Jump to content

Spørsmål om Colt Python.


Louis

Recommended Posts

Jeg er mest inne på amerikanske nettsteder og der påstår en gubbe at Python'er i "mint condition" går for ca.$2500. Det må sikkert være slike som det ikke er skutt med.

 

Tror ikke noe på det, men tenkte å lufte påstanden i dette panelet. Grunnen, sies det, er at Colt som storprodusent av våpen har vært nedlagt lenge og at en nå kun produserer 1873 SAA revolvere.

 

Jeg kunne tenke meg å bli samler av Colt pistoler/revolvere. Har allerede en del men det hadde vært artig å bli opptatt

i en engere krets av afficinados. Er det en våpenhistorisk samling av våpeninteresserte samlere i Bergensområdet og

hva skal det til for å bli medlem?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk "Gunbroker" der går de glatt for over $2000, Collectors Firearms, TX har en 4", blå, mint til ca $1500. Syns ikke det er rart at disse går for en del penger: begrenset opplag og etter min mening noe av det mest vellykkede av våpenkonstruksjoner rent utseendemessig. Tipper det også er andre som ikke oppfatter dem som et "eye sore".

Egentlig er min mening uten verdi, bare google i vei, og sjekk pris-nivå hos amerikanske forhandlere.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksmekanismen på Pythonen er en antikvarisk sak som ikke egner seg for norske konkurranseprogrammer, og den er ikke like "tjunbar" som en smith eller ruger. Handen som driver cylinderen er i tillegg en mer kilen og slites fortere enn Smith.

Siden revolvere 357 mag ikke lengre er "tha shit" for MS-skytterne er det heller ikke noe stort poeng at de ofte håndterer diverse kulevekter bra presisjonsmessig.

 

Diverse mennesker har oppigjennom tiden skapt en vanvittig mye om at colt er noe spesielt og magisk, og derfor samler diverse andre mennesker på colter, og betaler sinnsyke summer pga finish og myte.

 

Brukte colter selges ofte billig i norge, fordi revolvermenn flest her i landet skal skyte, og vil ha en holdbar mekanisme med godt avtrekk fremfor pen polering og colt-myte.

 

Eier for tiden to colter selv, 1911er, og de trenger mye arbeid for å bli bra. Kjøpte dem fordi det var de som var tigjengelig når jeg hadde tillaterser og penger, ikke fordi det står colt på dem.

Link to comment
Share on other sites

De prisene som blir nevnt her er høyst reelle. Den siste custom shop Python'en ble produsert for fem år siden og linjeproduksjonen stoppet opp i 1999. Python har heller aldri blitt produsert i enorme mengder grunnet prisen. Overflatebehandlingen er noe for seg selv og siden de har vært ute av produksjon så lenge er det tvilsomt om de kommer til å falle i verdi. Å sammenlikne Colt Python med Clinton & Wesson revolvere med tenningslås som fremdeles blir produsert er omtrent like søkt som å sammenlikne Lugere med Glocker. Jeg regner Python som et samleområde som er i vekst og kommer til å bli etablert i samme grad som 1911 og 1873 SAA samling, der prisene kan bli eventyrlig høye.

 

Det er forøvrig laget en god wikiside om Python: http://en.wikipedia.org/wiki/Colt_Python

Link to comment
Share on other sites

De gutta som hoster opp tursenvis av daler for en "mint" Python gjør det nok ikke med tanke på skytbarhet, men for å ha et "smykke" i safen.

Kan trekke paralleller til "Krag" og Krag-samlere, enkelte eksemplarer (Kragbørsene - ikke samlerne) går for en liten haug med penger, men å skyte med dem er helt utenkelig ( I hvert fall for et par stykker jeg kjenner)

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for alle informative svar ang. mitt spørsmål. Min "serpent" er tunet! Supermykt DA avtrekk og hairpin SA avtrekk.

Jeg skjønner godt dem som sverger til Smith'er m.h.t. revolvere (Jeg kaller dem "Smiths Venner") En 586 er mye mer anvendelig og skyter .38 Special ammo bedre enn en Trooper (som er en drittrevolver) eller Python. Men så er det dette med utseendet og balansen..bløte wadcuttere skyter den svært presist......men det krever mye skyting og tilvenning for å mestre den høyst spesielle og akk så antikvariske mekanismen. Hanefallet er laaaangt. Vel noen liker moren og andre dattera, er det ikke et ordtak som heter det? Takker for alle tbm!

 

MisterGun :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksmekanismen på Pythonen er en antikvarisk sak som ikke egner seg for norske konkurranseprogrammer, og den er ikke like "tjunbar" som en smith eller ruger. .......................Brukte colter selges ofte billig i norge, fordi revolvermenn flest her i landet skal skyte, og vil ha en holdbar mekanisme med godt avtrekk fremfor pen polering og colt-myte.

 

Eier for tiden to colter selv, 1911er, og de trenger mye arbeid for å bli bra. Kjøpte dem fordi det var de som var tigjengelig når jeg hadde tillaterser og penger, ikke fordi det står colt på dem.

 

HVA skal dette bety? Har du en Python? Har du forsøkt en?

 

Min Colt Python - som er et bruksjern - skyter bedre enn noe annet jeg har forsøkt. Og det er ikke lite.

 

DA mekanismen etter tuning er bare fantastisk. Dog har du rett i at det er vanskelig å få til og krever jevnlig vedlikehold, men når den først er som den skal så er det ingen andre som kommer i nærheten engang. Bare synd (for de andre, ho-ho) at det ikke er noen som kan det gamle Colt avtrekket der leamikken beveger seg opp og ned og sideveis. I forhold så en S&W kan en amatør fikse.

 

Sammenlign med en S&W der den jevne tuning betyr å sette på en avtrekksstopper og skifte fjærer så avtrekket blir helt slaskete - fysjom!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...