Jump to content

ammunisjon?


adrian 93

Recommended Posts

Heisann :)

 

Er ny her, men ikke helt ny jeger. Holder på med min 2. sesong nå. Trenger litt hjelp med dette av valg av ammunisjon. Holder på å prøve meg fram, men har ikke funnet "min patron" enda. Jeg jakter småvilt, både på snaufjellet og i skogen. Har prøvd både sink og stål, uten noe særlig suksess. Har brukt tungstein som jeg er fornøyd med, men dette er da et dyrt materiale..

 

Er litt usikker på dette med størrelsene til patronene samt hvor tung disse skal være. Dette varierer jo fra patron til patron og type vilt, men kan noen gi meg en litn guide på dette?

 

Takker på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mye nyttig du kan lese litt om her på forumet, det finnes vell nesten en tråd for hvert vilt og hvilken patron som kan brukes der :)

 

Men om du jakter rype med mulighet for å felle en hare eller tiur om det skulle by seg.

Så ville jeg kanskje valgt to typer ammo.

Gå for vismuth eller tungsten. bruk gjærne 5'er i underste lø (med størst spredning) og 3-4 i øverste løp (med trangest spredning).

Da har du mulighet for å strekke holdet de få ekstra meterene du trenger for å felle påskutt vilt. Og så er det bare å skifte løp og fyre av den kraftigste patronen hvis du skulle komme over en hare eller en tiur :)

Pass på at patronene er raske nok (over 400m/sek gjerne).

 

Skal du jakte gås så bør du prøve ut Wingmaster HD eller Blackcloud fra Federal. Blackcloud er av stål og du bør derfor passe avstand litt nøye.

 

 

Håper det hjalp litt hvertfall.

Spør bare om det er noe mer :)

Link to comment
Share on other sites

Gode tips over, men vær obs på at om man vil bruke Wingmaster, Black Cloud og stål ellers, må man forsikre seg om at hagla tåler det. Om den gjør det bør man uansett ikke bruke de trangeste chokene.

 

Bruker selv Eley Alphamax Forest 4 i nederste løp og samme i 3 i øverste (skulle ha 3 øverst og, men det hadde ikke butikken inne, så 3erne er noe jeg har igjen fra før) i skogen. Så får diskusjonen om hva som er beste foregå andre steder! :wink: Dette finnes det nok av tråder om ellers!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fins det ingen billigere typer ammunisjon enn vismut og tungsten? Har prøvd sink nr.4 32 g nå i starten av jakta, men rypa flyr bare videre med noen få fjær mindre.. har vanligvis en tungsten patron i fluktløpet, da detter den fort !

 

Skal lete mer på forumet her, opprettet bruker nå idag, så er ganske fersk akkurat nå :P

Link to comment
Share on other sites

Kjør på med Bismunt, wingmaster eller som har prøvd selv, Tunsten.

 

I starten på jakta når rypa trøkker på sinnsykt, så kan du godt bruke sink, tinn eller stål.

Skuddene er som regel på korte hold.

 

Fra midten av Oktober så ville jeg brukt dyrere ammo som nevnt i første setning.

Man bruker ikke så mange skudd og en pakke med 25 skal vare lenge.

Hvis ikke tar man uforsvarlig mye rype, eller så trenger man mye øving på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Eley Alphamax #5 i nederste løp med åpnest trangboring, så har jeg Eley HV Bismuth forest i #4 i øverste løp med litt trangere boring (begge vismuth).

 

Alphamaxen har gitt meg knall og fall iallefall, både på rype og hare (kortere hold), så den er jeg absolutt fornøyd med.

 

I fjor jaktet jeg kun med #4 Eley HV Bismuth Forest, rypene de datt de, men jeg måtte beklageligvis knekke nakken på noen få av dem men tror at en kombinasjon av det at jeg gikk over til hakket trangere choker, og at jeg har trent MYE på lerduer har gitt uttelling, så dette har jeg foreløpig sluppet i år, heldigvis.

 

Stål vil jeg ikke anbefale, har dog bare prøvd 2 skudd, og jeg _VET_ jeg traff, kloss hold var det og. For ordens skyld så fikk jeg tak i den fuggeln.

Link to comment
Share on other sites

Skal man kjøpe tungsten, så gå for tungsten-matrix (i alle fall hvis du jakte på fjellet). Det finnes noe som heter tungsten-jern/wolfram, som er tyngre enn bly. Det er hardere enn stål, og du vil dermed få samme rikosjettfare.

 

Dette er tatt ut i fra NJFF sin "brosjyre":

Tungsten-Matrix

Tungsten-Matrix kan brukes i alle våpen som tåler blyhagl, uansett trangboringsgrad. Tungsten-Matrix er hagl som består av wolframpulver blandet med et plastmateriale, og har en egenvekt på 10,6g/cm3. Wolfram er tyngre enn bly, og i kombinasjon med plast gir dette hagl som har egenskaper tilsvarende forniklede blyhagl.

 

Tungsten-Matrix er et fulgodt alternativ til bly.

Testjegerprosjektet viser at Tungsten-Matrix har en drepeevne som er på linje med blyhagl, og at Tungsten-Matrix derfor er et fullgodt alternativ til bly både når det gjelder hensynet til human jaktutøvelse og hensynet til brukbarhet i gamle våpen.

 

Tungsten-Matrix gir ikke flere rikosjetter enn blyhagl, og knuses heller ikke ved treff i bein. På grunn av plastmaterialet har Tungsten-Matrix en tendens til å klumpe to og to hagl sammen i skuddbildet, uten at dette har noen stor praktisk betydning. Tungsten-Matrix produseres av Kent og Gamebore. Det finnes også en variant kalt Tungsten-Polymer som produseres av Federal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...