Jump to content

easyhit på hagle, er det vits i?


dalla

Recommended Posts

Kommer vel an på om du skal skyte på ubeveglige eller ustoppelige objekter :P

 

Eayshit er bra, men jeg måtte vende meg til den på en annen måte enn vanlige sikter.

Med mindre du er rett bak så lyser den lite, men du mister vinkel følelsen.

 

Mao må kaste riktig opp, eller så er det vanskelig å justere inn hagla. Dvs vir den til det lyser skikkelig

Link to comment
Share on other sites

For meg tror jeg det er et fett. Da jeg kjøpte hagla var det kun et korn i messing foran der. Satte på Easyhit, for meg er det vel mer "difficulthit". Bommer like solid med som uten. Skal jeg begynne å finne det røde lyset gjennom det lille røret, samtidig som jeg skal glane etter fuglen i skogen, ja da er det altfor sent når jeg gjør det. For meg funker det best å hive opp hagla og brenne av i refleks. Da detter fuglen. Sikter jeg, bommer jeg...

 

Prøv like gjerne hagla på lerduebanen uten. prøv deretter en hagle med, så ser du om det kan være noe i "easy" hit. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har justert hagla mi, slik at jeg ser litt av skinna før kornet kommer. Jeg fokuserer på målet, og når det kretser rett over løpet, smeller det. Synes dette fungerer knall godt. Har easy hit, på skinna, men legger ikke særlig merke til den i skuddsammenheng lenger. Få objektet over pipa og trekk av!! fungerer for meg :D

 

Merker at jeg sparer litt tid på det også faktisk. Og det sier seg selv, når man bruker tid på å sikte inn målet med kornet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt easyhit på hagla mi men har tatt den av igjen, absolutt null effekt i mitt tilfelle da jeg ser hverken korn eller easyhit på bane eller jakt.

 

Det har selvsagt med at jeg sikter ikke, montering av hagla derimot er vel verdt å trene på og en har mer igjen for det enn bruk av diverse remedier.

 

Ser ikke bort ifra at slike ting kan hjelpe rifleskyttere ved bruk av hagle men som sagt så er det trening som gjelder, som med allt annet :)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd dette jeg også,men syntes bare det blei et uromoment mye lettere å ha fokus på målet du skal skyte på uten. Det viktigste er tørrtrening hjemme så hagla lander på samme plass vær gang og når den gjør det er det om å gjøre å ha fokuset på målet kornet er bare noe du ser konturet av i forgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, der kom det. I tillegg er poenget med easyhit, at en ser om en er riktig posisjonert i forhold til løp etc.

Desuten skal man ikke "se" på easyhit siktet, mer enn en skal se på ett vanlig korn (og ja, jeg også sliter med å holde fokus på rett sted). Det er noe som bare er der, og som man mer eller mindre oppfatter ubevist når man følger målet. Er det helt svart har man ikke hagla på rett sted i skuldra, og da blir det bom (og da skyter jeg ikke under jakt).

 

Easy hit kan faktisk være en fin sak å ha, når en skal trene seg opp til riktig annlegg. Da en straks skjønner når en er på rett sted (der er selvfølgelig andre triks som normalt brukes til dette, men esay hit fumker også).

 

Selv har jeg easy hit på hagla, da det betyr at jeg kan jakte (på sakteflyvende/stillestående mål) uten å ha trent spesielt mye (og likevel la begge øynene følge målet). Men planen har hele tiden vært å ta turen på leirduebana, og trene skikkelig. Slik at klare bom blir klare skadeskytinger (= litt trent). Fra spøk til alvor, for slike som meg, som har nøytral dominans på øynene, er easyhit en god hjelp. Slik at jeg kan skyte med begge øynene åpne. Alternativet er en dag på skytebana i uka i ett halvt år, slik at oppkast og annlegg sitter. Da har en egentlig knapt bruk for sikter, men..... hvem har tid og anledning til slikt, når man har nok av andre ting å ta seg til? Så jeg har easy hit på hagla, og det blir sikkert bra om jeg får trent litt mer enn ingenting. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...