Jump to content

Jakte svømmende fugl med rifle?


Glenn_G

Recommended Posts

Jeg har lest endel om jakt med rifle på and og gås, leste også at v-max ammo er rimelig trygg på vann da kula pulveriseres ved treff.

Mener også å ha lest her inne at folk jakter and og gås med disse kulene med stort hell. (Dersom man treffer i halsgropa og unngår å sprenge hele fuglen)

Det jeg lurer på er om det er tillatt å bruke rifle på svømmende fugl, sånn med tanke på bly i ammunisjonen? Har også en .22lr som kunne vært fin til å plukke ender utenfor haglehold med dersom dette er lov.

 

Ellers så har jeg lest på klubben sine terrenger at det koster x antall kroner pr våpen å jakte der. Betyr dette at man må betale dobbelt om man vil ha med seg både hagle og rifle/ to forskjellige hagler, eller er det bare en merkelig måte å skrive pr person på? Vet ikke hvordan det er vanlig å formulere slikt?

Link to comment
Share on other sites

Det ingen regler som regulerer hvor du kan jakte fugl med rife (untatt politivedtekter som forbyr "skyting i tettbebygd område" og grunneiere som har satt begrensninger i hva jegere kan bruke av våpen). Blyhaglforbudet er nettop det, ett forbud mot blyhagl, og sier ingenting om riflekuler. Da står du igjen med at .22LR ikke er lov til dyr som er like store som hare (eller større), i praksis betyr det at alle fugler untatt gjess, storskarv og tiur er lov å skyte med .22LR.

 

Angående rikosjetter fra vann så er det kun en ting som gjelder, og det er at slike rikosjetter er totalt uberegnlige. Derfor: sikkerhetsavstand som om du hadde skutt ut i 45 grader i fri luft (dvs 2km for .22LR og 5km for store rifler, og .22WMR og pistolkaliber og sånnt en plass i mellom) i en sektor på hvertfall 45 grader til hver side. Eller tilstrekkelig kulefang bak målet (dvs. tilstrekkelig høyt, så ikke kula spretter over...), og pass på at ingen oppholder seg i kulefanget ditt.

 

P.S har hatt andre sjøfugljegeres kuler susende forbi på ubehagelig nært hold to ganger, i ene tilfellet fikk jeg prata med fyren og svaret var da "trudde kula stoppa i vannet jeg" og "er ikke noe farlig å bli truffet med salong på det holdet da" (ca. 300m). I andre tilfellet skjønte nok jegeren at han hadde gjort noe teit, for så fort jeg viste meg (vifta med en orange redningsvest omtrent 30m fra der kulene hans klasket inn i svaberget) så slengte han seg i båten sin og forsvant i full fart.

Link to comment
Share on other sites

Eneste som er forbudt å skyte på svømmende er hjortevilt. Ellers er det opp til skytteren å bedømme om et dødelig skudd kan settes trygt over vannflata.

 

Hva angår 22 lr på vann på du være veldig forsiktig med bakgrunn. Den lave farta gjør at kula deformeres lite, og har tilnærmet samme farta etter treff i vannflata som før...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...