Jump to content

Verdi på gammal Husqvarna?


EinarE

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har gjennom storviltprøven og en dag med jakt lånt en Husqvarna 1700 (30-06) med ett eller annet kikkertsiktet, et våpen svigers hadde til overs. Rifla ble kjøpt splitter ny i 1965, og har skutt mye hjort siden. Våpenet smeller hver gang og det er solid. Kolbem passer meg utmerket, og jeg liker våpenet. Så jeg tenkte å kjøpe det.

 

Problemet er at ingen av partene kan gi noen begrunnet anslag for hvor mye det er verdt. Dette er jo en sjelden rifle - er ikke bare å gå på Finn.no for å sjekke hva samme rifla selges for av andre slik man kan med Volvo 240 og Polaris Storm. Den eneste indikasjon jeg har fått fra ham er billig, og jeg ville kanskje antatt (basert på ingenting annet enn tilfeldige andre rifler fra samme årgang) rundt tusenlappen?

 

Husqvarna 1900 er langt mer vanlig, og om jeg ikke har hørt feil ble enkelte av disse også til Krag Jørgensen.

 

Uansett, legger ved et par bilder som jeg bare tilfeldigvis hadde liggende (bilder som egentlig ikke har som livsoppgave å vise våpenet)

 

Edit: Siden dette er innlegg nummer 1 fra min side, ante jeg ikke at den resizet bilder selv. Trykk på "Full størrelse"-linken under hvert bilde for å se bildet i original størrelse.

 

DSC_0129-540x360.JPG

Full størrelse

 

DSC_0137-540x360.JPG

Full størrelse

 

DSC_0138-540x360.JPG

Full størrelse

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husk at det er trådstarter som indikerer at "billig" er 1000 kroner. Det kan være at selger mener noe helt annet.

Uansett, pen rifle :D

Legger ved et par linker til en Husqvarna-entusiast:

Liste over serienummer/produksjonsår.

Liste over alle sivile modeller fra Husqvarna.

På den siste linken må du nesten helt til bunnen av lista for å finne boltriflene.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Oj, jeg glemte å antyde pris.

Noen synes kanskje denne rifla er gammel, for meg en den så moderne at den ikke er spesielt interessant :lol:

Pass på å ikke fornærme svigerfar med en latterlig lav sum.

Du skriver at du liker børsa og stokken passer bra til deg.

Som regel vil jeg si at ei børse som innehar disse egenskapene er dobbelt så mye verd som ei som er "grei nok".

Du kan jo tenke at ei god pipe, grei stokk og en god lås er verd en tusenlapp hver. Har ikke begrep om kikkertsikter da jeg holder meg mest til skur og korn. Verdi: 3.000 +/-?

Brukspatinaen og historiene børsa kan fortelle etter så mange år på hjortejakt kan ikke kjøpes for penger...

For neste eventuelle generasjon jegere er det nok stas å kunne kose seg med bestefars jaktrifle. Det fortelles desverre altfor mange gode historier om enda bedre våpen som er blitt solgt eller konvertert til spiker fordi de var "til overs" da det kom nytt våpen i hus.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Brukspatinaen og historiene børsa kan fortelle etter så mange år på hjortejakt kan ikke kjøpes for penger...

 

Det har kanskje heller ikke spesielt stor salgsverdi... :mrgreen:

 

Ang. prissetting er det kanskje ingen som har så god peil på dagens markedsverdi på Husqvarna som Beveren Sport, der bugner det av gamle Husqvarna i ymse modeller...

 

Oisann, ihht lenke i denne tråden er AS310'n min fra 1924... (som jeg kjøpte nettopp der, hos Beveren Sport)

Link to comment
Share on other sites

Litt utvidet TLC og du har et riktig så godt jaktgevær. Hadde polert opp hele skiten og blånert opp de delene som er blånert i dag. Du kan godt slenge til svigers et par høvdinger uten problem. Men med en blånering drar det seg fort på. Så gjør et overslag på hva du vil gjøre.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Hva heter den modellen der da? Har nemlig en slik en selv og har trodd den heter 1600 :oops:

 

Jeg TROR det er en 1640. Forskjell på 1600 / 1640 er at 1600 er lettvektsmodellen med 51 cm løp mens 1640 har 61cm.

 

(Jeg lurer på om det er laget en 1649 som er i 9,3x62 også....).

 

Du er vel fornøyd med din vil jeg tro?.

Link to comment
Share on other sites

Den tusenlappen antydet jeg ut av intet. Kan hende det er en 1640 ja, skal sjekke utlånserkleringen når jeg kommer hjem fra jobb :)

 

Problemet med denne rifla ifølge selger er at avtrekket er for hardt rett før det smeller, så det er ikke helt jevnt. Men jeg vet ikke helt, for jeg holder den dønn i ro helt til det smeller. Foreløpig har jeg ikke oppdaget noe problemer med avtrekket altså. Kikkerten skal visstnok heller ikke være spesielt god, men så er han bortskjemt med noe slags toppmodell av Carl Zeiss.

 

Da fornærmer jeg ingen om jeg foreslår 2000 eller 2500 kroner?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...