Jump to content

Arvegods: J.P. Sauer & Sohn mod. 175


Danish

Recommended Posts

Kjære våpeninteresserte.

 

En god venn av meg har akkurat arvet farens gamle Sauer og Sohn hagle. Det er en enkel sideligger, uten noen voldsomme utgraveringer.

 

dsc004s.jpg

dsc005v.jpg

 

Og, i den anledning at arvegodset er i hus - lurer han på om noen har erfaringer med denne type hagler.

 

 

Og ja, vi er vell opplyst om at de ikke brukte stålhagl på starten av 1900-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en modell 8, og i så fall har jeg laaang erfaring med den. Det er en svært funksjonssikker hagle, håndlaget og 100 prosent solid. Det eneste jeg vil si, er at sikringen kanskje kunne vært noe sikrere. Det har skjedd at de går av når de er spent og sikret, om de skulle få et dunk. Men det gjelder kanskje ikke bare denne modellen, og kanskje ikke engang alle årsmodeller av mod.8 - det vet jeg ikke nok om.

Men det jeg vet, er at jeg har skutt stålhagl i mine hagler av denne typen, og da med 1/4 og 3/4 trangboring - uten problemer. Men om de er godkjent for det, vet jeg ikke.

Andre vet nok mer om konstruksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta med sauer modell 8 i 15 år og er godt fornøyd, dvs var mer fornøyd før blyforbudet men vismut duger. Har ingen planer om å bytte hagle, tvert imot ser jeg etter ei fin ei kaliber 16 eller 20.Dette eksemplaret ser relatvt gammelt ut. Årsmodellen er stanset bakerst på undersiden av løpene. 3/67 er mars 1967, 8/39 er august 1939 osv.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden din litt.

Kjøpte meg en sauerhagle,sideligger av samme type uten ejektor og uten øra som låser i øverekant av baskylen.Den er bare merket sauer på undersida av kassa og er i cal 12/70.Den er laget (tror jeg)i 1950.Det fine med den er at den ser helt ny og så og si ubrukt ut.

Det jeg lurer litt på er:Hvordan få av stokken og smøre opp mekanismen.Det er ingen skrue under kolbekappa så stokken er festa på annen måte.

Må vel slipe opp noen skrujern og åpe/løse noen bolter,men i hvilken rekkefølge?Kjenner stokken er litt løs i innfestninga til kassa,Tenkte å fixe dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

175 er så vidt nevnt her;

Modell VIII (8) (1907, 1924, 1937)

Mod 8 erhöll överliggande avtryckarstång cirka 1908-12, före det hade den undeliggande som mod 22 och 175. Fördelen med överliggande är ju att trycket blir lågt så spännhaket kan göras djupare och säkrare utan att trycket blir sämre.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=56672

Ellers ble det produsert en jubileumsmodell i 1926 som het 175 men din er jo fra 1913 så da er det jo ikke den.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

for å få av kolben så må du løsne noen skruer runt avtrekkerbøylen og så er det ein under hendelen på løpslåsen,det er ein fordel om du sliper til ett godt skrujern og bruker stort trykk på skruene.vist ikkje glipper skruene og det synest ettepå

 

Vet du hvilken modell betegnelse denne hagla har.Hagla mi har ikke øra på løpet som det går en bolt i(Greenerbolt) og ikke det såkalte "dolls head".Hører flere av mod 8 haglene kan man løse en skrue i bakkant av kolba for å få av treverket,min har ikke det.

på løpa under finnes det et merke av en hakke med en N over.Ser i denne linken at våpnet er Nitro proof merket rundt 1950.Jeg finner ikke noe produksjons år stempla på min.

 

http://www.shotguns.se/html/east_germany.html.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...