Jump to content

Den faktiske kostnaden på storviltjakt (vestlandet)?


wabbit

Recommended Posts

Jeg har vært litt på småvilt-jakt siste tiden, men erfaringene så langt viser for meg at bestandene er så som så her på vestlandet.

Vurderer derfor å gå kjappere over på storvilt, ettersom det her er større bestand å ta av. Så kommer det jeg egentlig lurer på:

 

Hva koster _egentlig_ storviltjakt ? (MERK: for person(er) uten eget vald og egen ettersøkshund - altså for en som har våpen og ammo - ingenting annet).

Tenker da på:

-Avgifter (vet hva det koster for jegeravgiften, men avgifter per felt dyr o.s.v.)

-Jakt-kort?

-Eventuelt transport av kjøtt/kadaver

-Ettersøkshundsavtale

-Skyteprøven

-Alt annet jeg ikke kommer på i farten.

 

Jeg tenker både i forhold til arrangerte jaktturer/jaktlag der en får en "pakkepris", og hvis man velger å kjøpe terreng og ordne alt selv?

 

 

Rett og slett: Hva må man regne med å måtte "ut med" for storviltjakt på vestlandet (hjort) ?

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som tør å si hva de har lagt ut for hjortejakta, eller er det fordi jeg selv bare burde søke litt på tilbudene, at ingen svarer?

Ser jo priser på nettet (1.400,- per døgn / 4-5.000,- "pakkepris" o.s.v.), men jeg tenkte Dere kunne regnet litt grovt over hva det totalt koster?

 

Jeg er ingen millionær, skjønner Dere sikkert. Derav spørsmålet mitt om priser, men jeg synes det hadde vært flott med en pekepinn fra erfarne storviltjegere,

slik at jeg har noe å forholde meg til (omtrentlig) før jeg kjøper rifle, tar skyteprøven o.s.v.

Selv om en pakke koster 4.000,- så er det sikkert mye annet jeg ikke har tenkt på som gir utlegg i tillegg til dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje sikkert så mange har lyst til å rekne på slikt for sin eigen del? Resultatet kan vere ubehageleg :mrgreen: Prisane for dyr varierer veldig. På eit nabovald så veit eg det er 3 for kalv, 10 for bukk og noko i mellom for fjordyr/kolle. Eg betaler 3000+40/kg. Det gir rådyre kalvar og ikkje så dyre bukkar. Men så langt har vi berre skote kalver :wink: Andre får sikkert tak i dyr til 1500-2000. Heilt avhengig av kva grunneigar vil ha. Eg skyt ikkje dyr basert på kva dei kostar, men kva dyr eg ønskjer å ha i frysaren. Vil helst ha fjordyr. Men pris for dyr blir for min del berre ein liten del av kostnaden. Våpen kan koste lite eller mykje. Og så kan det gå fullstendig over styr når det gjeld utstyr. Eg vil ikkje tenke på kor mange titusen eg har brukt på det i år.... Ettersøk kostar 100,- per løyve. Og reise til og frå kostar ein del med ferjer, bompengar og diesel.

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er å skaffe seg ei kjerring som har en far med hjorteløyve.

 

Fellingsavgifta er noen hundrelapper og så er det 100 i ettersøksavtale pr. dyr.

 

Som oftest har svigerfar betalt dette.

 

Er nok ikke mulig å skaffe billigere hjortejakt en dette. :lol:

 

I Møre og Romsdal er det et ordtak som sier følgende:

 

Hvis dama har tilgang til minst 7 hjorteløyve spiller det ingen rolle hvordan hu ser ut. Det er bare å gifte seg tvert. :shock:

 

Mi har bare tilgang til 6 hjorteløyve, så jeg har tatt hensyn til utseendet også. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er å skaffe seg ei kjerring som har en far med hjorteløyve.

Hvis dama har tilgang til minst 7 hjorteløyve spiller det ingen rolle hvordan hu ser ut. Det er bare å gifte seg tvert. :shock:

Mi har bare tilgang til 6 hjorteløyve, så jeg har tatt hensyn til utseendet også. :mrgreen:

 

Pokker. Du skulle sagt dette før 2006... Jaja, man kan jo alltid skille seg og finne ei med hjorteløyve.... 8)

Sikkert mange damer der ut som ser ut som ei skutt hjort også ... ...

Kontakt-annonse:

"Dame med hjorteløyve søkes. Trenger ikke være særlig pen. Helst 5+ hjorteløyver. Bør snakke noe norsk. Helst ha tenner. Viktigst: HJORTELØYVER".

Link to comment
Share on other sites

Tja, selv sa jeg opp avtalen min i sogn da prisen gikk fra 3K til 4,5K pluss hund og fellingsavgift.

Men så har jeg endel kontakter og fikser greit et løyve for 3K....

Det synes som det for tiden går inflasjon i jakta, spesielt i sogn.

Og det er klart at så lenge jegere driver å overbyr hverandre så er det alltid noen grunneiere som ser sjansen til å ta det de får.

Som sagt: alle mine kompiser klarer å skaffe seg et dyr for 3 K pluss avgifter.....

(Men det beste er jo å finne seg en grunneier som vil dele dyret på halvt med jegeren.... :mrgreen::mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut http://www.sveiobonden.no

450 kr døgnet for jakt, ingen trofe avgift og heller ingen krav om å kjøpe hjorten, inn i denne prisen får du som oftest enkel gratis bosted også, om du ønsker (eventuelt må dere være ei lita gruppe)!

 

Dette er ikke gale priser for hjortejakt!

 

 

Må støtte opp om denne, har selv jaktet mye rådyrbukk her. Send pm med tlfnr vist det er noen som lurer på noe ang jakta og opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...