde, men nylon her går også veldig fint. Anbefaler absolutt ikke fleksibånd.

 

Videre ville jeg kjøpt et pledd som hunden ligger på i buret, og evt en hundeseng som kan brukes når hunden ligger løs inne. Størrelsen på klotanga er ikke nøye. Jeg foretrekker fjærbelastet type, har selv ei grønn ei som jeg ikke husker navnet på i farten.

 

Husk at dressuren starter med en gang valpen kommer i hus, først og fremst ved å lære den hva Nei betyr. Videre er det greit å innføre Sitt med en gang, gjerne foran matskåla, og før hunden får gå inn døra. Det jeg anser som det viktigste er å trene på innkalling, før valpen blir så stor at den klarer å løpe ifra deg. Husk også at valpen må få lov til å være alene og hvile seg. Således synes jeg også det er greit å bruke bur innomhus.

 

Lykke til ! Dette går så fint, skal du se. :D

Link to comment
Share on other sites

Takker! Dette var nyttige svar! :) Har lest så krampa har tatt meg nå, så tror jeg begynner å bli klar for henting. Skjønner at fleksibånd ikke er noe å ha. Hvorfor? Hunden blir jo mer fri på en måte.

 

Kommer til å kjøpe et kort bånd i starten da jeg har mer kontroll over hva den skal få lov til.

 

Innendørs skal den få lov å ligge i bur ja! En kompis fortalte at valpen han hadde (og verdens absolutt snilleste setter så lenge han levde - glemmer aldri han) til og med dro tapetet av veggene mens han var borte en stund! En kan glise av slik i ettertid, men.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at fleksibånd er en uting, pga at du slett ikke lærer hunden å gå pent i bånd, men lar den springe uhemmet rundt deg, med påfølgende innsurring av deg selv, og en god del bannskap. Det er veldig greit å lære hunden å gå pent i bånd ifra starten av. For å la hunden løpe fritt, foretrekker jeg å oppsøke en usjenert plass med litt oversikt, hvor du også kan trene på den viktige innkallingen. Hvis du ikke lykkes med å lære hunden å gå pent i bånd, kan du om et par måneder gå til anskaffelse av en dressurlenke (et kjettingbånd med en ring i hver ende), som er meget effektiv når du skal lære hunden lineføring. Ellers anbefaler jeg også at du undersøker om det arrangeres valpekurs i nærheten av deg. Dette er meget matnyttig :D

Link to comment
Share on other sites

Små valper har dårlig blærekontroll og det kommer plutselig en liten dam når du minst venter det. Aldri kjefte på valpen - bare bær den ut og sett den fra deg på plenen og ros den når den fortsetter tissinga der.

 

En god huskeregel er at etter søvn, lek og mat så må valpen ut for å tisse. Nuh. Nytter ikke å vente - så ha tøflene klar og stikk ut :) På den måten kommer dere i mål med å bli husrein fortere.

 

Som de andre har sagt også; styr unna flexilina. Fatter ikke at noe sånt er oppfunnet engang jeg. Vanlig bånd er mer enn godt nok - og til en liten valp så er nylon fint. Det må ikke føles tungt. Trill gjerne en ball foran valpen når dere begynner å gå med bånd første gang; de fleste vil protestere en smule. Men det fikser dere fort :)

 

Og husk - BILDER BILDER BILDER :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker! Dette var nyttige svar! :) Har lest så krampa har tatt meg nå, så tror jeg begynner å bli klar for henting. Skjønner at fleksibånd ikke er noe å ha. Hvorfor? Hunden blir jo mer fri på en måte.

 

Kommer til å kjøpe et kort bånd i starten da jeg har mer kontroll over hva den skal få lov til.

 

Innendørs skal den få lov å ligge i bur ja! En kompis fortalte at valpen han hadde (og verdens absolutt snilleste setter så lenge han levde - glemmer aldri han) til og med dro tapetet av veggene mens han var borte en stund! En kan glise av slik i ettertid, men.... :lol:

 

 

hvorfor ikke fleksibånd..... forde at da vet aldrig hunden hvor laangt bånd den får og ikke forstår hvor grensen går :)

 

hvis du vil ha hund som trives godt i bur kan du med fordel mate den inne i buret, da er buret en positiv opplevelse og det føles da ikke som straff :)

 

ikke glem å være konsekvent hver eneste gang :) da sitter alt fortere og bedre :)

 

lykke til

og kose dere masse med valpen

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...