Jump to content

GARMIN ASTRO - venn eller fiende


Barbarosso

Recommended Posts

Nå skal ALLE ha seg Astro. Reklamene henger over alt og det virker iflg dem at det er komplett umulig å jakte med hund uten en slik. "Finn rypa før den letter..."

 

Men jeg blir betenkt. Nå kan jo absolutt alle bikkjer som har et fnugg av standinstinkt brukes på jakt. At den holder kontakten og kanskje tom rapporterer er uvesentlig. Når det piper i lomma er det bare å ta frem GPS'en og kjappe seg til ønsket posisjon. Man kan gå med iPod'en i øret og kose seg sålenge man kan høre pipinga.

 

Jeg var på jakt med en fyr som eide pointer med ditto peileutstyr. Det peip og han kunne konkludere med at bikkja sto - over 600 meter til siden for oss! Han løp bort, og i rettferdighetens navn bomma han. Skogsfugljakt blir jo kun et spørsmål om hunden går eller ei. Finner den fugl, så finner du den, og da er det kun skytinga som gjenstår. Jeg kan ikke forstå at grunneierne tillater bruk av slike hjelpemidler.

 

I disse tider hvor rypebestanden har kollapset i store deler av norge, og hvor søringene forblir sørpå i jakta (klokelig nok) er det bare et tidsspørsmål før de flotte skogsfuglbestandene på Hedmarken er en saga blott.

 

Jeg har selv engelsksetter, og har før hatt gordon. Jeg bruker til nød bjelle under jakt i tett skog, men allerhelst ikke. Skal ikke jakt ha et element av overlisting av bytte i seg? Samarbeid mellom jeger og hund?

Link to comment
Share on other sites

Garmin Astro - ein venn!

Men den kan også bli ein fiende, alt etter korleis du brukar den!

Sjølv så har eg astro'en i ryggsekken. Men skulle hunden verta borte lenger enn normalt så er det greitt å vete kvar ein finn den. Har opplev at hunden er sett hundre m+ forran meg på jakt for så og forsvinne i heilt opent terreng. Astro'en viste at den var komen 400m bak meg i eit elveleie.

Men ein må tåle at hunden er vekke ei stund før ein dreg fram vidunderet. Og lyd på astroen brukar eg ikkje, liker det stilt rundt meg i skogen.

 

Alle hjelpemiddel vi brukar på jakt kan "misbrukast". Det er berre å skru på jaktradioen, skulle tru at det var nokon som hadde symøte slik som det vert skravla på den.

Link to comment
Share on other sites

Astroen har blitt en kjær venn.Selv jakter jeg fugl med en kompis som har både Breton og pointer.Vi jakter kun i skog,og begge har vi Astro.

 

På Breton er det ikke stort behov for peiler,da den holder søket innenfor 200 meter.Men kjekt var det da den plutselig dro avgårde etter muligens rådyr,bang så dro den 1 km rett avgårde.Den ble borte ca en halvtime,men på Astroen kunne vi se den kom tilbake på bakspora sine..

 

Pointer dyret er en helt annen historie.Der er det bånn gass helt til den finner fugl,og da står den ofte på rundt 400-600 meter..Og da er det utrolig vanskelig å finne hunden hvis man da ikke har en Astro.. 8)

 

Bruker også Astro når jeg går støkk.Drit kjekt med kart da det er stooore myrer der vi jakter,og utrolig greit å se på kartet hvor de kan krysses osv.

Link to comment
Share on other sites

Vi som driver med drivende hunder får ikke noe mer vilt i sekken etter Astroen gjorde sitt inntog, rådyr og hare hopper fortsatt dit de sjøl vil... :wink:

Det er faktisk mer rådyr og hare i skauen nå etter Astro'n ble tatt i bruk. :lol:

Jeg ser på Astro som en klar fiende. Selv om en kan muligens/kanskje kan redde hunden fra farlige situasjoner som Ranger nevner.

"Før i tida" satt man helt bekymringsløs på en stubbe og ventet når bikkja var ute av hørehold og man ikke ante hvor bikkja var, eller hva han holdt på med.

