Jump to content

Hva er galt med Sako 85?


AiC

Recommended Posts

Skal handle meg en Sako 85 Hunter, men har registrert mange negative kommentarer om den her inne i forhold til 75 modellen. Men jeg klarer ikke helt å gripe fatt i hva det siktes til, da det som oftest kun er setninger som "kjøp 75, den er mye bedre" som blir skrevet.

Kan noen forklare meg dette for jeg blir veldig nysgjerrig? :D

 

Jeg har også hørt at de har byttet stokk på 85 er det noen som kan legge ut et bilde av en 85 Hunter med den stokken de VET er riktig?

Link to comment
Share on other sites

Sako 85: Har klassisk stokk. Det vil si at bak-kolben hvor du setter kinnbeinet ditt mot er rett og ikke avrundet som er tilfelle på 75-utgaven (montecarlo= avrundet). Dette trenger ikke nødvendigvis være et minus, men mange liker monecarlo bedre.

 

En annen forskjell er pistolgrepet som også er mer avrundet på 75, for at håndflaten sitter bedre rundt pistolgrepet. Dette mener jeg er en klar fordel med 75.

 

Ellers har 85 en annen magasinløsning hvor man må trykke opp magasinet, samtidig med at man trykker på utløseren for å få magasinet ut. Dette er ikke på 75 (bare utløseren). Om dette er nødvendig eller ikke kan diskuteres.

 

Så hovedgrunnen til at mange foretrekker 75 utgaven er at den har flere detaljer som man vet å sette pris på. Den er mer gjennomført. Slik er det også med tikka t3 som er i dag, og de eldre utgavene.

 

Presisjonsmessig skal det ikke være noe forskjell på 75 og 85.

 

Et annet minus med 85 er prisen som mange mener er overpriset iforhold til hva man får. Derfor er det mange som ser etter brukt 75 på markedet til 7-8 lapper før det slår til på 85. Men våpen er utrolig personlig. Enten liker du det eller ikke. Du må gå i en foretning og klø litt før du bestemmer deg.

 

Håper det hjalp deg noe!

Link to comment
Share on other sites

Hjortetrekk har jo oppsummert forskjellene mellom 75 og 85, men det er forskjeller stokkene av de ulike 85 Hunter-variantene også.

 

Jeg har en 85 Hunter, men når jeg graver litt, så lurer jeg litt på om jeg faktisk har det :oops:

 

Sitter nå og ser litt på http://www.sako.fi og på bilder av variantene av 85. Dette burde være kilden, ikke sant? Nuvel. Jeg finner ikke eksakt min 85 blant de avbildede. Min modell er kjøpt som 85 Hunter, men minner mest om Hunter Stainless:

- Bakre kolbeavslutning som på Hunter Stainless

- Pistolgrep som Hunter

- Samme inndeling av nettskjæringen på pistolgrep og forskjefte som på Hunter Stainless

- Mangler de to tverrgående boltene som går under kassa på Hunter

- Har åpne sikter som Hunter (og som etter min mening er hele poenget!)

 

Hm, hvorfor stilte du det spørsmålet? Nå begynte jeg jaggu å lure på om jeg har en bastard :lol: Men bevares, det er ei bra børse, den passer meg godt, jeg synes den er pen (ser nesten ut som oppgradert treverk), jeg skyter greit med den (dårlige samlinger skyldes neppe børsa :oops: ). Og jeg synes magasinløsningen er genial.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar, dette hjalp veldig:)

 

Skjønner at her ligger en del av svarene i kolben. Men som både Hollako og jeg er inne på så råder det en del forvirring rundt akkurat kolbetype. Dette hadde vært meget interressant å finne ut av. Hva slags som er standard på Hunter. Har mest lyst på helt ny børse. Børse er en veldig personlig ting som du jo sier Hjortetrekk :P Og da helst med montecarlo.

 

Mener også at sako.fi burde være kilden, men ser flere forskjellige utgaver rundt på nett så blir veldig forvirret :) Tørr fortsatt ikke å bare bestille en på nett.

 

Har også hørt at magasin/underbeslag er i alu? Gjør det noe, hvis man ikke skal være helt vrang?

+At alt ikke er så "thight" og velmaskinert som det en gang var? Stemmer dette?

 

Prisen er ikke såå farlig, har man først satt seg noe i hodet så er det sjelden man bruker fornuften likevel :D

Link to comment
Share on other sites

En spekulasjon: Når det gjelder forskjellene i detaljer på de ulike bildene av 85 Hunter man ser i ulike nettbutikker, så kanskje det kan forklares med at Sako leverer låskassene i ulike varianter innen samme modell? Min er i 30-06, er stemplet "Sako 85 M" og har 57cm pipe. Dermed skal den ha åpne sikter, mens M-varianten med 51cm pipe ikke har det. En del andre detaljer varierer jo med de ulike variantene av låskasse - kanskje det også gjelder stokker - selv om ikke det er nevnt i oversikten: http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoR ... atable.pdf

 

Ellers: Klåfaktoren må ikke undervurderes. Det kan jo skje at man tafser på to presumptivt like børser, og bare den ene gir go'følelsen. Sånn var det i allefall for meg da jeg kjøpte 85'en, sannsynligvis pga stokken.

Link to comment
Share on other sites

Sako 75 er produsert den gangen Sako var finsk, og målet var først å bygge bra våpen, så å tjene penger. Det ser du på finishen , bla sluttstykkegangen. Sako 85 er produsert etter at Sako ble oppkjøpt av et obskurt Italiensk firma som først skal tjene penger, så lage bra våpen. Når det er sagt, så er ikke Sako 85 et dårlig våpen. :D

Link to comment
Share on other sites

Sakoen din er sikkert super - og siden det fort blir mye til 75´ens fordel, kan jeg jo føye til noe (som mange vet) på den andre siden av regnestykket: 85´en har kontrollert mating. - Jeg ville satt pris på ha det i min 75, som jeg ellers er fornøyd med :) - og ja jeg har konkrete erfaringer fra jakt med min 75 der det ble plunder pga mangel på dette. :wink:

 

Skyt og vær glad i den "kona" du har

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...