Jump to content

valg av militærkarabin?


steffen

Recommended Posts

heisann, jeg har fundert en stund over en kort, hendig og solid rifle, som tåler det meste og som kan nedlegge alt vilt her hjemme.

et billig bruksjern m.a.o.

jeg håper på 2 moa presisjon(men det kan hende det er litt vel optimistisk).

skal brukes med åpne sikter, blir sikkert å montere diopter etterhvert.

jeg tenkte lenge på en bøylerifle, men fant til slutt ut at det var noe upraktisk.

 

så hva med karabiner fra rundt om 2. verdenskrig.

max 55cm løpslengde, og aller helst rundt 50cm.

og den skal være billig.

 

vi kommer vel ikke utenom mauser g33/40, jeg trenger ikke et så kraftig kaliber, men den kan godt lades ned.

f.eks 175gr sierra prohunter i 700ms, klarer storviltkravet, flat kulebane på alle hold som er aktuelt med åpne sikter og gir sikkert behagelig rekyl.

men hvordan er det med pris og tilgjengelighet?

 

hvis svenskmauseren kommer i en karabinversjon med 50-55cm løp, så virker den også veldig interessant.

 

lee-enfield karbiner er vel relativt sjelden vare, vil jeg tro.

da utgår den siden jeg leter etter et bruksjern og ikke et samleobjekt.

 

 

jeg kommer til å lete mer aktivt når jeg kommer hjem fra ferie, om en 2 ukers tid.

ønsker tips om hva som er rimelig og lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

En HV-mauser og noen kroner til børsemaker/evt noen timer i hobbybua (nedkorting av pipe og framstokk, montering av en rekylkappe)-billigere tror jeg det skal være vanskelig å få det til

 

Har tenkt tanken selv innimellom, men da med jaktdiopter eller et rødpunktsikte montert på forre låskassering. Det var denne garderoben da:-(

Link to comment
Share on other sites

lee-enfield karbiner er vel relativt sjelden vare, vil jeg tro.

da utgår den siden jeg leter etter et bruksjern og ikke et samleobjekt.

(Antar du sikter til No.5, jungelkarabinen.)

Korrekt observert, dessuten var den beryktet for dårlig presisjon sammenlignet med de andre Lee-Enfield modellene.

 

Forøvrig er en intakt G33/40 ikke veeeeeldig billg, og da er jeg ikke overbevist om at disse karabinene gir deg noe du ikke får i en beddet Remington Model 7...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker seg et arbeidsjern som tåler alt og man ikke setter all verdens krav til fancy kikkertsikter så er det mye brukbart i klassen gamle militærkarabiner ja.

 

Lee Enfield er nevnt, men de er gjerne lengre enn trådstarter ønsker seg.

Men nå skal det sies at Lee Enfield som er "jaktmodifisert" med nedkappet skjefte ikke har samleverdi og går billig.

 

Svenske rytterkarabiner av M/94 typen er sjeldne og dyre.

Nedkortede svenskemausere er et billig alternativ.

 

HV-mauser er "Bulldozeren" i dette selskapet, det laminerte originalskjeftet er kav umulig å brekke om man ikke kjører over det med traktor.

Prisene her er også latterlig lave, og med litt jobbing kan man lett få kortet den ned til hyggelig lengde.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er en intakt G33/40 ikke veeeeeldig billg, og da er jeg ikke overbevist om at disse karabinene gir deg noe du ikke får i en beddet Remington Model 7...

det er forsåvidt sant, men en remington seven + diopter, korn og montering, kommer fort opp i 6000kr +/-.

har du noen formening om pris på en grei g33/40?

Link to comment
Share on other sites

Du steffen, jeg betalte 500,- for G33/40'n min i god urørt stand og hadde nok strekkt meg til maks 2-3 lapper for en. jeg var innom en amerikansk auksjonsside en gang og så priser opp til 2500 dollar.

 

Foruten nytt løp etter hvert (hvis en børsis kan dreie til original pipeprofil og tilpasse de originale oppesiktene) og en liten avtrekksjobb så er nok den eneste modifiseringa jeg kan tenke meg et horisontalt spor frest inn på hver side av skursiktet for å tilpasse noe form for montasjering for rødpunktsikte. Scoutmontasje tror jeg det heter. Jeg vet det finnes montasjeskinner til M98 som passer i skursiktemontasjen.

Link to comment
Share on other sites

Mausere; sjekk Landrø's katalog, s 20.

http://www.symbook.com/view/10082142664#/16/

priser er:

5000,- M98 Monte Carlo stokk, omsmidd hevarm etc...

1000,- Original kriger

800,- Løp, kasse, sluttstykke, sikter... (Da har du en hobby... :) ) Tror du skal slite for et bedre/ billigere utgangspunkt...

 

(og så er det mange av disse slektningene som går (billig) på rubrikk.no/ finn.no etc, etter skap-påbudet..., men riktignok, noen har helt urealistiske (høye) priser igjen...).

Link to comment
Share on other sites

Mauser: se handelskammeret her på forumet.

 

viewtopic.php?f=101&t=42121

 

Vil tro at et ganske så bra kjøp kan gjøres der.

Om man absolutt vil ha en litt kortere utgave så har jeg sett bilder av nedkortede mausere hvor stokken ser original ut selv om de har flyttet bajonettfeste og ringer 10 cm. bakover, det eneste børsemakeren trenger å gjøre er å kappe og krone pipa, dreie til den fremste trappingen og montere det originale kornet igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Steffen

Jeg kan vanskelig tenke meg et bedre alternativ til dine spesifikasjoner enn HV-mauseren. Den har jeg sett brukt til jakt i mange år hos forskjellige jegere. Min kone fikk en nedkortet HV-mauser av meg når vi padlet på svalbard i 2006. Den satte jeg diopter på og kappet pipa og stokken. Jeg monterte originalsiktet på den avkortede pipa. Jeg fikk rifla borret og gjenget på fremre bru samtidig. Med en Weaver base på fremre bru er det en smal sak å montere Micro Aimpointen uten å måtte smi om hevarmen. Dessverre er denne rifla nå mer eller mindre ødelagt etter nevnte padletur og en tur hvor en kompis lånte den når han gikk Svalbard på langs på vintertid for et par år siden. Rifla fungerte perfekt på turene men oppbevaring og frakt hjem uten nødvendig vedlikehold har tatt knekken på pipa og kassen. Heldigvis er det lett å få tak i ny rifle til en snill pris.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

har du noen formening om pris på en grei g33/40?

Nå er jeg oftest borti disse børsene ved omsetning i samlermiljøet, men der ligger en politistemplet annonsert på finn til 4.000. Dette er ikke noen unormal pris, og helst i underkant av markedet etter mine erfaringer.

Og til steppdeck må jeg bare si at noen har flaks :mrgreen: 500 for en G33/40 i bra stand er vanvittig billig, spesielt hvis den ikke er omnummerert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...