Jump to content

enkeltskuddsrifle - H&R/NEF handi rifle


rifleman1981

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en enkeltskuddsrifle til storvilt (hjort og rein). Tenkte først på en Ruger No 1 da jeg har hørt mye godt om denne. Men på nettet og da spes amerikanske forum leser jeg mye bra om H&R/NEF firearms sine Handi Rifles.

 

Er det noen her inne på forumet som har noen erfaringer med disse? Vet at brekkvåpen er best med kravepatroner, men har lest at konstruksjonen til Handi riflene er funksjonell også med kraveløse patroner.

 

En handi rifle blir vel aldri så presis som en Ruger No 1 har potensialet til å bli, men med tanke på at prisen er en tredjedel, så er det noe jeg kan leve med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del med en 45-70 og er godt fornøyd med den. Kan nok virke som litt "billig" men at den skal være potensielt dårligere en ruger i presisjon tror jeg ikke. Det største problemt er kanskje å få tak i en, her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemt er kanskje å få tak i en, her på berget.

Det er nokk desverre slik ja.

Jeg vurderte å kjøpe en til bruk i SWS, men fant ingen brukte til salgs på nettet.

Jeg fant heller ikke ut hvem som var importør i Norge.

 

Derfor ble det en 1885 High-Wall i stedet.

Egentlig like greit siden High-Wallen er mye penere. :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Bergen Jakt og Fritid. De sa for en tid siden at de kunne importere en for 3100nkr. Det var en Handi "ultra hunter" i .308 win. Fordelen med disse riflene, utenom lav pris, er at man kan ha flere løp i ulike kal.. Men her til lands må man vel registrere flere løp som flere våpen har jeg hørt...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gammel tråd, men jeg prøver- er det noe nytt på fronten for slike Handi rifles her i Norge? Noen som har begynt å importere noe av dette- bør jo være ett visst marked for slike system med jaktvåpengarderobe skulle en tro? Jeg er i alle fall interessert.....:)

Link to comment
Share on other sites

Har både Ruger no 1 og ei H&R Handi Rifle. Sistnevnte fant jeg brukt, og den er i .22 Hornet.

Min personlige mening er kanskje at Rugeren er en litt solidere rifle, bedre kvalitet ???

 

Videre er dette to helt forskjellige mekanismer. H&R er en "kipplauf" som brekkes for lading. Du må dermed ta den ned fra skuldra og slippe siktepunktet ved omlading.

 

Rugeren er en fallblokk. Det betyr at du ikke behøver ta rifla ned ved omlading. Du kan holde siktepunktet i kikkerten og lade om forholdsvis kjapt.

 

Du kan kjøpe til ekstra løp til H&R uten problem. Det er dette som kalles "systemrifle", og myndighetene applauderer dette fremfor å kjøpe flere våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ikke kjøpe løp til HR riflene uten problemer. Det er realtivt stor sjans for at de må tilpasses av børsemaker. Desuten er det ikke noen importør for tiden. (som jeg vet om) Videre er det min hårdnakkede påstand at du lader en HR langt raskere en Ruger No1. (HR har jo ejektor, trykk på knappen så tømmer den seg sevl mens du finner frem neste partron) at du må ta bort øya for siktepunktet er relativt irrelevant for en enkeltskudds børse.

Link to comment
Share on other sites

Har en NEF og har brukt løp i 30-30, 10,12og 20 uten tilpassing, men vet at noen løp trenger mindre justeringer. Liker konseptet , men meg bekjent er det nesten "umulig" å kjøpe løp i Norge nå. Synd , i usa koster ikke dette stort og det er et enormt utvalg i kaliber. Kanskje noen kunne sett butikk i å importere?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke vet jeg- jeg er bare en enkelt kunde- men jeg vil da tro at det bør være noe for importører å se litt på slike rimelige, velfungerende våpen- og med slike utbyggingsmuligheter. Og det at en kan supplere med løp og kaliber (med eller uten tilpasninger) må jo gjøre dette til noe for dagens våpengarderobesystem. Det er for meg ganske vesentlig å ha en solid importør av dette før jeg tenker på å bygge opp ett slikt system med forskjellige løpssett osv, da det alltids kan dukke opp problemer osv. Da er det godt å vite at det er en solid importør, med delelager og verksted. Noen som har litt kontakt med store kjeder og importører som tenker i samme baner- og som kunne tenke seg å være med å påvirke litt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også interressert i f.eks en Handi Rifle med cal12 haglepipe i tillegg, og gjerne en i .22LR også. Evt en kombinasjon bygget på Survivor.

Det kommer ikke akkurat veldig klart fram fra sidene til H&R/NEF hvorvidt de kan levere slike 'pakker' (slik som Rossi gjør). Det hadde virkelig vært fint hvis man hadde hatt en norsk aktør som stod bak dette merket i Norge. Jeg tror absolutt det er et marked.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...