Jump to content

Berdan utstøter, noen som har en til overs? *Løst*


MacJoJo

Recommended Posts

Jeg har en del hylser til 6,5x55, 308 og 30-06 med "Berdan hetter", det er snakk om så mange at jeg gjerne skulle fått ladd om disse hylsene.

 

Men noen Berdan-utstøter er det ikke så lett å skaffe. Har prøvd en del våpensmier og våpenbutikker, men har ennå ikke truffet på noen som har noen å selge.

 

Ettersom jeg forstår er det ikke mange (om noen) som lader om hylser med berdan-hetter, tilgangen er vel for liten for tiden. Men jeg har en haug av dem, og jeg vil gjerne få ladd dem om.

 

Er det evt noe som tilsider at en IKKE bør lade om disse hylsene? (stort sett RANO-ammo)

 

Så da spør jeg dere forumvenner, er det noen av dere som har en slik utstøter til overs? I så fall vil jeg gjerne kjøpe den.

 

Mvh

c",)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

husk på at du må kjøpe berdan hetter. de er ofte minst 50% dyrere enn boxer hetter pr i dag.

å berdan hetter passer ikke i alle hette-isettere(pga at de er 0,1 mm større i dia enn boxer hetter)

 

og husk å ta utstøtern ut av dien. så du ikke knekker den.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Så Midway har den ja, men du verden for en pris :!: Takk til US M1

 

Er det ingen som har en å selge for en hundrelapp eller to ???

 

 

Lurte nok på om det ikke var noen ugler i mosen ja. Så en må bruke spesielle hetter, hmmm, det ble en strek i regningen. Hos en våpenlanger i Trondheim fikk jeg høre at hettene går om hverandre, høm høm.

 

Takk for den infoen høggern.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

landrø har berdan hetter fra RWS. de koster 46 øre/stk. boxer koster vel 30øre/stk.

det er en operasjon ekstra å lade berdan hylser. å når prisen er dyrere for hetter og du mæ kjøpe mer verktøy må du vurdere om det er verdt det.

 

jeg vet. jeg har gjort det i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ser den høggern.

 

Boxeren koster fra 25 til 30 øre per stk. Så om berdan koster 46 blir det fort ulønnsomt å ta vare på hylsene jeg har. Syns bare det var forjæ***** å dumpe ett par tusen hylser som kun er skutt en gang.

 

Men med de prisene på verktøy og hetter lønner det seg vel å kjøpe noen "billige" ferdigladde, og bruke de hylsene. Har jo en start av engangsskutte Norma, men skulle gjerne hatt noen hundre til.

 

Takker for info.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta en tur innom foreldrene mine, og husker jeg ikke feil står det en berdan hetteuttager der fra min DFS tid for 20 år siden. Den kan du få gratis+porto HVIS jeg finner den. Eller har du fått tak i?

 

Nå har jeg som filosofi å aldri selge ladeutstyr, en har plutselig bruk for det igjen...men berdan...aha; jeg beholder filosofien med å GI den vekk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

HS Precision: Du har PM

 

Hadde vært veldig fint om jeg kunne få den.

 

Mvh

 

c",)

 

 

Jeg skal ta en tur innom foreldrene mine, og husker jeg ikke feil står det en berdan hetteuttager der fra min DFS tid for 20 år siden. Den kan du få gratis+porto HVIS jeg finner den. Eller har du fått tak i?

 

Nå har jeg som filosofi å aldri selge ladeutstyr, en har plutselig bruk for det igjen...men berdan...aha; jeg beholder filosofien med å GI den vekk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis HS Precision ikke finner sin, så send en PM. Jeg har en med maaaaange nåler ekstra. Står bare og samler støv (ikke de forbaskede små nålene da).

 

 

Har ikke hørt noe mer fra HS Precision, så det er mulig at utstøteren hans er forsvunnet.....

 

Hadde vært flott om jeg kunne få din Jeger'n. Jeg betaler selvsagt porto.

 

Sender deg en PM Jeger'n

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...