Jump to content

ny salong Ruger 10/22 v Brno 581..?


Harry

Recommended Posts

Hei.. er på utkikk etter salong til småvilt og blink.. setter pris på presisjon.. :) vil ha vanlig demper og halvauto (skyter links).. Kroner og øre spiller nok desverre en rolle...

 

Sett at det ikke er så gale priser på Ruger 10/22 og at det finnes mange gamle Brno er på markedet for en grei sum.. Noen erfaringer med disse..? Hørt mye negativt om presisjon på Ruger 10/22.. er det noe i dette..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 10/22 og en Brno mod 2. 10/22'en sprer veldig på 100 meteren på alle typer ammo jeg har prøvd selv med lettet avtrekk med minimalt kryp.

-Ubrukelig til jakt på det holdet iallefall, synes ikke presisjonen er noe å skryte av på kortere hold heller. :evil:

Brno'en derimot går veldig bra med alt av ammo som holder vanlig fart men dette er jo en boltrifle også da.. Stinger osv sprer rimelig vilt da.

 

Må legge til at jeg ikke har prøvd mer enn ca 5 typer ammo på hver av riflene. Kan jo være at det finnes en eller annen type ammo som klaffer veldig bra med Rugeren..

Men 10/22 er jo veldig moro å skyte med da og man får jo så mye ekstrautstyr til dem.

Link to comment
Share on other sites

ok.. en av 10/22 som jeg lurer på er en rustfri.. er de bedre enn de "vanlige"..?

ellers står en 1/2 auto brno 581 høyt i kurs...

 

den jeg kjøper bør være dugande til jakt på opp mot 100 meter... og ikke bare gøy å skyte med.. viktig ting det.. :)

 

Var det grei presisjon i den rustfrie altså..?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg klødd en del på begge våpentypene.

Ruger, ingen våpen har så mye dingsedupper å få kjøpt.

Men jeg liker den ikke :twisted: .

Brno et enkelt greit våpn med en utrolig pressisjon. Få unødvendige duppedingser å få kjøpt.

Og jeg liker våpenet :D .

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en ruger 10/22 target som jeg brukte på SBSK BR 50 stevne. og skjøt 221/250 poeng med den, synes det var bra nok til den å være, som nevnt tidligere så finnes det like mange aftermarked deler til denne som til AR etc, her kan du virkelig sette ditt personlige preg på våpenet. Det beste av alt, den går best med CCI standard :D

Link to comment
Share on other sites

Min (som går dårlig) er billigste variant, hverken rustfri eller target så det kan jo stemme at de er bedre.

 

Litt of topic men veldig nyttig:

For å få lettere avtrekk med mindre kryp og bearbeide den delen som låser sluttstykket i bakre stilling slik at man bare kan dra bolten bak og slippe for å lade istedet for å knote sånn som man må med en original 10/22 så fulgte jeg en video på nettet fra en våpensmed. Hadde jo ikke spesialverktøyet så jeg brukte fint sandpapir på sear'en. Skal veldig lite til så vær forsiktig om du skal gjøre dette selv. Til å låse smådelene sammen under montering brukte jeg grill/blomsterpinner istedet for dette ekstrautstyret man kan kjøpe. Videoen viser også hvordan man kan være sikker på om avtrekket er trygt. Tror det er denne videoen her:

http://www.greatwestgunsmithing.com/1022%20trigger%20job%20high.html

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det var med anlegg. Traff jo bra med Brno'en så det er nok ikke skytteren :wink:

Men når det er sagt så har jeg kun erfaring med min egen 10/22 men siden det er så hårreisende dårlig så følte jeg for å advare litt.

Kan jo være jeg har en mandagsbørse også da. Har ikke prøvd disse mini-mag skuddene som ble nevnt over her men har lest positivt om dem + 10/22 så jeg må nok prøve.

