Jump to content

Høyt trykk, stort patronspill, for lang tennstift eller...


TorB

Recommended Posts

Høyt trykk, stort patronspill, for lang tennstift, for stort tennstifthull eller annet?

 

Skjøt noen skudd med min M98 7mm rem mag for noen dager siden og stussa litt på tennhettene etterpå. I tillegg får nesten alle hylser merker i støtbunnen.

Skuddene er fabrikkammo normas helmantel (jaktmatch).

 

Jeg har aldri lagt merke til kraterne i hettene før nå etter at børsa er utstyrt med speedlock, lyddemper og lappede klakker (tok ikke så mye, men er vanskelig å anslå).

Omtrent halvparten av skuddene fra samme boks fikk slike tennhetter.

 

Hva tror dere? Kan jeg lade om disse hylsene, finne trykkring osv, eller burde jeg først finne årsaken til at hettene blir sånn..

 

bilde1: Den øverste hylsa vises det best påbdjh4p.jpg

bilde2 normale hylser:wgw2kx.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser da normale ut de hylsene og hettene? At noen tennhetter får slik "krater" er normalt på mange våpen pga litt for stort hull til tennåla. Merket i hylsebunnen ser ut til å være et slitemerke etter ekstraktoren din. Puss dritt og møkk fra ekstraktoren og se etter en grad der som kan slipes ned litt. 99% sikkert feilen ligger der.

 

Og ja hylsene kan lades på nytt uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut som en litt smal og spiss tennstift. Ent romslig tennstifthull. Ta den ut og sammenligne den med en original. Trenger ikke være feil verken på trykk eller patronspill.

 

Legg på litt voks eller merkefarge på hylsehalsen så får du en indikasjon på patronspillet.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

De fem hylsene på øverste bildet ser ut til å være fabrikkammo fra Norma, NP er preget i hetta, årsaken til krateret rundt anslaget er litt stor åpning i støtbunnen på sluttstykket ditt, egentlig ikke noe å bry seg om, sånn er det bare med M98

 

Hettene ser greie ut det er plass mellom hetta og hetteleiet, trykket ser greit ut. Er trykket for høyt vil hetta kline seg ut i kanten på hetteleiet og det blir merker i hylsebunnen etter støtbunnen, så er ikke tilfelle her.

 

Har du ladd selv vil det være av interesse hvilke ladedata du har brukt i hvilken kule og vekt

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Låner tråden litt.

 

Hvor langt ute er det lengste tennstiften kan være ute av tennstifthullet for å ikke slå hull på tennhettene?

På mitt sluttstykke kan jeg justere tennstiften ved å skru den inn eller ut. Jeg surra litt med sluttstykket og forstod vel ikke helt hva jeg skrudde på, så skrudde den litt inn (altså at tennstiften går kortere ut av tennstifthullet). Dette har resultert i at jeg av og til får klikk fordi den ikke går langt nok frem. Har skrudd den litt ut igjen, men så er jeg ikke helt sikker på hvor langt jeg kan skru den ut.

 

Noen ideer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...