Jump to content

Nosler Ballistic Tip


kahles

Recommended Posts

Er det noen som har brukt denne kula på rådyr? Bruker den på langhold, å synes jo det er greit å slippe innskyting for hver gang man skal trene. Kaliberet er 270 win. 140 grs kule. 840 m/s.

Regner ikke med det er den kula med høyest restvekt i verden, men lurer på om dere har noe erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Men hva med Sierra Gameking HPBT? Amerikanerne sier jo SELVFØLGEIG at det er ei veldig god jaktkule (det sier de om alt). Men er litt ute etter ei jaktkule med litt fin BC egentlig. Har jo også Combined Technology, den har jeg brukt tidligere. Men ble noe kvass, i hvertfall med visse ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja presisjonen med Tsx kula er meget god i begge riflene her hjemme. TSX trenger en litt hard dytt og lades mot max med N-560, (61grains til 130 tsx). Vi har også ladet xbt 140 graqins med 62 grains med norma mrp og det gir 948m/s. 140grains Nosler accubond ladet med N-560 høres ikke helt galt ut det heller.

Har bare brukt 130 grains nosler bt og med 60 grains n_560 gir det meg 980m/s og holder fint til mengdeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt omtrent 13 rådyr, tre bever, noen rever og et reinsdyr med Nosler BT 150 grn i 308. Ladet til 850 m/s. Har gitt gjennomskudd på alt, bortsett fra en bever på 16 kg/60m skyteavstand og reinsdyrsimla på 40 kg/150m skyteavstand.

 

Tidligere brukte jeg Sierra 150 grn HPBT ladet til omtrent 830m/s i 308, og skjøt ca 10-12 reinsdyr med den kula. Gjennomskudd på alle, bortsett fra en kalv som ble skutt i nakken på kort hold. I 6,5 har jeg brukt 120grn Sierra ProHunter (SP), men har bare skutt 8 rådyr med den ladningen.

 

Mitt inntrykk er at de kulene gir god presisjon, og holder sammen godt nok til mindre vilt som rådyr og små reinsdyr. Jeg er ikke veldig opptatt av kjøttødeleggelser, men det finnes sikkert kuler som er snillere med slaktet. Uten at jeg helt ser det store poenget med det,- det er lite kjøtt som går til spille, og bonusen er (kanskje) litt større effekt i viltet. Av de dyrene jeg har skutt med de ladningene har det bare vært et som har løpt langt nok til at jeg trengte hund for å finne det igjen, og det var en råbukk som løp ca førti meter inn i en granplating.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med Nosler BT som "mindre-vilt-kule", og kommer ikke til ¨å bytte. Til større vilt bruker jeg Barnes 150 grn TTSX, som ladet til 850 m/s gir samme treffpunkt på 100 som Nosleren.

Link to comment
Share on other sites

Mine jakterfaringer med noe lett ekspanderende kuler i 270W ladet til max er noe varierende. Bever skutt med Nosler bt 130 grains. Disse revner fullstendig på avstander fra 10 til 60m. Må også nevne at ladningen var passe og ikke opp mot max her. Bever skutt med lapua 130 grains mira, bever revnet og delt i 2, avstand 180m hastighet 1040m/s.

 

Selv en litt tung 150 grains nosler partition med litt futt i baken raserte et rådyr så mye at bare bakdelen og noe av bakre ytrefilet var brukbar. Siste gang jeg bruker denne i 270W.

 

Jeg tror de som har gode resultater på rådyr med denne patronen har enten lav utgangshastighet eller skutt på relativt lange avstander.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 120 grn BT mye i min 6,5x55 til 'jordejakt'. Har et fint tårn på et stort jorde, og har skutt mange rev,rådyr og noen harer med den kula ladd med 49.5 grn N-160. 945 m/s og topp presisjon, og 'quick kill' på alt. 'Utbogen' blir stort sett hakkemat uansett på rådyr. Jeg er mer opptatt at kula dreper fort, og det syns jeg BT'n gjør.

Til større vilt bruker jeg 'større høl' 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...