Stort pluss med utseende på Rugeren, må bare legge inn etpar bilder da jeg synes den er så søt :mrgreen: . Håper det er ok? Hvis ikke så skal jeg fjerne dem igjen :wink:

 

IMG_4933.jpg?psid=1IMG_4929.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Det beste en kan gjøre er å handle inn alle typer ammo en kan få tak i, og teste, jeg testet 2 typer svinedyre RWS med relativ god presisjon men de kosta 2,80 pr smell, testet alt av tilgjengelig remington men var bare raua presisjon i de, værst var yellow jacket med 10cm på 30m, prøvde endel subammo med bra resultat, deriblandt eylie (?) sub, men best av alle var CCI standard, blandt de billigste var de også hehe.

 

DSC01819.jpg

Link to comment
Share on other sites

Cesandberg: høres veldig fornuftig ut! Jeg har også lest at det er ganske mange ting man kan gjøre for å få opp presisjonen men har en mistanke om at de billigste variantene er billigst med god grunn.. Min kostet jo bare 2000kr da. Har ikke testet ut så mye på kortere hold enn 100m men tror nok kanskje at stinger kan fungere på kortere hold, det kan jo være at den lette kula mister farten fort og dermed kommer ned under lydmursfart. Da kan det skje rare ting med presisjonen.

Noen som har anelse om hva BC'en kan være på en stinger kule? Har målt hastigheten til 490m/s i 10/22'en og lurer på når den kommer ned til sub hastighet.

Når det gjelder CCI standard så kjøpte jeg 5000stk av dem for 1650 hos Sandnes Arms,synes det var veldig billig! (Jeg har ingen tilknytning til butikken!)

De er supre til Brno'en og pistolen min men 10/22'en vil bare ikke prestere dessverre. Men som sagt så kan det se ut som om jeg har en spesielt dårlig en :evil:

 

Off topic igjen så mener jeg at det burde finnes en egen bildetråd for disse våpnene! Kan være det finnes men jeg har ikke klart å finne den iallefall. Er kjekt å se hva folk finner på med dem. Jeg skulle gjerne hatt archangel settet da. (Minus bajonett... Hehe)

att5182.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere kikker her så finner dere all den infoen som finnes vedr .22lr skulle en tro:

http://www.rimfirecentral.com/forums/index.php

 

Jeg har denne:

http://www.ruger.com/products/1022Target/models.html

Presisjonen i min Target er helt upåklagelig, noen mener på at låskassa er svak, og en bør ikke ha tungt løp fritt av stokken, men jeg bruker i tillegg samme dempern på denne som på AR15 i .223 og merker ikke noe negativ presisjonsendring av dette. Avtrekket er bra og den veksler med all type ammo.

 

Target utgaven koster ca 6000kr ferdig gjenget i SS Laminat utg, og den har da tungt løp med en slags "tvistet" løpsoverflate, bedre avtrekk og ekstra stor magutløser som standard. Jeg er iallefall veldig fornøyd med den. Kompis av meg har en standard utg med houge overmold stokk og Adams & Bennett aftermarket løp, og den har like god presisjon som min.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en 10-22 std. Ganske grei presisjon rett ut av eska.

Satte så på en Target stokk, og da gikk den i hytt og pine. Virker som at den tynne std pipa ikke trivdes like godt som frittliggende.

Tok da å la noen pusselapper i fortreet, slik at det ble trykkpunkt på løpet igjen. Da samlet den bedre igjen

Så det er sikkert enda mer å hente ved å eksperimentere med tiltrekkingsmoment/bedding etc.

Som man finner mange gode tips om her: http://www.rimfirecentral.com/forums/sh ... p?t=251075

 

(og et tungt, kort Green Mountain løp står på ønskelista..)

Link to comment
Share on other sites

da var børsen i boks.. cz 511.. 8 skuddsserier på 35m og 1 stk vanlig klistrelapp dekket hullet.. :) kort avstand, men likevel.. Dette var vanlig standard klistrelapp og ikke grytelapp.. :) Tror det blir bra jeg, vil heller ha presisjon enn stasj.. :)

 

Takker alle for gode innspill og råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...