Nå sitter en og glaner på denna GPS'en og er redd for at bikkja skal nærme seg veien eller andre farlige plasser.

Dvs. .. sitter å glaner gjør man ikke... en løper for å få tak i bikkja og henter den før bikkja sjøl får begynt å nøste opp veien tilbake til eieren sin. Etterhvert finner bikkja ut at det ikke er nødvendig å leite opp far igjen. Han kommer jo alltid å henter meg med bilen, så da gjør han det nok nå også.

 

Selv om mine tanker er satt litt på spissen , og det ikke er nødvendigvis en jakthverdag for meg og bikkja jeg beskriver her nå, så velger jeg å si at selv om Astroen er et kjekt redskap så er den en fiende.

Link to comment
Share on other sites

"Før i tida" satt man helt bekymringsløs på en stubbe og ventet når bikkja var ute av hørehold og man ikke ante hvor bikkja var, eller hva han holdt på med.

Nå sitter en og glaner på denna GPS'en og er redd for at bikkja skal nærme seg veien eller andre farlige plasser.

Dvs. .. sitter å glaner gjør man ikke... en løper for å få tak i bikkja og henter den før bikkja sjøl får begynt å nøste opp veien tilbake til eieren sin. Etterhvert finner bikkja ut at det ikke er nødvendig å leite opp far igjen. Han kommer jo alltid å henter meg med bilen, så da gjør han det nok nå også.

 

Den forandringen kom vel med dei fyrste peilarane og ikkje med Astro'en.

Link to comment
Share on other sites

Bamrud

Dvs. .. sitter å glaner gjør man ikke... en løper for å få tak i bikkja og henter den før bikkja sjøl får begynt å nøste opp veien tilbake til eieren sin. Etterhvert finner bikkja ut at det ikke er nødvendig å leite opp far igjen. Han kommer jo alltid å henter meg med bilen, så da gjør han det nok nå også.

 

der har du et godt poeng vet om flere som oppfører seg på måten du beskriver astroen er ett flott hjelpemiddel men kan også ødlegge bikja ved uvettig bruk . La bikja finne veien hjem sjøl :x

Link to comment
Share on other sites

For ikke å snakke om tida uten Astro da bikkja loset dagen lang og spenninga var til å ta og føle på da en tenkte " nå kommer losen hitover" og grepet rundt børsa ble hardere.

Etter endt jaktdag fikk go'bikkja æresplass på fars fang med masse godord og kos.

 

Når Astron ble festa på bikkja så ser man tydelig at bikkja loser av full hals på bakspor!

Etter endt jaktdag må fillebikkja værsågo ligge i buret hele kvelden.

 

Nei.. Det var bedre før.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi som driver med drivende hunder får ikke noe mer vilt i sekken etter Astroen gjorde sitt inntog, rådyr og hare hopper fortsatt dit de sjøl vil... :wink:

Det er faktisk mer rådyr og hare i skauen nå etter Astro'n ble tatt i bruk. :lol:

Jeg ser på Astro som en klar fiende. Selv om en kan muligens/kanskje kan redde hunden fra farlige situasjoner som Ranger nevner.

"Før i tida" satt man helt bekymringsløs på en stubbe og ventet når bikkja var ute av hørehold og man ikke ante hvor bikkja var, eller hva han holdt på med.

Nå sitter en og glaner på denna GPS'en og er redd for at bikkja skal nærme seg veien eller andre farlige plasser.

Dvs. .. sitter å glaner gjør man ikke... en løper for å få tak i bikkja og henter den før bikkja sjøl får begynt å nøste opp veien tilbake til eieren sin. Etterhvert finner bikkja ut at det ikke er nødvendig å leite opp far igjen. Han kommer jo alltid å henter meg med bilen, så da gjør han det nok nå også.

 

Selv om mine tanker er satt litt på spissen , og det ikke er nødvendigvis en jakthverdag for meg og bikkja jeg beskriver her nå, så velger jeg å si at selv om Astroen er et kjekt redskap så er den en fiende.

 

Enig!

