Jump to content

Letteste 9mm støpeform?


IBICO

Recommended Posts

Jeg har leita rundt og finner bare 100gr eller mere når det gjelder 9mm kuler. noen som har funnet lettere?

 

Er ute etter en kule som trenger bare å gå stabilt ut til rundt 25 meter++ men hvor jeg får lite rekyl og munningsløft.

til revolver har jeg funnet i 85gr mener jeg det var, men det er jo WC og vil ikke fungere i pistol. LEE lager custom støp, men det blir i dyreste laget

Link to comment
Share on other sites

Det blir vanskelig, du må jo ha en viss lengde på kula for å få ting til å mate samtidig som du har godt nok hold på kula. 105Lee fungerer i mitt våpen, om dette blir for heftig for deg vil jeg anbefale en 22 :mrgreen:

 

Lee har også en 102grs RN, SAECO har en 100grs RN mens Lyman og RCBS har en 90grs RN i utvalget. Det burde være mulig å få disse til å fungere, men stort lettere enn disse tror jeg blir kronglete.

Link to comment
Share on other sites

90gr er nok flotters. Søkt på ebay, men har ikke funnet noe. Må vel søke rundt hos forhandlere.

 

Kunne tenkt meg noe til innendørs banen og grov felt uten å gå over til noe annet våpen. Går jo med mindre bly og.. :)

 

Millitær og i fremtiden til Praktisk blir jeg nok å ha 120gr TC som jeg har støpetang til nå.

Link to comment
Share on other sites

Virker som Lyman er den som kan vaere lengst av de nevnte, ellers kan du jo proeve http://www.mountainmolds.com/

foretok en sjekk selv nettopp og klarte aa komme ut med TC kuleform 80 grs, nese lengde .25" og enkelte andre detaljer som du sikkert kan proeve deg fram med selv paa tegningen som kom fram, virket det til aa kunne vaere ei grei form. Pris $ 85.00, saa det boer vaere mulig aa faa til noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Fulmen sier så blir lading av kuler på eller under 90 gr fumlete.Hadde store problemer med å få en 90gr RN kule fra RCBS til å entre hylsa skikkelig.Flere ble synlig skeive .Lyman har ei kule 100gr med con nese.Den har jeg prøvd med godt resultat og god presisjon i flere våpen.Annbefales.Selv bruker jeg minimum 115 gr.kuler,men synes 125gr er de som passer best i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo lage hulspisskuler:

Bruk den vanlige 120 grains TC og borr ut 30 grains. Bare ikke drill for dypt, for da kan kula bli sittende igjen i løpet. Metoden i linken forutsetter at du har en hylsefres fra Lyman eller RCBS.

 

Skulle du ha tilgang på mengder med tinn, gå kan du jo røre i nok tinn til at kula kommer ned i ønsket vekt. Bly har egenvekt på 11,34, tinn på 7,27:

 

11,34*V = 120 (forutsetter at denne kula er rent bly, det er den ikke, men nært nok for dette tankeeksperimentet).

 

V=120/11,34 er tilnærmet lik 10,6

Regnestykket for 90grains kuler blir da (Hvor x er volumet til andelen tinn):

11,34(10,6-x)+7,27x=90

120-90=11,34x-7,27x

30=4,07x

x=7,37 deler tinn til (10,6-7,37=)3,2 deler bly, dvs grovt sett 7 deler tinn til 3 deler bly.

 

Du får dra på loppemarked og hamstre tinnfat og tinnlysestaker ;)

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Var jo masse innspill her :) Takker.. Fikk hodet kværna seg litt.

 

Å lage hull i kula blir alt for knotete, og tilføring av tinn gjør vel også at kula blir hardere. Tror http://www.mountainmolds.com/ blir den beste løsningen. Var ikke ille pris i det hele tatt for å få laga en "custom" kule. og TC er noe jeg hører er godt likt og skjærer kanskje godt gjennom lufta mere stabilt? Virker bare litt logisk at den gjør det bedre enn en RN.

Å kjøpe gidder jeg ikke når man har fått gratis bly i en god del kilo. Synes (enda ihvertfall) at det var artig å støpe selv. Også når jeg har sløgget løpet, får jeg sizet de i riktig størrelse. Synes 9mm varierer fryktelig i størrelse. Leser alt fra 0.354 til 0.357 alt etter hvor man leser, så å få en sizet til sitt eget løp er nok det beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...