Jump to content

låne vekk hagle


308nm

Recommended Posts

Jeg har levert inn våpensøknader idag, rifler og hagle. Til konkurranse og trening for meg i en skyteklubb.

Senere om noen år vil jeg sikkert jakte,

Da er vel bare å registere seg i jeger-registert og voila, bare å jakte etter eks ryper?

Og evt sønn min (22 år) kunne låne rifle? bare å ta jegerprøve, han får låne rifle min til eks hjortejakt?

Eller har jeg gjort en tabbe, skulle ha registret meg i jeger-regog søkt våpnene til jakt istedet?

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye rart.

 

Så lenge den som skal låne våpen betalt jegeravgift er det ingen problem å låne ut våpen.

Våpenet kan derimot ikke lånes ut for mer enn en uke om gangen.

Du skal ta kopi av våpenkortet for våpenet og skrive en utlånserklæring.

Han som låner våpenet må da bringe med seg kopi av våpenkortet samt utlånserklæringen.

Så er det bare å dra på jakt!

 

Det er inget behov å dra innom politistasjonen overhodet og sjekke om personen er "skikket" for våpen.

Har han betalt jegeravgift, så er han registert i jegerregistret samt "klarert" til å bruke våpen til jakt eller trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig.

 

§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal opplyse om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye rart.

 

Så lenge den som skal låne våpen betalt jegeravgift er det ingen problem å låne ut våpen.

Våpenet kan derimot ikke lånes ut for mer enn en uke om gangen.

Du skal ta kopi av våpenkortet for våpenet og skrive en utlånserklæring.

Han som låner våpenet må da bringe med seg kopi av våpenkortet samt utlånserklæringen.

Så er det bare å dra på jakt!

 

Det er inget behov å dra innom politistasjonen overhodet og sjekke om personen er "skikket" for våpen.

Har han betalt jegeravgift, så er han registert i jegerregistret samt "klarert" til å bruke våpen til jakt eller trening.

 

Det vart ikkje betre av dette 8)

 

Ref våpenforskriften:

 

§ 85. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

Lånetakar treng ikkje om å vere jeger. Utlånar må alltid vurdere om lånetakar er skikka til låne våpenet (på lik linje med politiet sine vurderingar).

Link to comment
Share on other sites

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

 

I tilfellet med halvautomatisk hagle, er da tilsvarende våpen hagle eller må det være halvautomatisk hagle?

 

mvh Ketil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...