Og sitter du å glaner nøye nok på denne "Ipoden" (Astroen) så har dyret hoppet forbi uten at du har sett det..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en umulius av en engelsk setter. Greit nok på de åpne vidder, men i skauen ble'n borte for meg gang på gang, og hvis han stod på noe visste jeg lite om det og kunne heller ikke gi han respons på at jeg var med på greiene. Vel, i går kveld var i marka med Astro'n, og han stod på fugl (sånn med fjær som flyr, ikke på lissom!) hele seks ganger på 2,5 timer, og hver gang kom jeg meg bort til han og fikk sågar avfyrt skudd. På det lengste stod han urørlig i fem minutter og markerte før jeg kom til og skremte opp fuglen i feil retning...

 

Kjøss meg! Det hadde jeg aldri trodd om han der!! Nå har han også skjønt at JEG skal være med på fuglene, og at etter smellet får han masse kos og ros, og kommer løpende inn for å få det! Takk til Astro! Jeg hadde ikke fått "startet" han uten den. Bikkja er 6 år og FUNGERER nå for første gang i skogen!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Synes vel det er blitt noe bedre nå enn før peilernes tid. Da hente det at vi satt på post hele dagen uten og vite hvor bikja var. Elgjakt. Nå kan vi ihvertfall få tak i bikkja igjen og prøve ett annet sted, mot og sitte og vente på en telefon til kona som da måtte kjøre til jaktlaget og fortelle hvor bikkja var. (nb. vi hadde telnr. på halsbandet som var av slakk strikk.) Dette gjalt da spesielt harde bikkjer. Så sum a sumarium synes jeg peilerne er på sin plass. Men en annen ting er at hunden skal læres opp til og komme tilbake til hundefører, peiler eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lettere å UNNGÅ å plukke opp bikkja med Astro, enn trangen til å gjøre det tidligere. Bikkja hentes kun ved faresituasjoner, ellers kan man jo slappe av og ta det med ro når man ser på skjermen at bikkja syr baksporet sitt tilbake. Trene litt avsporing/innkalling i samme slengen og.

 

Stressa jegere som henter bikkje i tide og utide får den bikkja de fortjener. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er dermed klar? At nå kan alle med ei fuglebikkje som tar stand få skudd situasjoner. Kontakt mellom hund og jeger er helt overflødig. Rapport bortkastet, og hvis man bare får tak i et termisk kamera trenger hunden verken reise eller apportere... Skyt på bakken og plukk opp fuglen selv.

 

Jeg kan til en viss grad forstå bruken på elghunder som tar ut av terrenget, men er ikke det jakt vi driver med? Ikke selvplukk? Man skal overliste dyret, være smartere og flinkere, utnytte hundens sanser og dens vilje til samarbeid, og ikke minst skyte godt selv.

 

Hva er gleden med å felle fugl for en hund som ikke viser vilje til samarbeid ved å holde kontakt med fører?

Link to comment
Share on other sites

Hva er gleden med å felle fugl for en hund som ikke viser vilje til samarbeid ved å holde kontakt med fører?

 

Slik jeg ser det, er det ikke det det dreier seg om. Selvsagt finnes det hysteriske jegere som løper opp til bikkja i stand, men jeg opplever gang på gang, at hunden befinner seg i så tette kjerr at det er uråd å se den, selv på 5 meters hold. Jeg har sågar omtrent stått OPPÅ hunden, uten å kunne se henne. Alt kan brukes med måte, og praksisen med å la Astroen ligge i sekken med lyden avslått, synes jeg er glimrende og bruker den selv også. Om jeg tar opp Astroen og konstaterer at hunden står i stand 350 meter unna, ja så må hun gjerne stå der i 20 minutter for min del, men da vet jeg iallefall hvor hun er.

 

Dette med å gå opp og skyte fugl og hente den selv, må jo være ditt valg, men jeg personlig har akkurat samme krav til kvalitet på fuglearbeidene, selv om jeg bruker Astroen. Den som har jaktet en stund med stående fuglehund, vet også at det ikke alltid er bare å rusle opp til hunden og skyte. Det er mange andre faktorer som spiller inn når man er på jakt, men dette trenger jeg vel ikke å fortelle deg...

