Jump to content

Treffer ned og vil venstre, hva gjør jeg feil?


jensemann23

Recommended Posts

Få noen til å legge en dummy-kule i magasinet ditt. du vet ikke hvor den ligger. så skyter du som vanlig. Når dummy patronen(uff jeg sa dummy kule først, sikkert noen kverulanter som hadde brukt 5 innlegg på og kommentere det) kommer i kammeret og du trekker av, vill du se hva som skjer med framsiktet. Mest sansluynlig vil du tydelig se at framsiktet bikker ned til venstre. Det er fordi du er litt redd rekylen, ikke bevisst men kroppen forbereder seg på rekyl. og dermed napper du av avtrekket isteden for å trekke jevnt. Det kan hende at du møter rekylen litt også, ved å pushe pistolen litt framover, like før skuddet går.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Target analysen viser ganske bra ulike scenarioer.

 

For ditt vedkommende (og det er klassisk) så napper du. Dvs du presser ikke av skuddet. En USP er ganske lett (plastikk?) og det krever full konsentrasjon om avtrekk og sikter. Kanskje er avtrekket også i tyngste laget - har du målt. Det er lett å miste konsentrasjonen idet skuddet går hvis avtrekket er for tungt (egentlig ellers også).

 

Det er nevnt en dummy runde over. Og det er jo OK. Men jeg ville gjort det slik:

1. Tørrtrening med klikkpatron så du blir vant til avtrekket.

2. Deretter: Skyt på baksiden av skiven som er helt hvit -eller bruker du allerede en IPSC skive?. KONSENTRER deg om siktene - det blir aldri nok.

 

Så kan du gå på banen og svi vekk kroner på ammo, men da treffer du forhåpentligvis noe...

Link to comment
Share on other sites

Ideell avstand å trene på er den avstanden som blir brukt i den konkurranseformen du ønsker å delta i.

Er det Praktisk eller Felt gjør du det lurt i å trene på så mange avstander som mulig.

Men først er det viktig at du sorterer ut alle mulige feilkilder.

Avtrekket ditt, stille inn siktet og bli vant med våpenet ditt og vant med skyting generelt.

Husk at treffpunkt endrer seg med forskjellig lysforhold osv.

 

Mye og riktig trening er stikkord her.

 

Skal du ikke være med i noen konkurranse er det bare å plaffe løs der du har mulighet.

 

Få gjerne noen kyndige til å guide deg og se på når du skyter. Ofte er det småforandringer som skal til for at du merker stor forbedring.

Vi har to karer i klubben som er 70 og 68 år gamle. De har skutt så lenge at når de begynte, så var det bare å finne en 11.25(.45 for oss moderne og amerikaniserte som banner i kjerka) i en kjeller eller noe og plaffe løs.

Disse to har lært meg så ufattelig mye med å observere meg og gi meg tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...