Jump to content

Scout kikkert


Predator

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode råd til valg av kikkert som skal monteres langt frem på en Marlin 1895 Guidegun med kaliber 45-70 government. Har investert i en XS scout mount skinne, og valget står nå egentlig mellom Leupold 2,5x28 eller en billigere Leatherwood 2-7x32. Har også sett at Midway selger både weaver i fast 4x forstørrelse og Burris i 2,75x forstørrelse. Tenkte å supplere med Leupold QRW-ringer.

 

Ellers kan jeg si at jeg har et XS ghostring baksikte og stolpekorn, men at jeg har tenkt å kunne sette på en scout kikkert ved behov for skudd ut mot 100 meter og over.

 

Takknemlig for gode råd og erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med andre enn Leupold'en, men det er ihvertfall en grei kikkert. Ellers finnes det jo alternativer uten forstørring, slik som Aimpoint etc. Ett inntrykk så langt, er at scout-kikkerten er nesten like rask å bruke som rødpunktsiktet. -Men med bonusen av litt forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp å få litt ekstra forstørrelse som er ønsket mitt. Ellers er diopteret (ghostringen) etter min mening et godt alternativ på kort hold og trolig til praktisk jakt. Det handler jo egentlig bare om å definere bruksområdet for rifla, og i mitt tilfelle er denne ment som hundeførerbørse på elgjakt.

 

Jeg har imidlertid tenkt litt på å utvide bruksområdet til i spesielle tilfeller å kunne skyte trygt utover 100 meter. Har nok mest lyst på Leupolden, men den er for det første dobbelt så dyr og har "bare" 2,5 ganger forstørrelse. Dette er i seg selv lite og etter min mening mest egnet til raske skudd på kort hold. Og da har jeg jo jernsiktene .... og så er sirkelargumentasjonen igang igjen. Sliter med å bestemme meg.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme riggen som deg. Marlin GG 45/70 med XS Ghostring og Scout skinne på. Min har en 2,5 Leupold Scout på toppen. Jeg også savner litt mer forstørrelse. Dette er nok mest pga vanen med større forstørrelse på alt annet. Skulle gjort det om igjen hadde jeg nok gått for fast 4x og Weaver'n. Ja syns feltet blir mindre, men poenget med Scout scope er jo å skyte med begge øya åpne. Går kjempefint med 2,5x og med trening sikker 4x også.

8)

 

PS: dersom du vurderer 2,5x Leupold kan vi jo "bytte" :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Har nå endelig fått en Marlin 1895 sbl i hus. Kjøpte den her på kammeret.

den er fra 2009 og har "riktig" stempel fra gamle Marlin fabrikken......

 

har lyst til å sette den opp som jurassic park riflen.

er det noen som har erfaring med Scout kikkert på høy montasje med muligheten til å se metallsiktene gjennom montasjen.....

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med scoutkikkert er elendig. Fungerte på bane, men å finne viltet i kikkerten når det ble travelt var dødfødt. Montert på en Marlin som over med null kinnkontakt pga høyden.

Vil heller anbefale deg rødpunkt eller et greit 1-4/6/8 sikte montert i en mere vanlig posisjon.

Hele scoutkonseptet tror jeg var basert på et behov som nå dekkes bedre av rødpunkter eller mere moderne kikkertsikter. Den Leupoldmodellen er jo hundgammel.

 

Om du skal ha siktemidler som fungerer når du har det travelt kan du se på praktisk-gjengen. Lite scoutkikkerter der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med scoutkikkerten. Skjønner ikke helt hva Skee mener med at han ikke finner viltet i kikkerten. Skyter man med begge øynene åpne har man full kontroll på alt rundt seg med et slikt oppsett. Er jo bare 2,5 i forstørrelse. Litt uvant på bane med så liten forstørrelse, men det er bare en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Enig med at Leupold Scout fungerer ypperlig. Skyter like godt på 100 m med den som med 8 x Zeissforstørrelse. Har en Marlin SBL.

Ang. Leatherwood 2-7 så virket ikke det tilfredstillende for meg. Den veldig følsom på øyeavstanden. Må regulere avstand til optikken ut fra forstørrelse. Fast 2,5 x er mye raskere å skyte med, og jeg skyter vel så godt med det ut til i alle fall 100-130 m.

Link to comment
Share on other sites

Jakter med rødpunkt, Aimpoint CompM2 og i de tilfellene det kreves så har jeg en 3x forstørrer som klikkes på bak, godt fornøyd med det. Eneste er at etter jeg fikk montert lyddemper så måtte jeg montere ny og høyere montasje, men det hjelper delvis med kolbeforhøyeren.

IMAG2450.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...