Jump to content

zeiss durulyt og diavari


skytter 35

Recommended Posts

Diavari er ingen modellserie, men navnet på alle variable sikter som er produsert etter at Zeiss "sluttet" å produsere kikkertsikter. Du er ikke alene om å skrive slik.

 

I tillegg til Dyralyt, har Zeiss seriene Victory (diavari og varipoint) Classic (diavari) og Conquest. Er det Victory eller Classic du tenkte på.

Link to comment
Share on other sites

Diavari er ingen modellserie, men navnet på alle variable sikter som er produsert etter at Zeiss "sluttet" å produsere kikkertsikter. Du er ikke alene om å skrive slik.

 

I tillegg til Dyralyt, har Zeiss seriene Victory (diavari og varipoint) Classic (diavari) og Conquest. Er det Victory eller Classic du tenkte på.

 

 

 

 

Ja det var det jeg mente... visste ikke om det der mente classic

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke årstallet, men skal prøve å finne det igjen.

 

Zeiss hadde allerede fra '20-tallet en god del aksjer i Hensoldt i Wetslar, og kjøpte resten en gang etter krigen. En strategisk besluttning gjorde at de la ned all produksjon av sportsoptikk i Oberkochen, og begynte å markedsføre Hensoldt sine produkter som Zeiss til det sivile markedet. Til militære beholdt de Hensoldtnavnet. Det er bare noen få år siden Hensoldt AG skiftet navn til Zeiss.

 

Diavari er et Hensoldtnavn ikke Zeiss. Duralyt er også et gammelt Hensoldtnavn.

 

En kuriositet er at Hensoldt oppfant takkantprismene til håndkikkerter fordi Zeiss hadde patent på kikkerter med porroprismer. Dette var rundt år 1900.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ny innkjøpt Zeiss duralyt 3-12 x 50 til 6000 kr, som jeg har fått testet ut nå i de dagene hjortejakten har vart. En kikkert som har svart til forventningene igrunnen, og kanskje litt bedre enn jeg hadde trodd også. Har en Meopta Meostar 3-12 x 56 som er en kikkert de fleste er fornøyd med på ei anna rifle, og den Duralyten er i omtrendt samme klasse som den vil jeg si. De er godt mørkt irundt meg når jeg ikke ser mer i Duralyten. En grei kikkert for pengene. Men klart har du ingen økonomiske grenser på kikkert kjøpet, kjøp en i Viktory serien. Men kjenner jeg savner lys i retikkel, for det er det ikke på Duralyten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...