 

Edit: Forøvrig ser jeg ikke noe galt i å skyte fugl på bakken, da poenget må være å sikre en raskest og mest mulig human avliving også på ryper. Under jakt på storvilt, venter jeg ikke helst med å skyte til dyret løper, bare for å teste mine egne skyteferdigheter...

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl Astro på spetsen, og kan ikke være uten.

Jeg skjønner til en viss grad det Barbarosso snakker om, men kjenner meg ikke helt igjen.

 

1. Har sjøl hørsel som en muldvarp (pga sykdom) og har ikke sjans til å høre hunden dersom den er lenger unna enn 150m.

2. Da hunden har los har den gjort jobben sin.

3. Jeg må fortsatt snike meg innpå og oppdage hunden i treet.

4. Jeg må fortsatt treffe fuglen, enten i treet eller da den velger å reise.

5. Jeg har muligheten til å finne igjen hunden dersom den blir borte, og for oss som jakter i gråbein-terreng med halsende hund så er for meg dette noe som slår alle andre argumenter i hjel.

 

Edit: Forrige innlegg hadde mye fornuft i seg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lettere å UNNGÅ å plukke opp bikkja med Astro, enn trangen til å gjøre det tidligere. Bikkja hentes kun ved faresituasjoner, ellers kan man jo slappe av og ta det med ro når man ser på skjermen at bikkja syr baksporet sitt tilbake. Trene litt avsporing/innkalling i samme slengen og.

 

Stressa jegere som henter bikkje i tide og utide får den bikkja de fortjener. :roll:

 

Vet ikke om jeg noen sinne har lest et innlegg jeg er så enig i som dette... Hvis noen på død og liv vil tilbake til fortiden kan de godt få kjøpe både Hundra-peileren og Edèn-peileren min, og bruke jakta til å gjette hvilken retning det piper mest, og om det kan være tilbakeslag fra terreng eller forstyrrelser fra andre sendere, osv. osv. osv...

 

Ikke pokker om jeg har tenkt å bytte ut Astroen med en vhf-peil i allefall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den første bikkja mi forsvant under jakt.. Da hadde jeg ikke peiler, og jeg fikk aldri svar på hvor den ble av :( Den andre drukna under jakt, bare 2 år gammel. Men den fant jeg, takket være peileren, en Swepoint. Det var trist, men også MYE bedre å få vite hva som skjedde, og bli ferdig med det. Nå har jeg en 7 mnd gammel valp,og gud bedre så gøy det er å sitta på stolsekken,og følge med på Astro'n for å se hva den lille foretar seg når den er av gårde :D . Har hørt om folk, som motvillig innrømmer at de har fått viltet forbi seg, mens de glaner på peiler'n :lol: . Men pyttsan, om det skjer meg, så er ikke det all verdens farlig. Den verste blodtørsten har stilna for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så konklusjonen er dermed klar? At nå kan alle med ei fuglebikkje som tar stand få skudd situasjoner. Kontakt mellom hund og jeger er helt overflødig. Rapport bortkastet, og hvis man bare får tak i et termisk kamera trenger hunden verken reise eller apportere... Skyt på bakken og plukk opp fuglen selv.

konklusjonen din er ikke klar:

 

til info, det går ikke å jakte ryper med termisk. Har prøvd å se om de dukket opp med det best utstyret som finnes i Norge (per 2006). De er forferdelig godt isolert og fjærene ytterst får samme temperatur som omgivelsene.

 

alle som har en hund som tar stand kan med eller uten en astro få skudd sjanser.

kontakt mellom hund og jeger blir ikke overflødig, hvor mange fugler går en ikke regelrett forbi om en må gå 1km i luftlinje til dit hvor hunden står? og selvsagt så øker jo sannsynligheten for tjuvreis, eller at fuglen løper vekk innen de minuttene det tar å komme frem, selv med astro og du beiner...

rapport er ikke noe alle hunder har, og ikke alle har mulighet å få innøvd...

 

ser at verktøyet kan misbrukes, men i disse dager med så mye ulv, bjørn som finnes så får jeg ihvertfall funnet hunden om det skulle skje noe.

vet om minst 1 hund som ble reddet fra den sikre død pga astroen i høst(ulv). i forbindelse med skogsfugl taksering på østlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...